مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نگرانی اسرائیل از کشف ذخایر «لیتیوم» در ایران/ آینده وسایل‌نقلیه الکتریکی وابسته به این فلز کمیاب است

محافل کارشناسی رژیم صهیونیستی با اشاره به کشف ذخایر عظیم لیتیوم در ایران و اهمیت بالای آن تاکید کردند که این امر رژیم صهیونیستی را بسیار نگران کرده و باعث تغییر معادلات قدرت و تقویت جایگاه ژئوپلتیک ایران خواهد شد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت که کشف ذخایر عظیم لیتیوم در ایران معادلات قدرت در منطقه را تغییر و جایگاه اقتصادی و ژئوپلتیک ایران را تقویت خواهد کرد.

«عنات هوخبرگ ماروم» کارشناس مسائل ژئوپلتیک رژیم صهیونیستی به این روزنامه گفت که کشف این ذخایر می تواند موازنه قدرت منطقه ای را تغییر داده و موقعیت بی سابقه ای به ایران در سطح اقتصادی و ژئوپلتیک ببخشد.

وی گفت که رژیم صهیونیستی با اهتمام زیاد پیگیر این مساله است و می خواهد بداند که تهران چگونه از این اکتشاف استفاده خواهد کرد.

اسرائیل نگران از همگرایی منطقه ای ایران و روابط با چین و روسیه

به نوشته این روزنامه صهیونیست، قدرت نظامی ایران و از سرگیری روابط این کشور با کشورهای عربی و در صدر آن ها عربستان، امارات، بحرین و مصر و انجام رزمایش های دریایی از جمله با هند و پاکستان نگرانی های زیادی را برای رژیم صهیونیستی ایجاد می کند.

در ادامه این گزارش آمده است که ایران علاوه بر روابط قوی اش با روسیه و چین، روابطش با اندونزی به عنوان بزرگ ترین کشور اسلامی را مستحکم کرده است.

در بخشی دیگری از این گزارش آمده است که در سایه کشف معدن عظیم لیتیوم در ایران انتظار می رود که اوضاع اقتصادی ایران و نفوذ ژئوپلتیک آن به طور گسترده افزایش یابد؛ این معدن حاوی ۸.۵ میلیون تن لیتیوم است و بعد از معدنی در شیلی دومین معدن بزرگ لیتیوم در جهان است که در استان همدان کشف شده است.

تبدیل ایران به یک بازیگر سیاسی و اقتصادی مهم در جهان

در این گزارش بار دیگر با اشاره به اهمیت موضوع تاکید شده است که این اکتشاف ایران را به یک بازیگر سیاسی و اقتصادی مهم در سطح جهان تبدیل خواهد کرد.

به نوشته روزنامه صهیونیستی معاریو، اکتشاف منابع عظیم لیتیوم موضع ایران در مذاکره با ائتلاف های مختلف در چارچوب توافقات امنیتی و اقتصادی را تقویت خواهد کرد و توجه ها را از بازار نفت به سوی استخراج طلای سفید و لیتیوم خواهد برد.

برپایه این گزارش، این اکتشاف پیروزی بر آمریکا و هم پیمانان آن به ویژه رژیم صهیونیستی به شمار می رود و می تواند روابط ایران با چین و کشورهای دیگر در جنوب شرق آسیا به ویژه اندونزی را تقویت کند.

در تاریخ هشتم اسفند ۱۴۰۱مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت از کشف نخستین ذخیره لیتیوم در کشور خبر داد و گفت: کشف این ذخیره در استان همدان نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود.

«ابراهیم‌علی مولابیگی» با بیان اینکه افزایش منابع عناصر نادرخاکی و برخی فلزات با ارزش از جمله ثمرات اجرای اکتشافات معدنی در سال‌های اخیر بوده، افزود: ایران جزو معدود کشورهایی است که به مقادیر مناسبی از ذخایر عناصر نادرخاکی و فلزات با ارزش دسترسی دارد و کشف نخستین ذخیره لیتیوم در استان همدان نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود.

وی میزان ذخیره قطعی محدوده یادشده را هشت میلیون و ۵۰۰ هزارتن کانسنگ لیتیوم عنوان کرد و گفت: در جهان امروز این فلز استراتژیک و با ارزش به عنوان یکی از نیازهای تکنولوژی روز محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صمت با بیان اینکه گواهی‌کشف صادره برای محدوده مذکور به تایید اعضای کمیسیون گواهی‌کشف رسیده و به‌زودی توسط اداره‌کل صمت استان همدان صادر خواهد شد، ادامه‌داد: این ماده معدنی در یک منطقه رسی تشکیل شده که این موضوع ذخیره مذکور را در کل کشور منحصر به فرد می‌کند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا