مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

طرحی جدید برای پیکربندی چراغ موتورسیکلت‌ها توسط پژوهشگران دانشگاه رایس آمریکا

طرحی جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه رایس آمریکا برای پیکربندی چراغ موتورسیکلت‌ها ارائه شده است، می‌تواند جان انسان‌های زیادی را نجات دهد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، رانندگان موتورسیکلت ۲۷ برابر بیشتر از رانندگان خودروهای سواری معمولی در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند. رانندگی در شب خطرناک‌تر است و تقریباً نیمی از تصادف‌های مرگبار در شب رخ می‌دهد.

اکنون یک پژوهش جدید نشان داده است که بازنگری در نحوه نورپردازی موتورسیکلت‌ها می‌تواند به بهبود توانایی سایر رانندگان در دیدن این وسایل نقلیه کوچک کمک کند.

پژوهشگران پیشنهاد کرده‌اند که به جای یک چراغ واحد، شش چراغ از بالا تا پایین موتورسیکلت نصب شود.

این پژوهش در مجله «تحقیقات حمل و نقل بخش F: روانشناسی و رفتار تردد»، توسط پت دلوسیا (Pat DeLucia) از دانشگاه رایس و بردلی ویور (Bradley Weaver) از مرکز مراقبت‌های بهداشتی اموری (Emory Healthcare) انجام شده است.

ویور به عنوان نویسنده اصلی این پژوهش می‌گوید: از آنجایی که موتورسیکلت‌ها کوچکتر از سایر وسایل نقلیه هستند، تشخیص دقیق نحوه حرکت آن‌ها در جاده برای سایر رانندگان دشوار است. این موضوع به خصوص در شب، زمانی که موتورسیکلت تنها یک چراغ جلو دارد، دشوارتر می‌شود، زیرا سایر رانندگان نمی‌توانند ارتفاع یا عرض کامل آن را ببینند. این پژوهش نشان داد که بهبود پیکربندی چراغ‌ها باعث می‌شود سایر رانندگان بتوانند موتورسیکلت‌ها را تا ۰.۸ ثانیه زودتر ببینند.

دلوسیا، دیگر پژوهشگر این پژهش می‌گوید: ممکن است این تغییر کمتر از یک ثانیه‌ای، زیاد به نظر نرسد، اما کاهش زمان واکنش راننده در برابر یک تصادف احتمالی می‌تواند تفاوت بین مرگ و زندگی را رقم بزند.

دلوسیا و ویور برای انجام این پژوهش ، از ۳۵ نفر که بین ۱۹ تا ۷۰ سال سن داشتند، برای شرکت در یک شبیه‌سازی رانندگی کمک گرفتند. پژوهشگران اندازه‌گیری کردند که شرکت‌کنندگان با چه سرعتی موتورسیکلت‌هایی با پیکربندی‌های مختلف چراغ که ارتفاع و عرض کامل آنها را روشن می‌کرد، می‌بینند. تمامی طرح‌های جدید در مقایسه با وجود تنها یک چراغ در جلوی وسیله  به بهبود زمان واکنش رانندگان کمک کرد، اما شرکت‌کنندگان سریع‌ترین واکنش را در برابر پیکربندی متشکل از شش چراغ نشان دادند.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسناتک‌اکسپلور
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا