عقبنشینی انجمن صنعت موتورسیکلت: تولید «موتور ملی» شدنی، اما نیازمند توجیه اقتصادی است
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: تولید موتور (Engine) ملی موتورسیکلت، اگرچه دشوار نبوده و فناوری پیچیدهای نیز ندارد، اما باید توجیه اقتصادی داشته باشد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، «بهمن ضیاءمقدم» گفت: امروز و در دسته موتورسیکلتهای پُرتیراژ، بهجز موتور (Engine) که از خارج از کشور تامین میشود، در سایر اجزا و قطعات متشکله بیش از ۶۰ درصد داخلیسازی محقق شده است.
این مقام صنفی خاطرنشانکرد: گرچه تولید موتور (Engine) ملی در دستور کار است، اما در عین حال تحقق این مهم نیازمند حمایت دستگاهها و همچنین رفع موانع و مشکلات از جمله تغییرات پیاپی قوانین و مقررات است.
وی اضافهکرد: بهطور مثال مقرر شده از سال ۱۴۰۳ موتورسیکلتهای تولیدی دارای استاندارد یورو۵ باشند، موضوعی که بهطور قطع هزینههای بالایی برای شرکتها به دنبال خواهد داشت.
دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران از ورود خط مونتاژ موتور(Engine) توسط دو شرکت داخلی خبر داد که بهطور قطع در تولید موتورسیکلتهای پرتیراژ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
بیشتر بخوانید:
- آیا رویکردهای وزارت صمت برای صنعت موتورسیکلت ایران کارآمد است؟/ حمایت وزارتخانه از مونتاژ «قوای محرکه» با فناوری ۵۰ سال پیش
- بررسی ادعاهای «رئیس انجمن صنعت موتورسیکلت ایران»/ مونتاژکنندگان در خصوص شعار تولید قوای محرکه ساخت داخل مراقب باشند
- حمایت وزارت صمت از یک شرکت خاص برای «مونتاژ» قوای محرکه با فناوری قدیمی/ آیا «سرهم کردن» یک پیشرانه، برای همه محصولات مناسب است؟
طرح کلید به کلید، منتظر اجرایی شدن قانون ساماندهی خودرو
ضیاءمقدم اظهار داشت: با اینکه از دو سال پیش طرح «کلید به کلید»؛ یعنی تحویل یک دستگاه موتور اسقاطی و در مقابل دریافت موتورسیکلت نو در اقساط ۲۰ و ۳۰ ماهه از سوی این انجمن مطرح شد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی مردم متقاضی چندانی برای اسقاط موتورهای فرسوده وجود نداشت.
وی گفت: در این زمینه منتظر اجرایی شدن «قانون ساماندهی خودرو» هستیم که از خردادماه امسال از سوی مجلس ابلاغ شد، اما به دلیل نیاز به برخی اصلاحات به کمیسیون های تخصصی مجلس و در ادامه به مجمع تشخیص مصلحت نظام بازگشت و در نهایت دو هفته پیش پس از انجام اصلاحات، به ریاستجمهوری و در ادامه به ارگانهای ذیربط ابلاغ شد.
این مقام صنفی، اسقاط را بزرگترین مشکل فراروی این صنعت برشمرد، اما خاطرنشانکرد: با این حال امروز و در صورت رفع مشکلات، اعضای انجمن حاضر به اجرایی کردن طرح کلید به کلید هستند.