مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

عباس شاهسونی: راهکار برون رفت از آلودگی هوا تنها در گروی اجرای درست «قانون هوای پاک» است

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت بیشترین عامل آلودگی هوای کلانشهرها و افزایش غلظت آلاینده‌ها را منابع متحرک، خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها معرفی کرد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، در شرایطی که بیماری‌های غیرواگیر در جهان به عامل هشداری برای تغییر و بهبود سبک زندگی تبدیل شده‌اند، آلودگی هوا عامل مهمی در هدر رفت سرمایه کشورها و کاهش طول عمر افراد به واسطه‌ ابتلا به بیماری‌ها است؛ اما، افراد چگونه می‌توانند مواجهه خود را با عامل خطری همچون آلودگی هوا کاهش دهند؟

یکی از روزهای هفته سلامت امسال مربوط به نقش مردم، مسئولین و سمن‌ها در دستیابی به انرژی پاک بود؛ موضوعی که با چالش چند سال اخیر کشور در حوزه آلودگی هوا و بروز بیماری‌های غیرواگیر ناشی از ‌آن گره خورده و این در حالی است که آلودگی هوا و عوارض ناشی از آن مانند سرطان ریه و بیماری‌های قلبی، در هر دقیقه ۱۳ نفر قربانی می‌گیرد و امروزه بحران آب و هوا یک بحران بهداشتی است؛ زیرا آلودگی هوا بر سلامت ما و کره زمین تأثیر می‌گذارد و این درحالی است که علاوه بر خیزش گرد و خاک و آلودگی ناشی از آن، بیش از ۹۰ درصد مردم هوای ناسالم ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی را تنفس می‌کنند.

دکتر شاهسونی – رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت تاکید دارد که آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار تفاوتی با آلودگی هوای ناشی از تردد خودروها در فصل سرد سال ندارد و پیش از این نیز به ایسنا گفته بود که «در آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار خطر بروز بیماری‌های تنفسی،‌ بیماری‌های قلبی، افزایش علائم بیماری‌های تنفسی، افزایش مراجعه به مراکز درمانی به دلیل خس خس سینه و سرفه و تشدید علائم آسم در مبتلایان به این بیماری وجود دارد.»


بیشتر بخوانید:


وی همچنین درباره اینکه آیا آلودگی هوای ناشی از گرد و غبار خطرِ کمتری نسبت به آلودگی در فصول سرد سال ناشی از تردد خودروها دارد؟، به ایسنا گفته بود:« این موضوع درست نیست. مبنای آلودگی هوا ذرات معلق و انداره این ذرات یعنی PM۱۰ و PM۲.۵ است و جنس آنها اهمیتی ندارد. ممکن است جنس این دو ذره متفاوت باشد اما در هیچ دستورالعملی نیامده است که جنس خاصی از ذرات معلق تاثیر خاصی بر میزان آلودگی هوا دارند. تاکید اصلی بر غلظت و اندازه ذرات است که در آلودگی هوای ناشی از ترافیک و فصول سرد عمدتا PM۲.۵ است و در گرد و غبار PM۱۰ است.» شاهسونی همچنین عنوان کرده بود که «خطر ناشی از این نوع آلودگی هوا می‌تواند سبب بروز مرگ زودرس نیز باشد.»

قاعدتا گستره آسیب‌های آلودگی هوا تنها در این قسمت خلاصه نمی‌شود؛ به طوری که آلودگی دی اکسید نیتروژن نیز می‌تواند بیماری‌های تنفسی بویژه آسم را تشدید کند؛ در حالیکه بهبود سیستم‌های حمل و نقل، پیاده‌روی و دوچرخه سورای باعث ارتقای کیفیت هوا می‌شود. در این شرایط و در حالی که همه نهادها به معضل آلودگی هوا به عنوان چالشی مهم برای سلامتی واقف هستند، اما اقدام مناسبی درجهت کاهش این عامل خطر صورت نمی‌گیرد و تنها در روزهایی که به سختی همان هوای نامطولب را به ریه‌ها وارد می‌کنیم، تنها به تعطیلی مدارس،‌ کاهش ساعت کار ادارات،‌ توصیه عدم خروج سالمندان و کودکان از منزل و نوشیدن شیر و مباحثی از این قبیل اکتفا می‌شود.

در شرایطی که بررسی‌ها نشان می‌دهد که تعداد روزهای نامطلوب هوای کلانشهر تهران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است؛ طی سال قبل در مجموع ۲ روز شرایط پاک، ۲۴۹ روز شرایط قابل قبول، ۱۰۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ۶ روز ناسالم برای همه اقشار در پایتخت ثبت شده است. اولین ماه سال ۱۴۰۱ نیز خالی از روزهای بدون آلودگی نبود. بر اساس اطلاعات ثبت شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای تهران، تعداد روزهای قابل قبول فروردین سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته سه روز کاهش و تعداد روزهای ناسالم یک روز افزایش یافت؛ حتی یک روز هم با رسیدن شاخص آلودگی هوا به عدد ۳۳۲، پایتخت شرایط خطرناک را تجربه کرد؛ موضوعی که شاید با توجه به افزایش موارد مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا بتواند هشداری جدی برای کنترل شرایط باشد. شرایطی که در رابطه با آن پیش‌تر دکتر عباس شاهسونی_ رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت به ایسنا گفته بود:« در تهران به طور میانگین در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۷۵۱ مرگ منتسب به مواجهه با ذرات معلق رخ داده است و همه اهالی شهر تهران هم تحت تاثیر آلودگی هوا بوده‌اند.»

در این رابطه او بیشترین عامل آلودگی هوای کلانشهرها و افزایش غلظت آلاینده‌ها را منابع متحرک، خودروهای دیزلی و موتورسیکلت‌ها معرفی کرده و راهکار برون رفت از این شرایط را تنها در گروی اجرای درست قانون هوای پاک خوانده و گفته است:« با اجرای قانون هوای پاک قرار بود تعداد مرگ و بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا کاهش یابد اما از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ واقعا اتفاق مثبت و تغییر مشخصی در کاهش غلظت آلاینده‌های هوا رخ نداده است. حتی در بعضی سال‌ها افزایش غلظت آلاینده‌ها هم رخ داد. در واقع عملا این قانون اثرگذاری چندانی نداشته است. قانون هوای پاک باید به درستی اجرا شود و مسئولیت همه سازمان‌ها اعم از وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت کشور، سازمان محیط زیست و… که در قانون مشخص است، اجرایی شود.»

اما در شرایطی که بیماری‌های غیرواگیر درجهان به عامل هشداری برای تغییر و بهبود سبک زندگی تبدیل شده‌اند، افراد به جز اراده نهادهای مسئول چگونه می‌توانند مواجهه خود را با عامل خطری همچون آلودگی هوا کاهش دهند؟

در این راستا، دکتر مهدی نجمی _ رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت، درباره بروز سرطان ریه و نقش انکار ناپذیر آلودگی هوا در بروز این بیماری، تاکید می‌کند: مباحثی مانند آلودگی هوا و آلاینده‌های موجود در برخی محیط‌های کاری در صورتی که فرد از وسایل حفاظتی به درستی استفاده نکند و تهویه محیط کار هم درست نباشد، می‌تواند در بروز سرطان ریه موثر باشد.»


بیشتر بخوانید:


وی تاکید میکند:« در زمینه آلودگی هوا می‌بایست سیاست‌هایی کلی در کشور اجرا شود و خود افراد به صورت شخصی سعی کنند در زمان‌های آلودگی هوا کمتر در فضای باز قرار گیرند، اما بخش مهمی از این مقوله به سیاست‌های کلان کشوری باز می‌گردد که می‌بایست بازنگری شود. در خصوص سرطان ریه هم طبعا وقتی افراد در معرض آلاینده قرار گیرند، تاثیرات آن بر ریه‌ها اتفاق می‌افتد و تغییرات ژنی و جهش سلول‌ها می‌تواند باعث بروز سرطان ریه شود.»

در همین راستا دکتر عباس شاهسونی، با اشاره به اینکه امروزه آلودگی هوا یکی از مسائل عمده شهرهای بزرگ جهان شده است، می‌گوید: گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت، رشد بخش‌های صنعتی، حمل و نقل و الگوهای مصرف نامناسب، نگرانی‌ها را نسبت به تشدید آلودگی هوا افزایش داده است که این آلودگی‌ها تاثیرات نامطلوبی بر سلامتی، رفاه و بهره‌وری جامعه دارد. آلودگی هوا یکی از عوامل خطر محیطی مهم است.

وی افزود: جوامع از طریق کاهش سطح آلاینده‌های هوا می‌توانند بار بیماری‌های مربوط به سکته، بیماری‌های قلبی، سرطان ریه و بیماری‌های تنفسی حاد و مزمن را کاهش دهند. رهنمود سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۰۵ نشان می‌دهد که کاهش غلظت ذرات PM۱۰ از ۷۰ میکروگرم در متر مکعب به ۲۰ میکروگرم در متر مکعب میزان مرگ را به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌دهد. این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ تخمین زده است که آلودگی هوای آزاد و داخلی در مناطق شهری و روستایی سالیانه منجر به بیش از ۷ میلیون مرگ زودرس می‌شود. بر اساس گزارش سازمان جهان بهداشت در سال ۲۰۱۹ در جهان به طور میانگین حدود ۵۴ درصد از مرگ‌های زودرس مربوط به آلودگی هوا و دلیل بیماری ایست قلبی و سکته مغزی و ۷ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه است. در حالی که ۱۹ درصد از مرگ و میرها به علت بیماری مزمن انسدادی ریوی است.

او با اشاره به اینکه بنابر آخرین گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ احتمال مرگ در بچه‌های با سن پایین‌تر از ۵ سال در کشورهای کم درآمد به علت مواجهه با آلودگی هوا بیش از ۶۰ برابر بیشتر از کشورهای پردرآمد است، اظهار کرد: تعداد مردمی که در جهان سالانه از آلودگی هوا می‌میرند بیش از ۴ برابر تعداد مردمی است که از ایدز می‌میرند.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه هر سال بیش از ۷ میلیون نفر از مردم جهان از بیماری‌هایی که به علت تنفس هوای آلوده است، دچار مرگ زودرس می‌شوند، خاطرنشان کرد: این بیماری‌ها شامل سرطان ریه، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، عفونت‌های حادتنفسی و بیماری‌های انسداد مزمن ریوی مثل برونشیت و آمفیزم است. در واقع مواجهه با آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ در جهان پس از خطرات متابولیک، رژیم غذایی نامناسب و دود سیگار است.

وی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه (با درآمد کم و متوسط) آلودگی هوا سومین ریسک فاکتور مرگ خوانده می‌شود و این در حالی است که در کشورهای با سطح درآمد بالا و در مقیاس جهانی آلودگی هوا چهارمین ریسک فاکتور مرگ در جهان است. بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۶، کل هزینه آسایش از دست رفته در کشور ایران به علت آلودگی ذرات معلق PM۲.۵  در سال ۱۹۹۰ برابر با ۱۳۹۴۰ میلیون دلار بود که ۲.۴۴ درصد از تولید ناخالص ملی کشور ایران است و در سال ۲۰۱۳ کل هزینه آسایش از دست رفته در کشور ایران به علت آلودگی ذرات معلق PM۲.۵ مقدار ۳۰ میلیارد دلار است که ۲.۴۸ درصد از تولید ناخالص ملی کشور ایران می‌شود.

وی افزود: میانگین غلظت ذرات معلق PM۲.۵ طی سال ۱۳۹۹، در شهرهای تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، یاسوج، همدان، خرم آباد، اراک، کرج، کرمانشاه، آبادان، زنجان، یزد، ارومیه، کرمان، بیرجند، قم، زابل، بحنورد، دزفول و اردبیل با جمعیت تقریبی ۳۲ میلیون نفر (۳۷.۶۷± ۲۹.۰۲) است که تقریبا ۶ برابر رهنمود سازمان جهانی بهداشت بوده است. بالاترین و پایین ترین میانگین غلظت سالیانه ذرات معلق PM۲.۵  در سال ۱۳۹۹ به ترتیب مربوط به شهر زابل با (۱۸۹.۳±۶۹.۴) میکروگرم در متر مکعب ( ۱۴ برابر رهنمود سازمان بهداشت جهانی) و شهر اردبیل با (۱.۶± ۷.۳۸) میکروگرم در متر مکعب بوده است.

او ادامه داد: میانگین غلظت سالیانه ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۳۹۹ در پایتخت (۱۵.۷۶± ۳۱.۸۸) میکروگرم در متر مکعب بوده است. در سال ۱۳۹۹ به طور میانگین ۱۲۰.۵روز میانگین غلظت روزانه ذرات معلق PM۲.۵ در شهرهای مذکور بالاتر از رهنمود روزانه سازمان جهانی بهداشت بوده است، که بالاترین تعداد روزها مربوط به اهواز با ۲۹۲ روز در طی سال ۱۳۹۹ است. در شهر تهران نیز ۲۲۴ روز میانگین غلظت روزانه ذرات معلق PM۲.۵ بالاتر از رهنمود روزانه سازمان جهانی بهداشت بوده است.

وی با اشاره به اینکه طی سال ۱۳۹۹ در شهرهای مورد مطالعه کشور ایران تقریبا ۲۱ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۰ تا ۵۰)، در محدوده هوای خوب (پاک) (رنگ سبز) ، ۶۲.۳۵ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۵۱ تا ۱۰۰)در محدوده هوای قابل قبول (رنگ زرد)، ۱۰.۸ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۱۰۱ تا ۱۵۰) در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (رنگ نارنجی)، ۵.۰۸ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۱۵۱ تا ۲۰۰)، در محدوده هوای ناسالم (رنگ قرمز)، ۰.۱۶ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۲۰۱ تا ۳۰۰) در محدوده هوای خیلی ناسالم (رنگ بنفش)، ۰.۵ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (بالاتر از ۳۰۰) در محدوده هوای خطرناک (رنگ قهوه ای) بود که نسبت به سال ۱۳۹۸ تعداد روزهای دارای هوای خوب افزایش جزئی ( ۱ درصدی) داشته است.

شاهسونی تاکید کرد: بیشترین تعداد روز هوای خوب در این سال مربوط به شهر اردبیل (۳۳۳ روز) بوده است. شهرهای تهران، اهواز، اصفهان و شیراز فقط کمتر از ۱۰ روز هوای خوب در سال ۱۳۹۹ داشته‌اند و بیشترین تعداد روزهای هوای خطرناک در سال ۱۳۹۹ مربوط به شهر خرم‌آباد (۱۶ روز) بوده است.

او ادامه داد: تعداد مرگ کل منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در سال ۱۳۹۹ در شهرهای مورد مطالعه به طور میانگین ۱۱ هزار و ۱۲۹ نفر بود. در شهر تهران به طور میانگین مرگ ۳۷۵۱ نفر منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۳۹۹ رخ داده است. نتایج نشان می‌دهد که به طور میانگین جزء «مرگ کل منتسب به ذرات معلق» در کشور در سال ۱۳۹۹ برابر با ۷.۵۱ درصد بود که این جزء منتسب در شهرهایی نظیر اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان و دزفول که با پدیده گرد و غبار درگیر هستند بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

وی با اشاره به تاثیر آلودگی هوا بر شکل‌گیری مرگ و میر ناشی از بیماری انسداد ریوی، بیان کرد: تعداد مرگ به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی (COPD) منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۳۹۹ در شهرهای مورد مطالعه به طور میانگین ۵۱۹ نفر بوده است. در شهر تهران به طور میانگین مرگ به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ به تعداد ۱۲۳ نفر گزارش شده است. نتایج نشان می‌دهد که به طور میانگین جزء مرگ به علت بیماری‌های مزمن انسداد ریوی منتسب به ذرات معلق در کشور ۱۱.۱۹ درصد است که این جزء منتسب در شهرهایی نظیر اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است.

شاهسونی تاکید کرد: میانگین تعداد مرگ در سال ۱۳۹۹ به علت سرطان ریه در بزرگسالان بالاتر از ۳۰ سال در مجموع شهرهای فوق الذکر به طور میانگین ۲۹۸ نفر بوده است . همچنین در شهر تهران به طور میانگین ۱۱۲ نفر مرگ منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ داشتند. نتایج نشان می‌دهد که به طور میانگین جزء مرگ به علت سرطان ریه منتسب به ذرات معلق در کشور ۹.۳۹ درصد است که این جزء منتسب در شهرهایی نظیر اهواز، تهران، مشهد، اصفهان، زابل، خرم آباد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه میانگین تعداد مرگ در سال ۱۳۹۹ به علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در شهر های فوق الذکر ۴۲۵۵ نفر بوده است،‌ تصریح کرد: این آمار در شهر تهران به طور میانگین ۱۲۵۱ نفر بوده است. نتایج نشان می‌دهد که به طور میانگین جزء مرگ به علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی منتسب به ذرات معلق در کشور در سال ۱۳۹۹ برابر با ۱۴.۲۸ درصد است که این جزء منتسب در شهرهایی نظیر اهواز، تهران، مشهد، اصفهان، کرج، یزد، آبادان و دزفول بالاتر از میانگین کشوری بوده است.

او درباره مرگ و میر به علت سکته مغزی ناشی از آلودگی هوا،‌ گفت: میانگین تعداد مرگ به علت سکته مغزی منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق PM۲.۵ در سال ۱۳۹۹ در شهرهای فوق الذکر به طور میانگین ۱۷۳۴ نفر گزارش شده است که این آمار در شهر تهران به طور میانگین ۶۳۲ نفر بوده است. نتایج نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۹ به طور میانگین جزء مرگ به علت بیماری‌های ایسکمیک قلبی منتسب به ذرات معلق در کشور برابر با ۱۴.۳۴ درصد بوده که این جزء منتسب در شهرهایی نظیر اهواز، تهران، مشهد، اصفهان، یزد، زابل، خرم آباد، آبادان و دزفول بالاتر از میانگین کشوری برآورد شده است.

«ازن»؛ سوغات نامبارک روزهای گرم تهران

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، با شروع روزهای گرم سال «ازن» بار دیگر به یکی از آلاینده‌های شاخص تهران تبدیل شده این در حالیست که ورود توده‌های گرد و خاک در برخی از روزهای هفته‌های اخیر، غلظت ذرات معلق را نیز در پایتخت بالا برده است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید: با افزایش دما و وجود اکسیدهای نیتروژن و آلاینده‌های آلی فرار، شرایط برای تولید آلاینده ازن  فراهم می‌شود.

محمدمهدی میرزائی قمی با اشاره به افزایش غلظت آلاینده ازن و بالارفتن نسبی شاخص آلاینده دی اکسید نیتروژن طی روزهای گذشته خاطرنشان کرد: اکسیدهای نیتروژن دسته‌ای از آلاینده‌ها هستند که روند تغییرات آن در شهرهای بزرگ به ترافیک ارتباط شدید دارد. این آلاینده‌ها از جمله دی‌اکسید نیتروژن (NO۲ ) همیشه تولید می‌شوند. هنگامی که تهویه خوبی وجود دارد، غلظت این آلاینده در مقدار قابل قبولی باقی می‌ماند اما در روزهای گذشته و با کاهش سرعت باد که به ندرت به پنج متر بر ثانیه ‌رسید، غلظت این آلاینده نیز بالا رفته است.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، آلاینده دی اکسید نیتروژن یکشنبه (۲۵ اردیبهشت) تبدیل به آلاینده شاخص هوای تهران شد. در کنار آن، از بعد از ظهر همین روز دمای هوا افزایش یافت و در ساعاتی به ۲۸ درجه سانتیگراد نیز رسید و بستر مناسبی برای افزایش تولید ازن ایجاد شد.

میرزائی قمی با اشاره به ارتباط میان بالارفتن غلظت دی اکسید نیتروژن و افزایش ازن جو گفت: یکی از پیش‌سازهای ازن، دی اکسید نیتروژن است. وقتی دما بالا باشد اگر دی اکسید نیتروژن نیز در جو موجود باشد، تولید ازن دور از انتظار نیست. یکشنبه این شرایط فراهم بود و در برخی ساعات غلظت نسبتا بالایی از این آلاینده در ایستگاه‌های مختلف گزارش شد.

وی افزود: با خنک‌تر شدن هوا تا ساعت انتهایی شب از غلظت ازن کاسته می‌شود و در ساعات نیمه شب می‌توان شرایط بهتری را تجربه کرد البته در روزها و ماه‌های آتی با توجه به افزایش دما، این آلاینده به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر بیشتر خود را نشان خواهد داد. هرچقدر دمای هوا بیشتر باشد احتمال افزایش غلظت ازن نیز بالاتر است.

میرزائی قمی در ادامه گفت: آلاینده شاخص ما در پایتخت به‌طور معمول ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون است. در دو سه روز گذشته سرعت باد کم بود و تهویه خوبی صورت نگرفت و غلظت دی اکسید نیتروژن بیشتر از حالت عادی خود شد و علیرغم اینکه غلظت این آلاینده بالاتر از حد مجاز نرفت، شاخص آن بیشتر از بقیه آلاینده‌ها بود و به عنوان آلاینده شاخص شناخته شد.

وی با اشاره به افزایش غلظت آلاینده‌ها در سه روز گذشته اظهار کرد: تا ساعت ۱۱ صبح روز (۲۶ اردیبهشت) شاخص غلظت نیتروژن دی اکسید عدد ۹۳  را نشان  می‌داد. این در حالی است که ساعت ۱۱ صبح یکشنبه شاخص NO۲ روی عدد ۷۹ قرار داشت که نشان از افزایش محسوس غلظت آلاینده می‌داد. بیشترین شاخص نیز ۹۷ بود که به آلاینده ازن اختصاص داشت و در آستانه رسیدن به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران درباره ساز و کار تولید گاز ازن اظهارکرد: تولید ازن واکنشی به‌صورت رفت و برگشت است. در این واکنش دی اکسید نیتروژن نیز حضور دارد. در کنار آن دمای بالا نیز برای رخ دادن چنین اتفاقی ضروری است. سه روز پیش بیشترین دمایی که ثبت شد ۲۴ درجه سانتیگراد بود ولی بعد از ظهر یکشنبه دما به ۲۸ درجه سانتیگراد نیز رسید. این رشد دما در کنار وجود دی اکسید نیتروژن سبب بالا رفتن شاخص آلاینده ازن شد.

میرزائی قمی در پایان ضمن اشاره به راهکارهای مقابله با آلاینده ازن گفت: با افزایش دما روزهای نامطلوب بیشتری در پیش خواهیم داشت. هرچقدر خودروها و موتورسیکلت‌ها مجهز به فیلتر اکسیدهای نیتروژن باشند، غلظت این آلاینده بیشتر کنترل خواهد شد. اغلب وسایل حمل و نقل جدید کاتالیست دارند ولی بسیاری از موتورسیکلت‌های قدیمی دارای این امکانات نیستند و میزان قابل توجهی آلاینده منتشر می‌کنند. اغلب خودروهای دیزلی نیز بدون فیلتر هستند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایسنا، میرزائی قمی درخصوص جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری اظهارکرد: موافقتنامه «اجرایی همکاری مشترک معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و شهرداری تهران» در خصوص حمل‌ونقل پیشرفته و پلتفرم برقی‌سازی با باتری سواپ را پیگیری‌ می‌کنیم و از معاونت علمی انتظار داریم همکاری لازم را درخصوص این موضوع بکند و پاسخگوی مکاتبات و مطالبات ما باشند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: بنا داریم در سال جدید، پروژه‌ جایگزینی موتور برقی در قالب طرح سوآپ باطری و با استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان را اجرایی کنیم.

میرزایی قمی درخصوص انعقاد قرارداد با جایکا (آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن) گفت: قرارداد همکاری فنی چهار ساله به ارزش حدود ۷ میلیون دلار با «جایکا» داریم که شامل اعزام کارشناسان ژاپنی به تهران، دریافت تجهیزات مورد نیاز پروژه و اعزام کارشناسان به ژاپن برای دوره‌های آموزشی می‌شود.

وی افزود: ساختمان آزمایشگاه «جایکا» را با توجه به تغییر ابعاد زمین آن طراحی مجدد و مصوبه کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران را جهت ساخت اخذ کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تصریح کرد: جلسات هفتگی برخط با گروه «جایکا» به‌منظور به‌روزرسانی و ارتقای دقت ضرایب انتشار برگزار کرده است و راه‌ها و طرح‌های فعلی و محتمل برای کاهش آلودگی هوای تهران را بررسی می‌کنیم.

میرزایی قمی با اشاره به چالش‌های پیش روی شرکت کنترل کیفیت هوا اظهارکرد: با توجه به تخصصی بودن و اهمیت موضوع آلودگی هوا در شهر تهران، کمبود نیروی انسانیِ متخصص یکی از بزرگترین چالش‌های این شرکت است و با توجه به جابجایی و بازنشستگی پرسنل در سال‌های قبل هیچ‌گونه جایگزینی صورت نگرفته است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا تصریح کرد: با عنایت به پروژه ساخت بزرگترین آزمایشگاه مرجع آلودگی هوا و صدا در کشور که در سال ۱۴۰۱ شروع شده است، اصلاح ساختار سازمانی شرکت در کنار افزایش نیروی انسانی، امری ضروری و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی شرکت است.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت حمل ونقل شهرداری تهران، میرزایی قمی در پایان گفت: تحریم‌های بین‌المللی منجر به عدم تأمین قطعات یدکی اندازه‌گیری آلودگی صوت و تجهیزات مورد نیاز برای سنجش آلودگی هوا شده است و با وجود سعی و تلاش مداوم در عقد برخی قراردادها به‌منظور تأمین تجهیزات مورد نیاز، امکان تحویل تجهیزات از شرکت‌های سازنده خارجی وجود ندارد همچنین اخذ خدمات از شرکت‌های سازنده تجهیزات تعمیرات دستگاه‌های خاص در برخی موارد با مشکل مواجه شده است.

انتهای پیام

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایسنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا