مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی راهکارهای ارتقای کیفیت هوا به منظور شبیه‌سازی سیاستگذاری‌ها

با برگزاری کارگاهی در مرکز پژوهش های مجلس، واکاوی راهکارهای ارتقای کیفیت هوا به منظور شبیه سازی سیاستگذاری ها، مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، کارگاه پویایی شناسی کیفیت هوا، با حضور جمعی از صاحب نظران و کارشناسان این حوزه روز در مرکز پژوهش های مجلس، برگزار شد.

در این کارگاه مدل پویایی‌شناسی کیفیت هوا در دو بخش شامل بیان موضوع و تشریح مسئله و برگزاری کارگاه، بررسی شد تا این روش مبنای سیاست‌گذاری ها و شبیه‌سازی‌های تقنینی و نظارتی قرار گیرد.

پس از بیان موضوع و تشریح مسئله، موضوع پویایی شناسی کیفیت هوا در ۵ میز شامل زیرسیستم پایش کیفیت هوا، زیرسیستم پیامدهای آلایندگی، زیرسیستم منابع آلاینده ثابت، زیر سیستم منابع آلاینده متحرک و زیرسیستم حکمرانی، بررسی شد.

هادی افراسیابی، مدیر پروژه تدوین نقشه پویایی‌ شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور، در جریان برگزاری این کارگاه، گفت: این جلسه در ادامه سلسله جلسات بازخوانی ابرچالش های کشور با روش پویایی شناسی سیستم ها برگزار می شود.

وی افزود: در نقشه جامع پویایی‌شناسی‌ ابرچالش‌های حکمرانی کشور، نمودارهای علمی متغیرهای مختلف مسائل کشور، ترسیم شده است که با برگزاری این کارگاه‌ و کارگاه‌های مشابه تلاش داریم تا این مدل‌ها را بالغ‌تر و کامل‌تر کنیم تا مورد وفاق برای شبیه‌سازی های آتی باشد.

مدیر پروژه تدوین نقشه پویایی‌ شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور، خاطرنشان کرد: در نقشه جامع پویایی‌شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور، ۳۵ مدل را با کمک دفاتر تخصصی مرکز پژوهش های مجلس، جمع های نخبگان بیرونی مثل کمیسیون‌های تخصصی، شورای علوم، تحقیقات و فناوری طراحی کردیم که این ۳۵ مدل، بیش از هزار متغیر حکمرانی را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: در ادامه روند برگزاری کارگاه‌ها چالش‌های حکمرانی کشور، این کار می تواند چرخه ای شکل بگیرد و در فضای سیاست گذاری به ما کمک کند تا هوشمندانه سیاست‌ها را تدوین و تحلیل کنیم.

افراسیابی بیان کرد: در مرحله اول به صورت کیفی مدل ها را در می آوریم و احصا می کنیم، در مرحله دوم مدل‌ها به صورت کمی آورده می‌شوند و در مرحله سوم به حوزه سیاست گذاری کمک می کند تا  سیاست ها را بر مبنای آن، شبیه سازی و نتایج را بررسی و تدابیر اصلاحی اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه در این کارگاه تلاش داریم تا از طریق فرآیند کارگروهی مدل کیفیت هوا را کامل‌تر کنیم، در تشریح این مدل عنوان کرد: اصلی‌ترین عامل حجم انتشار آلاینده‌ها است، سه منبع ثابت، متحرک و منابع طبیعی داریم، هرچقدر حجم آلاینده‌ها بیشتر شود کیفیت هوا هم کاهش بیشتری خواهد داشت. بارش می‌تواند بخشی از آلاینده‌ها را کاهش بدهد. هرچقدر جزایر حرارتی بیشتر باشد جذب پرتو خورشید بیشتر خواهد شد. کیفیت هوا وقتی کاهش پیدا کند هزینه حمل و نقل پاک هم کاهش پیدا می کند و مردم کمتر علاقمند می شوند تا با استفاده از دوچرخه در شهر تردد کنند. وقتی رضایت اجتماعی کاهش پیدا می کند اثر آن را بر روی سلامت جامعه می‌گذارد و سلامت اجتماعی را به خطر می‌اندازد و اثر خود را روی ترافیک شهری هم می‌گذارد. اثر مهم در بخش منابع متحرک، افزایش استفاده از خوردوهای شخصی است که منجر به آلودگی هوا می‌شود. رشد نامولد شهرهای بزرگ باعث جذب جمعیت به شهرها و باعث تولید سفر می‌شود. حجم سفر خود را در مدل‌های مختلف نشان می‌دهد هم استفاده از خودروهای شخصی افزایش می‌یابد و هم استفاده از موتورسیکلت بالا می‌رود.

افراسیابی تاکید کرد: امیدواریم با کمک دوستان به مدل کارآمدی برسیم و سیاست‌های آلودگی هوا را با این مدل شبیه‌سازی کنیم.

حمیدرضا ایزدبخش، عضو شورای راهبردی پروژه تدوین نقشه پویایی‌ شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور، نیز در ادامه عنوان کرد: این سومین کارگاهی است که در روند تکمیل نقشه جامع پویایی‌شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور برگزار می شود؛ دو کارگاه قبلی درباره صندوق‌های بازنشستگی و جمعیت و خانواده محوری بود. هر کدام از این ابر چالش‌ها، پیچیدگی‎های خود را دارد بنابراین تلاش می کنیم این چالش ها را دربیاوریم و با نگاه زنجیره‌ای آنها را مورد واکاوی قرار دهیم.

وی افزود: در مرحله اول تهیه پویایی‌شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور، از ظرفیت‌های مرکز پژوهش‌های مجلس استفاده کردیم و نمودارهای علی و معلولی را احصا کردیم. هدف اصلی این است که حلقه‌های پویاشناسی در این مدل‌ها را ارتقا بدهیم. اگر به دینامیک‌ها به درستی توجه نکنیم آثار ناخوشایندی دارد و کار را برای سیاست‌گذار در روزهای بعد سخت می‌کند.

اسماعیل زاده، مشاور طرح پروژه تدوین نقشه پویایی‌ شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور، بیان کرد: هدف از برگزاری این کارگاه این است که از یکدیگر مشورت بگیریم تا چارچوب تهیه شده نخست را ویرایش و دقیق‌تر کنیم. وقتی درباره آلودگی هوا صحبت می کنیم شهر به شهر قصه متفاوت است اما ما درباره ابرچالش های کشور مدل سازی می کنیم. ۳۶ ابرچالش داریم که آلودگی هوا یکی از این موارد است. مجبور هستیم به دینامیک‌های اصلی که اثرگذاری بیشتری دارند، بپردازیم.

اسماعیل زاده در ادامه تاکید کرد: مدل های ما باید ارزش سیاست گذاری داشته باشد تا اگر فردی خواست برای مثال مدلی برای اصفهان بسازد از این پایه استفاده کند.

بر اساس این گزارش، سلسله رویدادهای بازخوانی چالش ‌های حکمرانی کشور با بهره‌گیری از پویایی ‌شناسی سیستم‌ها، در سایر موضوعات براساس مدل‌های ۳۵ گانه نقشه پویایی ‌شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور که در مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده است، ادامه پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا