مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بهمن ضیاءمقدم: دستورالعمل محاسبه درصد ساخت داخل مانعی بزرگ برای «مونتاژ» در صنعت موتورسیکلت است

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: ابلاغ دستورالعمل اجرایی محاسبه درصد ساخت داخل از سوی وزارت صمت مانعی بزرگ برای تحقق هدف گذاری تولید در صنعت موتورسیکلت خواهد بود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرخودرو، بهمن ضیامقدم، با اشاره به برنامه تولید موتورسیکلت‌سازان در سال جاری عنوان کرد: هدف‌گذاری تولیدکنندگان موتورسیکلت برای امسال رشد دو برابری تولید نسبت به سال گذشته و پاسخ به تقاضا بازار است اما ابلاغ دستورالعمل اجرایی محاسبه درصد ساخت داخل از سوی وزارت صمت مانعی بزرگ برای تحقق هدف‌گذاری تولید در صنعت موتورسیکلت خواهد بود.

وی یادآور شد: انجمن صنعت موتورسیکلت ضمن ابراز مخالفت خود با این آیین‌نامه امیدوار است که طی جلساتی بتواند وزارت صمت را نسبت به رفع این مشکل اقناع کند.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران با بیان اینکه هدف موتورسیکلت‌سازان نیز حمایت از تولید داخل است، افزود: تعیین درصد ساخت داخل برخی مدل از موتورسیکلت ها در این آیین‌نامه به نحوی است که تولید و داخلی‌سازی آنها با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود توجیه اقتصادی نخواهد داشت. همچنین بومی‌سازی انجین که مقدمات آن از سوی برخی شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت فراهم شده است با آیین نامه جدید وزارت صمت امکان پذیر نخواهد بود.

ضیامقدم با انتقاد از کلی گویی دستورالعمل محاسبه درصد ساخت داخل وزارت صمت تصریح کرد: وزارت صمت طبق این آیین نامه درصدی ساخت داخل را برای انواع مدل‌های موتورسیکلت تعیین کرده در حالی که برخی مدل‌ها از برندهای جهانی بوده و به واسطه تحریم‌ها امکان ارتباط مستقیم با شرکت سازنده آنها وجود ندارد و خرید این موتورسیکلت‌ها نیز از طریق شرکت‌های واسطه و نمایندگی کشورهای مختلف صورت می گیرد. 

وی اضافه کرد: از طرفی کارخانه سازنده نیز با توجه به تیراژ تولید پایین و قیمت بالا این موتورسیکلت‌ها در کشور ما اجازه داخلی سازی قطعات را به تولیدکنندگان داخلی نخواهد داد مگر اینکه با لغو تحریم‌ها امکان ارتباط مستقیم با شرکت سازنده فراهم شود که در صورت تایید نمونه قطعات داخلی‌سازی شده از سوی واحد کنترل کیفی شرکت مادر می توان قطعات این مدل موتورسیکلت ها را از مجموعه قطعات وارداتی خارج کرد.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران اذعان داشت: با توجه به عدم امکان داخلی‌سازی برخی مدل‌های موتورسیکلت، اجرای این دستورالعمل در شرایط فعلی منجر به ممنوعیت واردات برخی مدل‌ها که اغلب موتورسیکلت‌هایی با تکنولوژی روز دنیا هستند، خواهد شد که در این صورت باید به موتورسیکلت‌های هوندا سی جی 125 که دارای تکنولوژی بسیار قدیمی است متکی شویم و یا راهکار دیگری را برای رفع این مشکل در نظر بگیریم.

 ضیامقدم عنوان کرد: اجرای صحیح این دستورالعمل محاسبه درصد ساخت داخل در صنعت موتورسیکلت مستلزم تفکیک برخی مدل موتورسیکلت ها و داخلی‌سازی به صورت پلکانی است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت داخلی‌سازی در صنعت موتورسیکلت بیان کرد: میزان داخلی سازی هر موتورسیکلت بسته به میزان مصرف آن متفاوت است. به عنوان مثال موتورسیکلت‌های کار مانند هوندا 125 دارای 60 تا 65 درصد ساخت داخل هستند و فقط مجموعه انجین آنها ورداتی است که برای داخلی‌سازی آن نیز برنامه ریزی کرده ایم.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ادامه داد: ساخت داخل قالب موتورسیکلت‌های جدید نیز نیازمند سرمایه گذاری فراوان است که با توجه به تیراژ پایین تولید توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

ضیامقدم در پایان درباره علل افزایش قیمت موتورسیکلت در بازار گفت: قیمت موتورسیکلت مانند هر کالا دیگری تابع رشد تورم بوده و در مقایسه با سایر کالاها افزایش قیمتی معقول داشته است.

دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران در پایان خاطرنشان کرد: کاهش قیمت تمام شده موتورسیکلت تنها در صورت تامین ارز برای تولیدکنندگان میسر خواهد بود.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
خبرخودرو
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا