داریوش گلعلیزاده: موتورسیکلت برقی تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد!
سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر قرار باشد که منبع تأمین برق موتورسیکلت برقی، نیروگاههایی با سوخت فسیلی باشد، تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد و با این کار تنها تولید آلودگی را از منابع متحرک به سمت نیروگاهها میبریم!
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تسنیم، داریوش گلعلیزاده درباره چرایی عدم توسعه خودرو و موتورسیکلتهای برقی در کشور بهعنوان یک راهکار موثر و در دسترس برای مقابله با آلودگی هوای کلانشهرهای کشورمان بهویژه در شهر تهران اظهار کرد: اگر قرار باشد که منبع تأمین الکتریسیته خودرو و موتورسیکلتهای برقی که از آن به عنوان حمل و نقل پاک یاد میکنیم، نیروگاههایی با سوخت فسیلی باشد، خودرو و موتورسیکلتهای برقی تأثیری در کاهش آلودگی هوا نخواهند داشت!
وی ادامه داد: در آن صورت، تنها تفاوتش با استفاده از خودرو و موتورسیکلتهای بنزینی این است که ما تولید آلودگی را از منابع متحرک به سمت نیروگاهها میبریم و تفاوتی در شدت آلودگی هوا ایجاد نمیشود!
سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، مانع دیگر توسعه خودرو و موتورسیلکلتهای برقی را قیمت باتری آنها دانست و تصریح کرد: 40 درصد قیمت موتورسیکلتهای برقی مربوط به باتری آنهاست که بین 2 تا 4 سال باید عوض شوند؛ موتورسیکلت در کشور ما برای عمده کسانی که از آن استفاده میکنند، وسیلهای برای تأمین معیشت محسوب میشود و به همین دلیل باید قدرت زیادی داشته باشد تا حمل بار یا مسافر را انجام دهد اما اکثر موتورسیکلتهای برقی که اکنون در بازار هستند، این قابلیت را ندارند.
گلعلیزاده تأکید کرد: باید زیرساختهای لازم برای تعویض خشاب باتری موتورسیکلتهای برقی و همچنین تسهیلاتی برای خرید آنها در نظر گرفته شود، در غیر این صورت از این نوع موتورسیکلتها استقبال نخواهد شد؛ در حال حاضر شهروندان با یک موتورسیکلت کاربراتوری با قیمتهای بسیار پایین ارتزاق میکنند و با این شرایط تمایلی به پرداخت مبالغ بالاتر برای خرید موتورسیکلت برقی ندارند.
سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: ابتدا باید از برقی کردن ناوگان حمل و نقل عمومی شروع کنیم تا بدین وسیله خودروهای تکسرنشین کم شود و مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کنند؛ بر اساس استانداردهای جهانی هر فرد باید نهایتاً 500 متر با یکی از وسایل حمل و نقل از عمومی اعم از اتوبوس، مترو، بیارتی و … فاصله داشته باشد اما این استاندارد در کشور ما رعایت نشده است.
به گزارش تسنیم، در رابطه با این ادعای سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست که: “اگر قرار باشد که منبع تأمین برق موتورسیکلت برقی، نیروگاههایی با سوخت فسیلی باشد، تأثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد و با این کار تنها تولید آلودگی را از منابع متحرک به سمت نیروگاهها میبریم!” در قالب مطلب مستقلی، به بررسی دلایل و مستندات اشتباه بودن این ادعا خواهیم پرداخت.
انتهای پیام/
با سلام، فرمایشات آقای گل علیزاده دقیق و علمی نسبت زیرا:
۱. مصرف سوخت ویژه یا SFC موتورهای الکتریکی بطور متوسط یک سوم موتورهای سوخت فسیلی است. بعبارتی دیگر راندمان موتورهای الکتریکی بیش از ۹۰ درصد است در حالیکه راندمان موتورهای سوخت فسیلی بین ۲۵ تا ۴۰ درصد است.
۲. باطری های ژل اسید کربنی نسل جدید لااقل ۳ سال عمر دارند و قیمت آنها حدود ۲۰ درصد قیمت موتور است و پس از تعویض باطری کهنه ۳۰ درصد قیمت باطری نو ارزش دارد و قابل فروش است.
۳. باطری های لیتیوم نسل جدید که در ایران به وفور یافت میشود عمری لااقل ۵ ساله دارند و حداکثر ۳۰ درصد قیمت کل موتور است.
۴. همانگونه که شارژ موبایل نیاز به هیچگونه زیر ساختی ندارد، شارژ موتور برقی هم هیچگونه زیرساختی نیاز ندارد. فقط و فقط پذیر برق معمولی میخواهد که همه جا بافت میشود.
در پایان امید دارم مسیولان محترم بدون دانش فنی لازم اظهار نظر نکنند و اجازه دهند مردم (تولید کنندگان و مصرف کنندگان) خود تصمیم بگیرند
ممنون از سایت شما
صادقی