مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

«موتورسیکلت‌های برقی» در کجای برنامه توسعه قرار دارد؟

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به لایحه برنامه پنج‌ساله هفتم توسعه که اخیراً از جانب هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، گفت: از بین ۲۲ فصل مندرج در لایحه برنامه هفتم توسعه سرفصل جداگانه‌ای برای محیط زیست منظور نشده است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، خبرگزاری ایسنا نوشت: با توجه به نقش وسایل نقلیه موتوری با سوخت فسیلی و بنزینی در تشدید آلودگی هوا و فرسودگی بیش از ۹۰ درصد موتورسیکلت‌های در حال تردد، توسعه به کارگیری موتورسیکلت‌های برقی به‌ویژه در کلانشهرها می‌تواند باعث کاهش آلودگی هوای ناشی از تردد موتورسیکلت ها شود.

توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری با اولویت اتوبوس و تاکسی‌های برقی، هیبرید و گازسوز در کلانشهرها موجب بهتر شدن کیفیت هوا در این شهرها می‌شود که این موضوع نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم و اهتمام مراجع ذیربط یعنی وزارت کشور و شهرداری‌ها جهت توسعه ناوگان حمل و نقل پاک است.

به گفته داریوش گل‌علیزاده – سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست – در قانون هوای پاک شهرداری‌ها و وزارت صمت مکلف شده‌اند نسبت به برقی‌سازی موتورسیکلت‌های کار و پیک موتوری اقدام کنند.

همچنین جعفر تشکری هاشمی – رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران – با بیان اینکه در سال‌ جاری کار ویژه ای برای توسعه استفاده از موتورسیکلت های برقی در تهران در بودجه ۱۴۰۲ انجام دادیم، توضیح می‌دهد: در بودجه سال جاری مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان برای مسئله موتورسیکلت در نظر گرفته شد که امیدواریم با همت شهرداری تهران شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم. این ۷۰۰ میلیارد تومان در مسئله ارائه تسهیلات به موتورسیکلت.داران هزینه خواهد شد تا پشتیانی مالی برای خرید موتورسیکلت برقی را داشته باشند.

درحالی‌که موتورسیکلت‌ها چنین تاثیری بر کاهش آلودگی هوا دارند و برای توسعه آن‌ها بودجه نیز در نظر گرفته شده است اکنون اخبار حاکی از آن است که موتورسیکلت‌های برقی جایی در برنامه هفتم توسعه ندارند.

بدین جهت سیدمحمدمهدی میرزایی قمی در گفت وگو با ایسنا با بیان این نکته که یکی از مهم‌ترین بندهای حذف شده در لایحه برنامه هفتم نسبت به برنامه ششم توسعه، بند “ش” ماده ۳۸ برنامه ششم است، اظهار کرد: در این بند دولت مکلف بوده سالانه به میزان ۱۰ درصد از موتورسیکلت‌های بنزینی درحال تردد در کشور را با موتورسیکلت‌های برقی جایگزین کند.

وی افزود: اگرچه این بند طی سال‌های پس از تصویب برنامه ششم توسعه تقریباً عملکری برابر صفر داشته اما محمل بسیار خوبی برای اجرای طرح‌های جایگزینی موتورسیکلت‌ها با موتورسیکلت‌های برقی است و عملاً تنها سند بالادستی در این حوزه به شمار می‌رود.

به گفته میرزایی قمی براساس آمارها در شهر تهران ۲۱ درصد از انتشار آلاینده‌های گازی و ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق سهم حدود سه میلیون موتورسیکلت درحال تردد است که بیشتر آن‌ها نیز فرسوده‌اند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: این ناوگان سهم عمده‌ای نیز در سبد مصرف سوخت کشور دارد و یکی از عوامل بالا بودن سرانه مصرف بنزین در ایران نسبت به سایر کشورها است و برقی‌سازی این ناوگان بهترین راهکار برای مقابله با این اثرات مخرب محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایطی که شهرهای بزرگ کشور به خصوص تهران هر سال با بحران آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند، اظهار کرد: شهرداری تهران به عنوان یک پیشگام در حوزه برقی‌سازی موتورسیکلت‌ها برای جایگزینی ۵۰ هزار دستگاه برنامه‌ریزی کرده است و این موضوع را با جدیت دنبال می‌کند. با این حال حذف الزام به جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با نوع برقی آن‌ها طبیعتاً کار را برای برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات در این حوزه دشوار می‌کند.

میرزایی قمی در پایان تأکید کرد: بدیهی است که اجرای طرح‌هایی مانند جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با برقی صرفاً از جانب یک نهاد امکان‌پذیر نیست و همکاری و مشارکت کلیه دستگاه‌های اجرایی مرتبط را در سطح ملی نیازمند است.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا