نکات اولیه برای اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودروهای فرسوده اروپا اعلام شد

در راستای چشم‌انداز 2030+، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا، از پیشنهاد بازنگری دستورالعمل پایان عمر خودرو (ELV) که توسط کمیسیون اروپا در 13 جولای منتشر شد استقبال می‌کند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا در وب‌سایت خود نوشت: اقتصاد دایره‌ای به‌عنوان یک اولویت کلیدی برای بهبود عملکرد زیست‌محیطی بخش (رده L) است. گنجاندن وسایل‌نقلیه رده L (موتوسیکلت‌های دوچرخ، سه چرخه‌های موتوری، چهار چرخه سبک و سنگین) تحت محدوده مقررات آینده نشان‌دهنده گام مثبتی در پیش‌رو برای آماده‌سازی این بخش و تسریع در انطباق صنعت با اهداف اتحادیه اروپا در حمل و نقل و ترابری است.

برای اطلاع بیشتر درباره چشم انداز 2030+ اینجا را کلیک کنید.

انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا و اعضای آن از یک چارچوب جامع برای عملیات جمع‌آوری و تصفیه خودروهای دسته L حمایت می‌کنند که از مشارکت مثبت در راستای اهداف معاهده سبز با چندین مزیت برای جامعه اطمینان می‌دهد. با این حال، ارزیابی بیشتر خصوصیات فنی و اقتصادی برای زیرمجموعه‌های مختلف باید در نظر گرفته شود تا از دستیابی موفقیت‌آمیز به اهداف دستورالعمل پایان عمر خودروها و همسویی کامل با سایر وسایل‌نقلیه اطمینان حاصل شود.

همچنین، یک رویکرد منسجم با سایر قوانین، یکپارچگی را در چارچوب آینده در طراحی و تولید خودرو فراهم می‌کند و اروپا را در خط مقدم اقتصاد دایره‌ای از نظر قابلیت استفاده مجدد، بازیافت و بازیابی مواد از جمله خودروهای دسته L قرار می‌دهد.

دبیرخانه انجمن به گفت و گوی سازنده با نهادهای اتحادیه اروپا در ماه‌های آینده ادامه خواهد داد و دانش فنی و تجربیات خوبی را از این بخش ارائه خواهد کرد.


ارزیابی دستورالعمل پایان عمر خودرو (ELV)

انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا (ACEM)، از ارزیابی دستورالعمل پایان عمر خودرو ELV (دستورالعمل 2000/53/EC) به‌عنوان فرصتی برای تعامل با اتحادیه اروپا و مؤسسات آن در رابطه با تعهد اعضای ما به اقتصاد دایره‌ای استقبال می‌کند.

در این راستا، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا کمیسیون اروپا را تشویق می‌کند تا امکان گسترش دامنه دستورالعمل پایان عمر خودرو را به دوچرخ‌های قدرتی و تنظیم الزامات مختص به صنعت را با در نظر گرفتن ملاحظات زیر بررسی کند.

برای دریافت فایل انگلیسی ارزیابی دستورالعمل اسقاط اروپا اینجا را کلیک کنید.

محدوده و ملاحظات قانونی (حقوقی)

“دوچرخ برقی” یک اصطلاح عمومی است که باید بیشتر توضیح داده شود تا اطمینان حاصل شود که محدوده دستورالعمل پایان عمر خودرو به وضوح تعریف شده است و اطمینان حقوقی به عوامل بازار می‌دهد. این شامل بسیاری از وسایل‌نقلیه متنوع است که عمدتاً در مقررات تأیید نوع (مقررات اتحادیه اروپا 168/2013) به‌عنوان “خودروهای رده L” تعریف شده است. اینها شامل وسایل‌نقلیه قدرتی سبک دوچرخ مانند موتورسیکلت و موپد و همچنین سه چرخ‌های موتوردار و چهار چرخه سبک و سنگین می‌شود.

اصطلاح «دوچرخ موتوردار» ممکن است شامل وسایل‌نقلیه‌ای باشد که برای استفاده در جاده‌ها در نظر گرفته نشده‌اند و یا تحت پوشش سایر دستورالعمل‌ها و مقررات اتحادیه اروپا نیستند، اگرچه اصولاً مفاهیم خودرویی مشابهی دارند. لطفاً برای جزئیات بیشتر در مورد این خودروها به پیوست مراجعه کنید.

ملاحظات اقتصادی

تولیدکنندگان موتورهای دوچرخ در مقایسه با تولیدکنندگان خودروهای سواری که دستورالعمل فعلی پایان عمر خودرو در مورد آن‌ها اعمال می‌شود، شرکت‌های کوچک‌تری هستند. بسیاری از آن‌ها شرکت‌های کوچک و متوسط ​​(SMEs) هستند که به قوانین خاصی نیاز دارند تا بتوانند با این الزامات جدید سازگار شوند. با در نظر گرفتن این موضوع، سطح الزامات برای “دوچرخ‌های موتوردار” در دستورالعمل اصلاح شده آینده، باید به اندازه کافی وضعیت شرکت‌های تولیدکننده تعداد محدودی خودرو را منعکس کند. در راستای اصول اقتصاد دایره‌ای، انجمن در نهایت معتقد است که عملیات جمع‌آوری و تصفیه باید سودمند و از نظر اقتصادی خنثی باشد.

ملاحظات فنی

درک این نکته ضروری است که اکثر تولیدکنندگان موتورهای دوچرخ هیچ تجربه‌ای با الزامات مندرج در دستورالعمل فعلی پایان عمر خودرو ندارند. در نتیجه، یک رویکرد مرحله‌ای مورد نیاز است تا به صنعت اجازه دهد تا خود را تطبیق دهد، از جمله شبکه‌های جداسازی (اسقاط) که در حال حاضر در بخش خودرو فعالیت می‌کنند.

همچنین به زمان کافی (حدود یک چرخه محصول) برای سازگاری کامل صنعت و کل بخش برای اجرای فرآیندهای لازم در سطح ملی نیاز است.

الزامات خاص این بخش باید طراحی شود و باید معافیت‌هایی (استثنائاتی) در نظر گرفته شود تا تعهد به مواردی مانند اهداف بازیافت، کدگذاری مواد، تحقق الزامات محدودیت مواد یا برای ارائه اطلاعات اسقاط امکان‌پذیر شود.

الزامات اجباری جداسازی آلاینده‌ها و ممنوعیت استفاده مجدد از قطعات خاص نیز باید ایجاد شود.

در نهایت، انجمن به‌طور کامل از اصول مربوط به مدیریت محدودیت‌های مواد در بخش خاص پشتیبانی می‌کند. صنعت موتورسیکلت آماده است تا در گفتگوی سازنده با کمیسیون اروپا به‌منظور تعریف شرایط خاص بخش برای موتورهای دو چرخ، به ویژه با توجه به امکان‌سنجی فنی و اصل “تعمیر- همانند تولید” برای قطعات یدکی، وارد گفتگوی سازنده شود.

پیشینه

همان‌طور که توسط کمیسیون اروپا اعلام شده است، وسایل نقلیه اسقاطی (ELV) سالانه بین 7 تا 8 میلیون تن زباله در اتحادیه اروپا تولید می‌کنند. اینها باید به‌درستی مدیریت شوند. دستورالعمل اروپا در مورد وسایل‌نقلیه اسقاطی (دستورالعمل 2000/53/EC) با هدف از بین بردن و بازیافت ELV‌ها سازگارتر با محیط‌زیست است.

دستورالعمل پایان عمر خودرو اهداف کمی مشخصی را برای استفاده مجدد، بازیافت و بازیابی ELVها و اجزای آن‌ها تعیین می‌کند.

همچنین تولیدکنندگان را به تولید وسایل‌نقلیه جدید بدون مواد خطرناک (به‌ویژه سرب، جیوه، کادمیوم و کروم هگزاوالنت) سوق می‌دهد، بنابراین استفاده مجدد، بازیافت و بازیابی وسایل‌نقلیه اسقاطی را ترویج می‌کند و در عین حال معافیت‌های خاصی را برای صنعت ممنوع می‌کند. مواد خطرناک در وسایل‌نقلیه با توجه به پیشرفت‌های فنی و علمی مورد بازبینی منظم قرار می‌گیرند.

با توجه به اینکه صنعت موتورسیکلت در اروپا محصولاتی را طراحی، تولید، استفاده، توزیع و دور می‌اندازد که همگی پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی مهمی دارند، انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا، کمیسیون اروپا را تشویق می‌کند تا امکان گسترش دامنه دستورالعمل ELV را بررسی کند. موتورهای دوچرخ و راه‌اندازی الزامات خاص بخش برای صنعت را تعیین کند.

ضمیمه – بازار اتحادیه اروپا و طبقه‌بندی وسایل‌نقلیه

هر سال حدود 1.4 میلیون موتور دوچرخ در اتحادیه اروپا ثبت‌نام می‌شود. بازارهای اصلی موتورسیکلت ایتالیا، فرانسه و اسپانیا هستند در حالی که بازارهای اصلی موپدها فرانسه، هلند، آلمان، بلژیک و ایتالیا هستند.

اکثر وسایل‌نقلیه موسوم به “دوچرخه‌های موتوردار” (و سایر وسایل‌نقلیه مشابه مانند وسایل‌نقلیه موتوری 3 و 4 چرخ) در مقررات تایید نوع (EU) 168/2013، پیوست I به دسته‌هایی طبقه‌بندی می‌شوند:

  • وسایل‌نقلیه سبک دوچرخ (L1e)
  • موپدهای سه چرخ (L2e)
  • موتورسیکلت‌های دوچرخ (L3e)
  • موتورسیکلت‌های دوچرخ با ماشین جانبی (L4e)
  • سه چرخه برقی (L5e)
  • چهار چرخ سبک (L6e)
  • چهار چرخ‌های سنگین (L7e)

خودروهایی که خارج از محدوده مقررات اتحادیه اروپا 168/2013 هستند

برخی از خودروهایی که عناصر و اجزای مشابهی با خودروهای رده L دارند، خارج از محدوده مقررات اتحادیه اروپا 168/2013 هستند.

  • وسایل‌نقلیه خارج از جاده و وسایل‌نقلیه‌ای که برای استفاده افراد ناتوان جسمی در نظر گرفته شده‌اند، تحت پوشش دستورالعمل ماشین آلات (دستورالعمل 2006/42/EC) قرار دارند.
  • وسایل‌نقلیه‌ای که منحصراً برای مسابقات ورزشی در نظر گرفته شده‌اند، هم از محدوده دستورالعمل ماشین‌آلات و هم از مقررات تأیید نوع (مقررات اتحادیه اروپا 168/2013) مستثنی هستند.
  • وسایل‌نقلیه مورد استفاده در فعالیت‌های کشاورزی و جنگل‌داری مانند (ATV) و ساید بای ساید (SbS) به اصطلاح “رده T” تعلق دارند و مشمول مقررات تایید نوع خاصی هستند (مقررات اتحادیه اروپا 167/ 2013).

درباره ACEM

انجمن اروپایی سازندگان موتورسیکلت (ACEM) نماینده سازندگان موتورسیکلت، موپد، سه چرخ و چهار چرخ (وسایل‌نقلیه رده L) در اروپا است.

اعضای ACEM شامل 18 شرکت تولیدی هستند: بی‌ام‌و موتوراد ،بی‌آرپی، هلدینگ دوکاتی موتور، هارلی دیویدسون، هوندا، کاواساکی، کی‌تی‌ام، کیمکو، ام‌وی آگوستا،اسکوترهای پژو، پیاجیو ، صنایع پولاریس، کوادرو، رنو، رویال اینفلید، سوزوکی،تریمیوف و یاماها.

این انجمن همچنین نماینده 17 انجمن صنعت موتور سیکلت در 15 کشور مختلف اروپایی است. حدود 300هزار شغل به صنعت رده L در اروپا بستگی دارد. حدود 35.3 میلیون موتورسیکلت و اسکوتر در جاده‌های اروپا وجود دارد (ارقام 2015).

انتهای پیام/

خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
ACEM

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا