مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه: طبق اعلام رسمی مرکز آمار، مصرف سرانه کشور ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه دوچرخه است

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه گفت: افزایش تولید دوچرخه در کشور و توسعه این صنعت نیازمند فرهنگسازی برای مصرف و حمایت دولت است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، آقای ابوالفضل حجازی در نشست کارشناسی تحریریه صنعت با موضوع ” بررسی چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان دوچرخه ” افزود: در گذشته دوچرخه از طریق کارت‌های یک بار مصرف بازرگانی و به صورت سی کی دی وارد کشور می‌شد و قانون خاصی هم برای واردات آن وجود نداشت به همین دلیل آمار دقیقی از وادرات این کالا ارائه نمی‌شد.

 حجازی افزود: در سه سالی که انجمن تولیدکنندگان دوچرخه تشکیل شده به ویژه در یک و نیم سال اخیر، اقداماتی خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: ما توانستیم در مدت یک و سال نیم گذشته، تعداد واحد‌های تولیدی این صنعت را از ۱۳ واحد به ۳۰ واحد افزایش دهیم، از نظر اشتغالزایی هم تقریبا ۲ هزار نفر در این صنعت فعالیت می‌کنند.

عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دوچرخه‌های تولید داخل گواهی استاندارد دارند گفت: دوچرخه‌های وارداتی به صورت قانونی وارد و مالیات ارزش افزوده آن‌ها هم پرداخت می‌شود ضمن اینکه هم دوچرخه‌های تولید داخل و هم دوچرخه‌های وارداتی، کد شناسه (شناسنامه) دارند که همه این اقدامات بعد از تاسیس انجمن و تشکل‌ها انجام شد.

حجازی افزود: هم اکنون طبق اعلام رسمی مرکز آمار، مصرف سرانه کشور ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه دوچرخه است.

وی با اشاره به اینکه بعضی از قطعات دوچرخه تولید داخل و بعضی هم وارداتی است گفت: لاستیک، طوقه، فرمان، ترک بند، زنجیره در داخل تولید می‌شود. اما بعضی از قطعات دوچرخه مثل چراغ، وارد می‌شود، زیرا تولید آن صرفه اقتصادی ندارد، یا اینکه بعضی از دوچرخه‌ها مثل دوچرخه حرفه‌ای و دوچرخه ورزشکاری که تعداد آن‌ها بسیار محدود است و سهمی در بازار ندارد و تولید آن در داخل توجیه اقتصادی ندارد.

حجازی افزود: بعضی از قطعات دوچرخه بسیار کوچک و کم اهمیت به نظر می‌رسد، اما همان قطعات بسیار ظریف، حساس و خیلی مهم است و نمی‌شود به راحتی از کنار آن گذشت.

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه با بیان اینکه در تولید دوچرخه استاندارد‌های اجباری باید لحاظ شود گفت: در حال حاضر انواع شاسی فلزی دوچرخه، ترک بند، گلگیر، فرمان، رکاب، زنجیر دوچرخه با دریافت گواهی استاندارد همه داخلی سازی می‌شوند، اما چراغ‌های دوچرخه وارد می‌شود.

حجازی افزود: به تازگی به تولیدکنندگان دوچرخه الزام شده که روی دوچرخه‌های تولیدی، چراغ نصب کنند که با رایزنی‌های انجام شده، قرار است روی دوچرخه‌های سایز کوچک چراغ نصب نشود (از سایز ۲۰ به بالا نصب چراغ الزامی شده است)

وی اضافه کرد: از همه تولیدکنندگان و شرکت‌های دانش بنیانی که توان تولید چراغ دوچرخه دارند به شرط اینکه گواهی سازمان استاندارد را دریافت کنند دعوت می‌کنیم تا با انجمن تولیدکنندگان دوچرخه همکاری کنند.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه به شدت به دنبال خودکفایی صنعت دوچرخه هستیم گفت: به طور نمونه، توپی‌های وسط دوچرخه، به ظاهر یک قطعه بسیار ساده است، اما بسیار حرفه‌ای و یک کار تخصصی می‌طلبد، اما با توجه به اینکه بیش از ۱۰۰ مدل دوچرخه در کشور وجود دارد اگر تولید کننده بخواهد توپی‌های آن‌ها را جداگانه (۴۰ تا ۵۰ هزار توپی) تولید کنند برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد ضمن اینکه در هیچ جای دنیا، کارخانه دار اقدام به سرمایه گذاری برای تولید قطعاتی مثل توپی، گلگیر، ترک بند و … نمی‌کند با قطعه ساز دیگر قرارداد امضا می‌کند تا قطعات مورد نیاز را تامین و خدمات پس از فروش را پوشش دهد؛ البته ضعف‌ها و مشکلاتی در این صنعت وجود دارد که باعث کندی تولید می‌شود و باید برطرف شود.

حجازی افزود: البته این روش در همه جای دنیا مرسوم است که اگر تولید کالایی صرفه اقتصادی نداشته باشد ترجیح می‌دهند وارد کنند تا تولید شود.

وی یکی از مشکلات و موانع تولید را مشکلات ارزی، میزان و تاخیر در تخصیص ارز و ثبت سفارش کالا برشمرد و گفت: گاهی اوقات با تاخیر‌های بیش از ۶ ماهه در تخصیص ارز، ماشین آلات و قطعات وارداتی در گمرکات معطل می‌شوند که باعث تعطیلی واحد‌های تولیدی می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه افزود: تولیدکنندگان همیشه دغدغه ضعف قانون و اعمال سلیقه بعضی از مدیران غیر متخصص و ناکارآمد را دارند که همین مسئله به تولید لطمه می‌زند.

حجازی ادامه داد: به عنوان رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه از مسئولان مربوطه می‌خواهم با توجه به اینکه ما می‌توانیم خیلی از قطعات را تولید کنیم به ما اجازه تولید دهند، اما به شرطی که سازمان استاندارد هم گواهی استاندارد بدهد و استاندارد‌های اروپا را لحاظ نکند؛ یعنی استاندارد را حداقل یک پله پایین‌تر از ضوابط استانداردی اروپا در نظر بگیرند، متاسفانه دولت از این صنعت حمایت نمی‌کند و نظر انجمن و افرادی که متخصص آن هستند را جویا نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در بومی سازی تولیدات، استاندارد‌ها پلکانی لحاظ شود گفت: وقتی قرار است کالایی بومی سازی شود برای حمایت از تولید باید استاندارد‌ها بر اساس توان تولیدکننده داخلی اعمال شود نه بر اساس استاندارد‌های اروپا.

حجازی با بیان اینکه ایران در تولید لاستیک خودکفاست افزود: لاستیک‌های تولیدی ایران از کیفیت بالایی برخوردار و قابل رقابت با مشابه خارجی است که کشور‌های همسایه مشتری آن هستند فقط بعضی از سایز‌هایی که تعدادشان محدود است و تولید آن صرفه اقتصادی ندارد تولید نمی‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه گفت: قیمت گذاری در انجمن بر اساس قیمت تمام شده و سود ۱۵ تا ۱۷ درصد در نظر گرفته می‌شود. 

این تولید کننده دوچرخه در خصوص تولید دوچرخه‌های برقی هم گفت: متاسفانه از تولید دوچرخه برقی، هیچ حمایتی نمی‌شود البته هم اکنون دوچرخه و موتور‌های برقی زیادی در کشور وجود دارد، اما مردم برای خرید از آن استقبال نمی‌کنند؛ به نظر دولت باید تدابیر تشویقی داشته باشد تا برای استفاده از این وسیله، رغبت نشان داده شود و این کار را از کارمندان خود شروع کند؛ مثلا به کارمندانی که با دوچرخه به اداره می‌آیند، تشویقی در نظر بگیرند یا موتوری‌های حمل بار را با موتور‌های برقی برایشان جایگزین کنند.

حجازی با بیان اینکه هم اکنون باتری موتور سیکلت و دوچرخه در داخل تولید می‌شود افزود: قیمت باطری دوچرخه، حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و باتری موتور سیکلت تقریبا تا ۵ میلیون تومان است و هر شارژ باتری حدود ۶۰ کیلومتر در مسافت بدون شیب، پیمایش دارد.

وی ادامه داد: در دو سه سال اخیر، ۸۰ تا ۹۰ هزار موتور و دوچرخه برقی وارد کشور شده که از خرید آن استقبال نشده و هم اکنون به خاطر انبار شدن، باطری‌های آن خراب شده است.

حجازی در مورد قیمت دوچرخه و موتور سیکلت‌های برقی هم گفت: قیمت دوچرخه از ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان و موتور سیکلت هم از ۶۰ میلیون تا ۱۵۰ میلیون تومان است.

وی افزود: پیشهاد می‌کنم دولت برای حمایت از تولیدکننده دوچرخه برقی، یکی از بانک‌ها را موظف کند که به متقاضیان علاقه‌مند تسهیلات سه ساله با سود ۴ درصد ارائه دهد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان دوچرخه گفت: انجمن تولیدکندگان دوچرخه، آمادگی کامل دارد با شهرداری‌ها قرارداد همکاری امضا کند و در مدت ۶ ماه ۵۰ هزار موتور سیکلت فرسوده را با موتور‌های برقی و دوچرخه‌های برقی جایگزین کند.

حجازی افزود: فرهنگ سازی برای استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه برقی تنها نیازمند طرح‌های حمایتی و فرهنگ‌سازی رسانه به ویژه از سوی خبرگزاری‌ها و رسانه ملی است.

وی اضافه کرد: در صورت جایگزینی موتور سیکلت‌های برقی با بنزینی و فرهنگ سازی برای استفاده از دوچرخه، مسئله مهم کاهش بسیار محسوس آلودگی هوا، حفظ سلامت جانی راکبان، کاهش تصادفات جاده‌ای و هزینه‌های بهداشتی آن نیز عاید کشور می‌شود.

حجازی گفت: اگر دولت خواهان رواج استفاده از موتورسیکلت و دوچرخه برقی در کشور است باید گواهی تاییدیه استاندارد‌ها و شماره گذاری‌ها تسهیل و زیرساخت‌های لازم هم ایجاد شود که در صورت استقبال مردم، تولیدکننده هم قیمت تمام شده کالا را کاهش دهد، جالب است که موتور سیکلت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است، اما از دوچرخه ارزش افزوده دریافت می‌شود.

این تولیدکننده و فعال اقتصادی افزود: تولیدکنندگان ما را کشور‌های همسایه شکار می‌کنند، یعنی کارخانه‌هایی را که تولید و اشتغالزایی بالایی دارند شناسایی می‌کنند، به آن‌ها زمین رایگان می‌دهند، تسهیلات ارزان در اختیارشان قرار می‌دهند تا کارخانه در کشور هدف احداث شود؛ که این خطر بزرگی است

حجازی گفت: مسئولان می‌توانند با دادن به موقع ارز و مواد اولیه از تولید حمایت و قوانین تولید را آسان کنند تا تولید رونق بگیرد، بنابراین بر اساس تولید بالا، نرخ تورم هم کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
صدا و سیما
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا