مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معرفی هوندا PCX؛ اولین اسکوتر هیبرید دنیا

به گزارش موتورسیکلت نیوز، نمایشگاه خودروی توکیو همیشه به‌عنوان میدانی مهم برای مقامات هوندا محسوب شده است و معمولاً درصورت جلب نظر بازدیدکنندگان و کارشناسان، یک مدل مفهومی نمایشگاهی به خط تولید می‌رسد. در دوره‌ی قبلی نمایشگاه توکیو، هوندا مدل پروتوتایپ اسکوتر هیبرید PCX را به‌نمایش گذاشته بود که حالا تولید این مدل تأیید شده است. برخلاف خودروهای سواری هیبرید به‌خصوص مدل‌های اسپرت، موتورسیکلت‌های هیبرید هنوز به رونق کافی نرسیده‌اند و حتی در کشورهای توسعه‌یافته هم بازار مناسبی پیدا نکرده‌اند. اما در کشورهای پرجمعیت، اسکوترها نقش یک وسیه‌ی نقلیه‌ی خانوادگی را هم بازی می‌کنند؛ این نوع موتورسیکلت‌ها به دلیل قیمت کمتر، مانور بهتر در ترافیک شهری، مصرف سوخت پایین و کاربردی بودن به اندازه‌ی موتروسیکلت‌های معمولی ارزشمند هستند. جالب است بدانید که اسکوترها بیشترین درصد تولید وسایل نقلیه‌ی موتوری دوچرخ دنیا را تشکیل می‌دهند ولی در همه‌ی کشورها مانند آمریکا، حضور پررنگی ندارند.

سیستم هیبرید موتورسیکلت؛ یک دهه تحقیقات بدون رونق تجاری

تولید مدل‌های هیبرید جزو دستور کار بزرگ‌ترین شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی بوده است، اما پس از گذشت بیش از یک دهه، هنوز پیشرفت بزرگی در این زمینه مشاهده نشده است. اولین موتورسیکلت مدرن هیبرید موسوم به جن ریو (Gen Ryu) محصول یاماها بود که ۱۳ سال پیش (سال ۲۰۰۵) در نمایشگاه توکیو به ‌نمایش گذاشته شد. پتنت‌های لازم نهایی شده بود و شایعاتی مبنی بر تولید این مدل در سال ۲۰۰۹ منتشر شد؛ اما سرانجام محصول یاماها به‌دلیل بحران مالی و رکورد اقتصادی جهانی آن دوران به مرحله‌ی تولید نرسید. پس از این، هوندا با مدل مفهومی و سه‌چرخ نئووینگ (NeoWing) در نمایشگاه سال ۲۰۱۵ توکیو حاضر شد. نئووینگ که بر اساس مدل گلد وینگ (Gold Wing) ساخته شده بود و از دو موتور برقی استفاده می‌کرد هم پس از نمایشگاه توکیو، ناپدید شد.

با به‌تولید نرسیدن محصولات ژاپنی، دو شرکت فرانسوی فیوریون (Furion) و هندوستانی TVS محصولات خود را رونمایی کردند. محصول فرانسوی از پیشرانه‌ی ونکل و موتورسیکلت هندی‌های از سیستم هیبرید مشابه قوانی فنی مدل مفهومی هوندا PCX استفاده می‌کرد. برند مشهور ایتالیایی پیاجو (Piaggio)، خالق اسکوتر وسپا در سال ۲۰۱۰ یک مدل سه‌چرخ هیبرید عرضه کرد؛ قیمت و هزینه‌ی ساخت بالا در کنار عدم صادرات به کشورهای مختلف از دلایل اصلی توقف تولید سه‌چرخ‌ هیبرید پیاجو بود. برندهای مطرح ژاپنی شامل هوندا، یاماها، کاواساکی و سوزوکی همه پتنت‌های مخصوص خود در فناوری هیبرید را پیش برده‌اند؛ اما در نهایت موتورسیکلت‌های بنزینی مصرف سوخت پایین و آلایندگی کمی دارند، پس چرا باید مدل‌های پیچیده‌تر و گران‌تر تولید کرد؟

به‌نظر می‌رسد که پاسخ این سؤال در اختیار مهندسان شرکت هوندا باشد.

هوندا PCX؛ اسکوتر هیبرید تولید انبوه

مقامات هوندا رسماً تأیید کردند که مدل هیبرید PCX وارد خط تولید شده است و فروش آن از هفته‌ی آخر تابستان سال جاری در بازار ژاپن آغاز می‌شود؛ بنابراین هوندا PCX، اولین اسکوتر تولید انبوه دنیا خواهد بود که از قوای فنی هیبرید استفاده می‌کند. هوندا دقیقاً تصاویر مدل پروتوتایپ نمایش داده شده در نمایشگاه توکیو را دوباره منتشر کرده است که به‌همین خاطر، مدل تولیدی با طراحی مشابه مدل پروتوتایپ همراه خواهد بود. PCX هیبرید بر اساس مدل استاندارد اسکوتر PCX که اوایل سال ۲۰۱۸ عرضه شد، ساخته شده است؛ مدل هیبرید با استفاده از قوای فنی هیبرید پاسخ‌دهی گاز حساس‌تر، قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتری از مدل بنزینی دارد. انرژی در پک بارتری لیتیوم-یون ۴۸ ولتی ذخیره می‌شود و گشتاور اضافه توسط موتور استاتر ACG فراهم می‌شود. هوندا PCX هیبرید با دو حالت رانندگی همراه است؛ یک حالت برای مصرف سوخت پایین‌تر و یک حالت برای ایجاد قدرت بیشتر.

مقایسه مشخصات هوندا PCX هیبرید و بنزینی

نهایت قدرت و گشتاور هوندا PCX هیبرید به‌ترتیب برابر ۱۴ اسب بخار و ۱۴ نیوتن‌متر در دورموتور ۶۵۰۰ است که البته ۴.۳ نیوتن‌متر گشتاور بیشتر در دور موتور ۳۰۰۰ توسط موتور برقی مهیا می‌شود. برای مقایسه، مدل‌های بنزینی PCX125 و PCX150 به‌ترتیب با قدرت ۹ و ۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۲ و ۱۴ نیوتن‌متر در دور موتورهای ۵۰۰۰ و ۶۵۰۰  همراه هستند. با این مشخصات، مدل هیبرید در دور موتورهای متوسط از مدل PCX125 قدرتمندتر است ولی نهایت سرعت آن به مدل بنزینی نمی‌رسد. اسکوترهای هوندا PCX همیشه مصرف سوخت پایینی داشته‌اند؛ مدل هیبرید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱.۹۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند و درواقع با یک لیتر بنزین، می‌توان ۵۱.۹ کیلومتر مسافت را طی کرد. مدل‌های بنزینی PCX125 و PCX150 در هر ۱۰۰ کیلومتر به‌ترتیب ۱.۹۷ و ۲.۱۷ لیتر بنزین نیاز دارند؛ به‌بیان دیگر، هر یک لیتر بنزین تا ۵۰.۷ و ۴۶ کیلومتر مسافت را پوشش می‌دهد. با توجه به این اعداد و تفاوت ناچیز بین مصرف سوخت مدل هیبرید و PCX125، احتمالاً آلایندگی کمتر و حس پاک بودن اسکوتر برای خریدار، جذاب‌تر از مصرف بنزین، خواهد بود.

هوندا PCX هیبرید با قیمت ۴۳۲ هزار ین (حدود ۳ هزار و ۹۰۵ دلار) در بازار ژاپن فروخته خواهد شد. مدل‌های بنزینی PCX125 و PCX150 با قیمت‌های ۳۴۲ هزار و ۳۶۰ ین (حدود ۳ هزار و ۹۵ دلار) و ۳۷۸ هزار و ۶۸۰ ین (حدود ۳ هزار و ۳۷۸ دلار) در دسترس هستند و مدل PCX150 با سیستم ترمز ABS برچسب قیمت ۳۹۵ هزار و ۲۸۰ ین (حدود ۳ هزار و ۵۷۳ دلار) خورده است. با این تفاسیر، مدل هیبرید ۸۱۰ دلار یا ۲۶ درصد از مدل بنزینی PCX125، حدود ۵۲۷ دلار یا ۱۵.۶ درصد از مدل PCX150 و ۳۳۲ دلار یا ۹.۳ درصد از مدل PCX150 مجهز به ترمز  ABS گران‌تر است. با محسابه‌ی ساده مشخص می‌شود که برای جبران قیمت بیشتر مدل هیبرید در قالب مصرف سوخت کمتر در برابر PCX150 حدود ۲۸۰ هزار کیلومتر و دربرابر مدل PCX125  باید حدود ۲ میلیون ۳۳۴ هزار کیلومتر از مدل هیبرید استفاده کرد. باتوجه به این ارقام، پیش‌بینی محدود بودن فروش مدل هیبرید هوندا PCX تنها به ۲ هزار دستگاه در یک سال توسط مقامات هوندا قابل درک می‌شود.

هوندا PCX هیبرید؛ مسیر نامشخص اما ارزشمند

اگر بخواهیم فقط به اعداد اکتفا کنیم، هوندا PCX هیبرید اسکوتر انقلابی به‎نظر نمی‌رسد، ولی، مثل خودروی هوندا اینسایت (Insight) محصول سال ۱۹۹۹، تاریخ‌ساز خواهد بود. اگر PCX هیبرید سواری بهتری ارائه دهد، بدون شک بنیان‌گذار عصر جدیدی از اسکوترها خواهد شد. هوندا PCX آغازگر مسیری است که آینده‌ی آن مشخص نیست؛ اما اگر این مدل به موفقیت هم نرسد، مسلماً تولید محدود ۲ هزار دستگاه آن در آینده به ارزش کلکسیونی این اسکوتر کمک می‌کند.

نویسنده: میلاد زنگانه

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا