مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

با فناوری‌هایی که ایمنی موتورسواران را افزایش می‌دهند آشنا شوید

استفاد از کیسه هوا ایده‌ای است که برخی از شرکت‌ها به دنبال عملی کردن آن برای محافظت بیش‌تر از موتور سواران هستند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، موتورسواری می‌تواند راهی بسیار لذت بخش برای تفریح یا راهی ارزان برای رفت و آمد  باشد. با این حال، موتورسواری یک نقطه ضعف قابل توجه دارد. موتور سواران بخش محافظتی که خودرو‌ها دارند را ندارند و این موضوع موتور سواران را در معرض آسیب‌های جدی در تصادفات قرار می‌دهد.

به گزارش slashgear، بر اساس آمار موتور سواران به طور قابل ملاحظه‌ای در تصادفات مرگبار آسیب می بینند. بر اساس گزارشات NHTSA در سال ۲۰۱۹، موتورسواران ۲۹ برابر بیشتر از سایر سواران در معرض مرگ بودند. با این حال، راه‌هایی وجود دارد که موتور سواران می‌توانند احتمال مرگبار بودن تصادفات را کاهش دهند. برای مثال، داده‌های NHTSA نشان می‌دهد، سواران بدون کلاه ایمنی سه برابر بیشتر از سوارکارانی که کلاه ایمنی به سر دارند، در تصادف دچار آسیب مغزی می‌شوند. خرید موتورسیکلت مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) در مقایسه با همان مدل‌هایی که مجهز به ABS نیستند می‌تواند احتمال تصادف یک موتورسیکلت را تا ۲۲ درصد کاهش دهد.

ایجاد کیسه هوا

هوندا در سال ۲۰۰۵ زمانی که یک مدل از موتور خود را به کیسه هوا مجهز کرد، یک گام بزرگ  برای ایمنی موتورسیکلت‌ سوارها برداشت. این سیستم بسیار شبیه کیسه هوای خودرو عمل می‌کند که در صورت برخورد از جلو باز می‌شود و مقداری از انرژی رو به جلو موتور سواران را جذب می‌کند و به طور بالقوه شدت ضربه را کاهش می‌دهد. اشکال عمده این سیستم این است که سواران هنوز هم می‌توانند از طرف‌های مختلف مورد آسیب قرار بگیرند و مجروح شوند. سیستم هوندا برای مدل Gold Wing خود به خوبی کار می‌کند، اما هنوز به انواع دیگر موتورسیکلت‌ها انتقال نیافته است.

موتورسواران می‌توانند با استفاده از کلاه ایمنی همراه با سایر تجهیزات حفاظت فردی (PPE) آسیب ناشی از تصادف را کاهش دهند. تحقیقات انجام شده در استرالیا نشان داد موتورسوارانی که از PPE استفاده می‌کردند پس از تصادف صدمات جدی کمتری متحمل شدند و پس از تصادف زمان کمتری را در بیمارستان سپری کردند. PPE از همان ابتدا مورد توجه سازندگان تجهیزات بوده است که به دنبال محافظت بهتر از سواران هستند. چکمه‌های چرمی، کت‌ها، ژاکت‌ها و دستکش‌ها برای چندین دهه استانداردی مورد قبول برای محافظت از سوارکاران بوده است و جزء تجهیزات PPE هستند. PPE مدرن همچنین شامل پوشیدن لباس‌هایی با دید بالا است تا سواران به راحتی برای سایر رانندگان در جاده قابل مشاهده باشند.

لباس کیسه هوا در MotoGP اجباری است

کیسه‌های هوای تعبیه‌شده در لباس‌های مسابقه‌ای MotoGP در سال ۲۰۱۸ اجباری شد. فدراسیون بین‌المللی موتورسیکلت (FIM) در توضیح این تصمیم، استدلال کرد که این تغییر با محافظت از شانه‌ها و استخوان‌های ترقوه سواران، ایمنی آنها را افزایش می‌دهد. حفاظت از قسمت عقب در حال حاضر اختیاری است، اما سیستم کیسه هوای محافظ پشت، باید از کل ستون فقرات محافظت کند. برخی افراد از سیستم متصل به راکب استفاده می‌کنند که با افتادن راکب از موتورسیکلت فعال می‌شود.

چرا موتور سواران از این فناوری‌ها استفاده نمی‌کنند؟

بسیاری از موتور سواران از پوشیدن لباس‌های با دید بالا یا سایر اشکال PPE از جمله دستکش، کلاه ایمنی، ژاکت، شلوار و چکمه خودداری می کنند، چه برسد به PPE مجهز به کیسه هوا. موتورسواران همچنین از تحمل گرمای شدید در تابستان به دلیل استفاده از  PPE ها شکایت دارند. قیمت PPE تخصصی نیز می‌تواند عامل بازدارنده باشد. موتورسیکلت‌های مجهز به کیسه هوا هنوز نسبتا کمیاب و گران هستند. تجهیزات پوشیدنی مجهز به کیسه هوا، نیز قیمت بالایی دارد. در حالی که امروزه دیدن موتور سواران بدون تجهیزات حفاظتی مناسب در بزرگراه‌ها بسیار رایج است، اما عصر موتورسواران بدون محافظ ممکن است برای همیشه دوام نیاورد و فناوری به حفظ سلامت آنها و کاهش صدمات کمک کند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا