مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران: تحویل ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی از خرداد با کمک دولت

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره راهکار‌های حل مشکل آلودگی هوا و اقداماتی که شهرداری تهران در این‌باره انجام داده، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از آنا، پرویز سروری درباره تعاملات شهرداری تهران با دولت برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توضیحاتی ارائه کرد و با اشاره به آلودگی هوا، اظهار کرد: تهران و دیگر کلانشهرهایی که با بیشترین سهم آلودگی هوا مواجه هستند، می‌بایست درخصوص این موضوع عقب ماندگی‌های گذشته را جبران کنند و در کنار آن گام‌های رو به جلو را بردارند.

**برگشت دولت به وظیفه قانونی خود پس از ۸ سال

سروی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، نخستین اقدام در این مسیر را ایفای نقش دولت عنوان کرد و افزود: دولت هشت سال وظیفه خود را درباره توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی ترک کرد و به همین علت در پس‌رفت قرار گرفتیم. دولت سیزدهم طی یک سال گذشته، با پیگیری‌های مکرر و مستمر به وظیفه پیشین و قانونی خود ورود پیدا کرد.

وی در ادامه بیان کرد: همین ۲۰۰ دستگاه اتوبوسی که وارد شهر تهران شد، دولت سهم ۸۰ درصدی پرداخت هزینه را متقبل شد. در حالی‌ که در گذشته، شهرداری‌ها صد در صد هزینه را پرداخت می‌کردند. ورود دولت به این موضوع سبب شد تا شور و اشتیاقی برای شهرداری‌های کشور به منظور توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد شود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران به نقش موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: بیشترین نقش در تهران را موتورسیکلت‌ها دارند که معمولا جزو افراد محروم جامعه هستند. از یک طرف نمی‌توان موتورسیکلت سواران را از حق‌شان محروم کرد و از یک طرف هم نمی‌توان حق شهروندان را نادیده گرفت.

**تحویل ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت برقی از خرداد ۱۴۰۲

سروری در ادامه سخنان خود اعلام کرد: طبق تعاملات صورت گرفته با دستگاه‌ها، قرار است که حدود ۳۰۰ هزار موتورسیکلت برقی به صورت تسهیلات به مردم فروخته شود. شهرداری با بانک عامل به نتیجه رسیده است تا ۸۰ درصد هزینه خرید به صورت وام ۴ درصدی در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه پس از این اقدام می‌توان روی موتورسیکلت‌ها اعمال مدیریت و قانون کرد، چرا که موتورسیکلت پاک با بهترین تسهیلات فراهم شده است، یادآور شد: تلاش شده تا این موتورسیکلت‌ها از ظرفیت داخلی تأمین شود. با توجه به دریافت تأییدیه‌های سازمان استاندارد، پیش بینی می‌شود که از خرداد سال آینده ارائه تسهیلات و تحویل موتورها انجام شود. اولویت برای ارائه تسهیلات روی موتورسیکلت‌هایی است که در شهر کار می‌کنند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تقریباً قرارداد ۲۰ هزار دستگاه ون تکمیل شده است، گفت: البته با مجموعه خودروساز هم صحبت شده است. با توجه به اینکه ظرفیت کنونی پاسخگوی نیاز شهر نیست، قرار است که با جایگزین کردن ون به جای اتوبوس در شرایط کنونی، شبکه روان‌تری از حمل و نقل عمومی در شهر تشکیل شود.

**خرید ۳۳۰ دستگاه ون با کمک دولت

سروری در بخش دیگری به خرید ون با همکاری دولت اشاره کرد و افزود: ۳۳۰ دستگاه ون با کمک دولت خریداری شده است که شهرداری سهم خود را پرداخت کرده است. همچنین شهرداری هزینه ۶۴۰ دستگاه اتوبوس دیگر را داده و در حال آماده سازی برای تحویل است. با توجه به پرداخت سهم ۸۰ درصدی هزینه توسط دولت، همه کلانشهرها تقاضا دارند که از ظرفیت تولید داخلی به صورت حداکثری استفاده کنند.

به گفته وی، باید خرید تولید داخلی تضمین شود، اما این ظرفیت در حال حاضر پاسخگوی شرایط کنونی نیست و مازاد این اقدام باید واردات باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه راهکار آلودگی هوا فقط توسعه حمل و نقل نیست، عنوان کرد: شهرداری در سال گذشته، ۱۲۰۰ هکتار به فضای جنگلی شهر اضافه کرده است و تا پایان امسال هم ۱۵۰۰ هکتار دیگر اضافه خواهد شد.

سروری درباره بودجه سال آینده نیز توضیح داد: قانون این اجازه را می‌دهد که لایحه بودجه دولت، قبل از ارسال به مجلس به شورای عالی استان‌ها ارسال شود تا بتوانیم بر بودجه نظارت داشته و رفع تبعیض شود. همچنین این اجازه سبب می‌شود تا با همکاری دولت (سازمان برنامه و بودجه)، مشکلات اعتباری را حل کنیم.

**شورای عالی استان‌ها بر بودجه بندی سال ۱۴۰۲ نظارت می‌کند

وی در ادامه بیان کرد: رئیس جمهور در آخرین جلسه شورای عالی استان‌ها این حق مغفول مانده را احیاء و ابلاغ کرد تا بودجه شهرداری با هماهنگی شورای عالی استان‌ها انجام شود. تلاش داریم که واقعیت‌ها و نیازمندی‌های مدیریت شهری در قانون پنج ساله توسعه کشور و بودجه سال ۱۴۰۲ گنجانده شود. امیدوارم به عنوان نماینده مردم، مانع از تصمیماتی شویم که دود آن بر چشم مردم می‌رود. امیدواریم که بودجه بندی امسال به صورت کامل با مدیریت شهری تعامل و منطبق باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران درباره مشارکت شهروندی برای تعیین اولویت اجرای پروژه‌ها در محلات گفت: زمانی که گفته می شود مردم باید در حوزه تصمیم سازی حضور داشته باشند، یک شعار است؛ عملیاتی کردن این شعار مهم است. در سال گذشته طی فرآیند بودجه بندی، عنوان شد که اولویت‌های محلات با مشارکت نخبگان محلات انجام شود. در همین راستا رصدی صورت گرفت و نقطه نظرات مردم را دریافت کردیم.

سروری در ادامه سخنان خود اضافه کرد: در نهایت برای نخستین بار، ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای محلات در نظر گرفته شد. امسال با هماهنگی شورا و شهرداری، سامانه‌ای طراحی شده است تا همه مجموعه‌های ظرفیت دار محلات و مردم به صورت مستقیم بتوانند درخصوص اجرای پروژه‌های اولویت دار نظر دهند. مردم در این حوزه نقش آفرینی می‌کنند و برنامه ریزی شده تا شهروندان تهرانی در این تصمیم گیری برای اجرای پروژه‌های اولویت دار شرکت کنند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
آنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا