مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مریم طلایی: زمین لغزنده بود اما ادامه دادم و پرچم ایران را بالا بردم

زن موتورسوار ایرانی که موفق شده است در رالی بزرگ 2023 Fiva world Rally به‌عنوان موتورسوار برتر شناخته شود، از سختی‌ها و حوادثی که برایش در این مسیر پیش آمده است، سخن می‌گوید.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از رکنا، مریم طلایی، رئیس کمیته بانوان کانون جهانگردی اتومبیلرانی، که امسال از سوی فدراسیون بین‌المللی خودروهای تاریخی، برترین موتورسوار رالی ۲۰۲۳ اتریش شد میگوید: «باورتان می‌شود یک سنگ‌ریزه کوچک بتواند شما را طوری نقش بر زمین کند که تا قبل از آن، فکرش را هم نمی‌کردید؟ برای من که اتفاق افتاد! سنگ‌ریزه‌ای که باعث شد وقتی به زمین افتادم، دو نفر موتورسوار دیگر نیز از روی زانوی راستم رد شوند!»

اینها را مریم طلایی می‌گوید؛ زن ایرانی که در رشته ورزشی موتورسواری، دستی بر آتش دارد و در دنیا نیز شناخته شده است. او در خصوص حادثه وحشتناک ی که برایش رخ داده، می‌گوید: «این حادثه مربوط به سال 1395 است. در پیست آیلند، که استانداردترین و بهترین پیست حال حاضر کشور برای ورزش حرفه ای است، با برخی دوستان مشغول تمرین موتورسواری بودیم که این حادثه وحشتناک برایم رخ داد. من آن زمان رئیس هیأت آیلند نیز بودم و به سبب باز بودن محیط و وزش باد، هر شب، خار و خاشاک و سنگ‌ریزه‌های زیادی روی این پیست می‌نشست؛ برای همین هر روز صبح، این پیست را تمیز می‌کردیم تا برای موتورسواران مشکلی پیش نیاید.»


بیشتر بخوانید: برای نخستین‌بار در یک قرن اخیر: بانوی ایرانی، موتورسوار برتر رالی جهانی فیوا شد


یک ترمز اشتباه و یک سنگ‌ریزه کوچک؛ وحشتناک‌ترین حادثه زندگی‌ام را رقم زد

او می‌افزاید: «من مسئولی بودم که هر روز صبح، پیچ‌های پیست را بررسی می‌کردم تا چنین مواردی روی آن نباشد؛ چون پیچ‌ها دقیقاً محل اصلی برای رخ دادن حادثه هستند. بعد از آنکه تمرین شروع شد، سر یک پیچ که موتور را خواباندم، یک سنگ‌ریزه کوچک زیر لاستیک جلوی موتور من رفت و با یک ترمز اشتباه از طرف من؛ حادثه، همانجا رخ داد.»

مریم طلایی در تشریح جزئیات این حادثه می‌گوید: «سرعت من بسیار بالا بود و وقتی به زمین خوردم تا چند متر روی زمین کشیده شدم؛ اما بدترین اتفاق زمانی افتاد که دو موتورسواری که عقب‌تر از من بودند و فاصله کمی با من داشتند، نمی‌توانستند موتورهایشان را کنترل کنند تا با من برخورد نداشته باشند برای همین هر دو موتورسوار، از روی زانوی پای راستم رد شدند.»

این زن موتورسوار ایرانی با اشاره به اینکه بعد از این حادثه دو ماه تحت درمان بوده، می‌افزاید: «با وجود این خیلی زود برگشتم تا با موتورم تمرین کنم. الان که چند سالی از این اتفاق می‌گذرد، من همچنان با آن زانوی حادثه دیده مشکل دارم؛ چرا که باید صبر می‌کردم تا دوران نقاهتم به طور کامل طی شود.»

برترین موتورسوار رالی 2023 اتریش شدم

مریم طلایی، رئیس کمیته بانوان کانون جهانگردی اتومبیلرانی، که امسال از سوی فدراسیون بین‌المللی خودروهای تاریخی، برترین موتورسوار رالی ۲۰۲۳ اتریش شده است،می‌گوید:« این رالی هر سال در یک کشور جهان برگزار می‌شود و امسال به‌دلیل صدمین سال برگزاری آن، در کشور مبدأ یعنی اتریش برگزار شد که 120 شرکت‌کننده از 17 کشور جهان در 7 رده در آن حضور داشتند. از آنجایی که من موتور خودم را از ایران به اتریش نبرده بودم، از موتور اجاره‌ای برای رالی استفاده کردم که آخرین مدل سال بود.

در این رالی هر سال راننده برتر انتخاب می‌شود که من امسال موفق به کسب این مقام شدم و پرچم ایران را در این رقابت بالا بردم. با وجود اینکه باران به شدت می‌بارید، مسیر فوق‌العاده خطرناک و لغزنده شده و چند تصادف خیلی وحشتناک نیز رخ داده بود؛ اما من به مسیر خودم ادامه دادم.

برای برگزار کنندگان مسابقه حضور یک زن ایرانی موتورسوار جالب بود

 طی چهار روز برگزاری رالی، برای برگزارکنندگان خیلی جالب بود که یک زن ایرانی نه تنها در رالی شرکت کرده است؛ بلکه پا به پای مردانی که سال‌های سال است در این رالی شرکت می‌کنند و تجربه دارند، رانندگی کرده و به مسیر خود ادامه داده است. در واقع من به‌عنوان نخستین ایرانی که برای اولین بار در صد سال گذشته، در رالی بزرگ 2023 Fiva world Rally شرکت کرده است، موفق شدم به‌عنوان برترین موتورسوار سال شناخته شوم.»

او که 25 سال در کانادا زندگی و موتورسواری را سال 2008 در همانجا شروع کرده است، می‌گوید: «من همیشه موتورسواری را دوست داشتم؛ از طرفی جهانگردی هم می‌کردم برای همین به فکر افتادم که گواهینامه بگیرم و در سفرهایم نیز، موتورم را با خودم ببرم.»

سفر با موتور در آفریقا؛ همه از دیدنم تعجب می‌کردند

طلایی می‌افزاید: «من 8800 کیلومتر در آفریقا با موتور شخصی خودم چهار ماه سفر کردم. در آفریقا، یک بار هم زن موتورسوار ندیدم و برای مردان آنجا جالب بود که یک خانم موتورسواری می‌کند. همچنین دیدن موتور من برایشان بسیار جالب بود چراکه آنجا، معمولاً موتورها زیر 250 سی سی هستند و هر موتوری با ظرفیت بالاتر از آن شبیه یک غول عجیب و غریب به نظر می‌رسد.»

او در خصوص حوادثی که برایش در سفرهایش رخ داده است، می‌گوید: «از آنجایی که من در فصل بارندگی به آفریقا رفتم و آنجا هم جاده‌های خوبی ندارد و همچنین، موتور من بار زیادی رویش داشت، این مهم سبب می‌شد تا به خاطر وزن زیادش، داخل گل و لای برگردد. این اتفاق چند بار برایم پیش آمد و اگر مردم محلی نبودند و به کمکم نمی‌آمدند، همانجا می‌ماندم و از آنجایی که در برخی نقاط، امکان حمله حیوانات وحشی وجود داشت، ممکن بود اتفاقات خطرناکی برایم پیش بیاید.»

فدراسیون اجازه موتورسواری بانوان ایرانی را نمی داد ولی ناامید نشدیم

مریم طلایی در خصوص زمانی که به ایران بازگشت و رشته موتورسواری را ادامه داد، می‌گوید: «وقتی به ایران بازگشتم، در رشته موتورکراس فعالیتم را شروع کردم ولی آن زمان، فدراسیون، به مدت دو الی سه سال، اجازه موتورسواری بانوان در رشته رِیس را نمی‌داد. آن زمان، من و سه خانم دیگر، پیگیر این مهم بودیم. بعد از دوندگی‌های بسیار، به ما اجازه ورود به پیست را دادند. از آن زمان به بعد، هم آموزش‌ها شروع شد و هم یک روز در هفته در پیست آزادی تمرین می‌کردیم که رفته رفته، تعداد خانم‌های موتورسوار نیز بیشتر شد.»

با گواهینامه کانادایی نمی‌توانم در ایران موتورسواری کنم

او در پاسخ به این سؤال که آیا با گواهینامه موتورسواری که در کانادا گرفته می‌تواند در ایران نیز تردد کند یا خیر، گفت: «من اگر بخواهم به‌صورت قانونی با آن گواهینامه‌ای که از کانادا گرفته‌ام در ایران تردد داشته باشم، می‌توانم با موتوری که پلاک کانادا دارد، به‌عنوان توریست، برای مدتی محدود در ایران موتورسواری کنم. البته آن هم منوط به این است که در آن کشور، آدرس ثابتی داشته باشم؛ ولی من به‌عنوان یک شهروند ایرانی با گواهینامه کانادایی نمی‌توانم در خیابان‌ها موتورسواری کنم. در ایران خانم‌ها فقط می‌توانند گواهینامه ورزشی موتورسواری دریافت کنند.»

مریم طلایی، ورزشکار رشته موتورسواری در ادامه در خصوص سختی‌های این رشته ورزشی می‌گوید و می‌افزاید: «موتور ریس این روزها خیلی گران است. حال موتور ریسی که در مسابقات استفاده می‌شود را تصور کنید که خیلی گران‌تر از آن موتور اولیه است؛ چرا که دستکاری می‌شوند تا قدرت‌شان بیشتر شود.

بسیاری از خانم‌هایی که موتورسواری را شروع کرده بودند، این ورزش را کنار گذاشته‌اند

قیمت موتورها از مدل‌های قدیمی با ارزش 300 میلیون تومان شروع می‌شوند تا یک میلیارد تومان به بالا. با توجه به شرایط اقتصادی این روزها، بسیاری از خانم‌هایی که موتورسواری را شروع کرده بودند، این ورزش را کنار گذاشته‌اند؛ چراکه دیگر توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارند. برای مثال زمان‌هایی پیش می‌آید که ما در طول یک هفته لاستیک تمام می‌کنیم و با این قیمت‌های سر به فلک کشیده فکر می‌کنید چند نفر توانایی این را دارند که این ورزش را ادامه دهند؟»

پیست آزادی برای موتورسواری همچنان استانداردسازی نشده است

وی در ادامه می‌گوید: «از سویی دیگر، پیست آزادی برای موتورسواری همچنان استانداردسازی نشده است و با این شرایط اقتصادی به نظر می‌رسد که تا مدت‌ها اتفاق خوبی برای این پیست رقم نخورد.»

اکثر ایرانیان ایمنی موتورسواری را رعایت نمی کنند

او در پایان می‌گوید: «اکثر اوقات ایرانیان، ایمنی موتورسواری را به خوبی رعایت نمی‌کنند؛ درست مثل موضوع بستن کمربند ایمنی ماشین که قبلاً برای راننده‌ها امری جا نیفتاده بود. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا ایمنی موتورسواری نیز برای مردم مفهوم پیدا کند. من سعی می‌کنم با کمک دوستانم، در راه فرهنگ‌سازی برای پیشگیری از تصادف‌های موتورسواری، آموزش‌هایی را ارائه دهم. با وجود این خیلی خوب می‌شد که مسئولان بالادست هم این امر را جدی‌تر دنبال می‌کردند تا از حوادث اینچنینی جلوگیری شود.»

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
رکنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا