جزئیات ساماندهی موتورسیکلتها با اجرای طرح غدیر تشریح شد
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا با اشاره به جزئیات اجرای طرح غدیر برای ساماندهی موتورسیکلتها گفت پلیس بهدنبال پُر کردن پارکینگها از موتورسیکلتها نیست.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از پانا، سردار سید تیمور حسینی، با اشاره به مخاطرات برخی موتورسیکلتسواران اظهار کرد: اظهار کرد: «موتورسیکلت یک وسیله نقلیه با قدرت مانور بالا به حساب میآید و همچنین برای برخی راکبان از جذابیتهای ویژهای برخوردار است مانند حرکتهای مخاطرهآمیز، سرعت بالا، حرکت خلاف جهت اتوبانها و خیابانها و مهمتر از همه عبور از ترافیک سنگین کلانشهرها که با یکسری رفتارهای ناهنجار از سوی آنها مواجه هستیم.»
جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا افزود: «وقتی با تخلف موتورسیکلتسواران و بینظمی آنان روبرو میشویم، باید بدانیم اینگونه عکسالعملها از جانب راکبان موتورسیکلت یک معلول به شمار میآید که علل و عواملی گوناگونی در آن دخیل هستند که ممکن است از دید ما پنهان باشد. پلیس راهور در این مورد برخورد با معلول را منطقی نمیداند و متاسفانه تنها چیزی که در سالهای گذشته با آن برخورد شده است نیز همان معلولها بوده است و به همین دلیل تاکنون نتیجه درستی در این خصوص در سطح کشور شاهد نبودهایم و فقط پارکینگها را با خواباندن این وسایل نقلیه اشباع کردهایم و همچنان با بینظمیهای کماکان موتورسیکلتسواران روبرو هستیم.»
ضرورت بازنگری در طراحی شهری
وی با تاکید بر شناسایی و رفع علل و عوامل بینظمیها از سوی برخی موتورسواران گفت: «یکی از مشکلاتی که در کلانشهرها و بهخصوص شهر تهران با آن روبهرو هستیم این است که محل تمرکز و کانون انواع و اقسام کاربریها در مراکز و نواحی مرکزی شهرها قرار گرفته است زیرا از ابتدا آمایش سرزمینی درستی دیده نشده و تمام امکانات و تجهیزات در چند کلانشهر مانند تهران متمرکز است و شاهدیم که همه مراکز در چهار یا پنج منطقه جمع شده است. اگر میخواهیم با پدیدههایی که گفته شد برخورد کنیم، باید علل و عوامل را شناسایی و رفع کنیم که در این زمینه نیازمند بازنگری جدی در طراحی شهری هستیم تا بسیاری از کاربریهای غیر ضروری را از تهران و سایر کلانشهرهای کشور خارج کنیم.»
سردار حسینی تصریح کرد: «در ارتباط با موتورسیکلتها طرحی تحت عنوان «غدیر» از حدود دو سال پیش در دستور کار پلیس راهور قرار گرفته است که نگاه آن بر ساماندهی وضعیت موتورسیکلتها است که مبتنی بر دو اقدام ایجابی و سلبی است. نگاه ایجابی پلیس بر اساس آموزش و فرهنگسازی است و بخش سلبی هم اجرای قوانین و مقررات است که بخش مهمی از این طرح را به خود اختصاص داده است، ضمن اینکه پلیس بهدنبال پُر کردن پارکینگها نیست.»
برخورد پلیس با خودروهای پلاک مخدوش
وی درباره اقدامات پلیس راهور برای برخورد با خودروهای پلاک مخدوشی نیز گفت: «یکسری از تخلفات و رفتارهای خارج از ضوابط قانونی بهعنوان تخلف محسوب شده و مستوجب جریمه هستند. یکسری از اعمال و رفتارها نیز از تخلف فراتر میرود و تبدیل به جرم میشود. یکی از مصادیق جدی رفتارهای ترافیکی که اسم آن جرم است، تغییر در ارقام پلاک، پوشش پلاک و مخدوشی پلاک است که برخورد با متخلفان در حال انجام است.»
پایان پیام/