پیرهادی: موتورسیکلت‌های کاربراتوری 4 تا 7 برابر یک خودرو آلایندگی دارند

به پویش مردمی «موتورسیکلت من ساخت کجاست؟» ملحق شوید. برای اطلاع از دلیل این حرکت اینجا را کلیک کنید.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با اشاره به عوامل بروز آلودگی هوا در شهر تهران گفت: تا خودروهای فرسوده از دایره حمل و نقل خارج نشود آلایندگی ادامه خواهد داشت.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از رکنا، سال ۱۳۹۶ بود که قانون هوای پاک پس از تصویب از سوی رئیس جمهور وقت جهت اجرا، ابلاغ شد. بر اساس این قانون، بسیاری از دستگاه ها در زمینه هوای پاک دارای مسئولیت قانونی هستند؛ اما به رغم مسئولیت های قانونی تعریف شده در قانون هوای پاک برای دستگاه‌های مختلف، همچنان آن‌طور که باید و شاید قانون هوای پاک به‌خوبی اجرایی نمی‌شود؛ به‌طوری که این عدم عمل به مسئولیت قانونی از سوی دستگاه‌های گوناگون هر از چندی در قالب آلودگی شدید هوا در شهرهای مختلف به‌خصوص در تهران بروز و ظهور پیدا می‌کند.

شهرداری، از جمله دستگاه‌های دخیل و مسئول در قانون هوای پاک است که در این زمینه نقش و مسئولیت دارد. به‌منظور آگاهی از کارنامه مدیریت شهری در حوزه قانون هوای پاک با مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

وظایف حداقلی شهرداری در حوزه قانون هوای پاک

پیرهادی در خصوص نقش شهرداری در قانون هوای پاک گفت: قانون‌گذار وظایف حداقلی را بر عهده شهرداری گذاشته اما ۱۰ دستگاه جلوتر از شهرداری قرار دارند که متولی اصلی قانون هوای پاک هستند که باید به وظایف سازمانی خود عمل کنند و پس از آن شهرداری نیز باید اقداماتی را انجام دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه همه دستگاه‌های مسئول باید به وظایف خود عمل کنند، خاطرنشان کرد: شهرداری تهران سعی کرده به وظایف خود عمل کند و به نظر می‌رسد در بسیاری از قسمت‌ها شهرداری تهران به وظیفه خود عمل کرده است.

نقش موتورسیکلت های کاربراتوری در آلودگی هوای تهران

پیرهادی از جمله علل آلودگی هوای شهر تهران را موتورسیکلت های کاربراتوری ذکر کرد و گفت: موتورسیکلت های کاربراتوری پس از مدت کوتاهی که از کارخانه خارج می‌شوند، آلایندگی آن ها آغاز می‌شود و برخی از این موتورسیکلت‌های کاربراتوری بین چهار تا هفت برابر یک خودروی سواری آلایندگی دارند.

این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: طبق قانون قرار بود که در سال‌های گذشته تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری باید متوقف می‌شد؛ اما این توقف صورت نگرفته و همچنان تولید این موتورسیکلت‌ها ادامه دارد و یکی از عوامل اصلی آلایندگی همین موتورسیکلت‌ها است.

وی در ادامه عدم خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل را دومین علت بروز آلودگی هوا در شهر تهران عنوان کرد و گفت: تا خودروهای فرسوده از دایره حمل و نقل خارج نشود آلایندگی ادامه خواهد داشت.

پیرهادی با اشاره به نقش کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده به‌عنوان سومین علت در آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: تعداد کمی اتوبوس از سوی وزارت کشور به شهرداری تهران اختصاص داده شده اما این تعداد اتوبوس کفاف شهر تهران را نمی‌دهد.

تهران فقط به معنای یک شهر مانند سایر شهرها نیست

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: تهران فقط به معنای یک شهر مانند سایر شهرها نیست؛ بلکه پایتخت کشور است و مسائل سیاسی و اقتصادی در کشور در تهران متمرکز شده و این تمرکز سبب شده که بار استان تهران بر شهر تهران متمرکز شود.

وی افزود: استان تهران در حدود ۲۰ میلیون نفر جمعیت دارد و این به معنای ۲۵ درصد جمعیت کشور است؛ لذا اگر دولت برای تهران به‌طور خاص فکر ویژه‌ای نکند ترافیک و آلایندگی ادامه پیدا خواهد کرد.

پیرهادی با تاکید بر ضرورت پیگیری دیپلماسی آب از سوی وزارت امور خارجه گفت: یکی از موضوعاتی که در همان روزهای اول به آن اشاره کردم، موضوع دیپلماسی آب بین کشورهایی بود که دچار این بحران شده اند. طرح گاپ که از سوی ترکیه اجرا می‌شود و ۷۰ سد بزرگ را در منشأ بسیاری از رودخانه‌ها ایجاد می‌کند، سبب خواهد شد میزان حقابه دجله و فرات به شدت کاهش پیدا کند و این موضوع اثرات خود را در برخی از استان‌های کشور به‌خصوص در استان‌های جنوبی خواهد گذاشت و سبب خواهد شد که گرد و غبار به سایر شهرهای ما تسری پیدا کند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
رکنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا