مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

عملکرد جهانی «پیاجیو» در بالاترین سطح یک دهه گذشته

فروش جهانی پیاجیو در حال بهبود است. اگرچه فروش در اروپا 1.8 درصد کاهش یافته و در واقع بیش از 20 درصد کمتر از سال 2012 است. اما، در سال 2021 ثبت‌نام جهانی آن 352 هزار و 477 دستگاه بوده است که رشد 14.7 درصدی نسبت به سال قبل و دومین سطح برتر در دهه گذشته بود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در طول دهه گذشته، فروش اسکوتر و موتورسیکلت پیاجیو (از جمله وسپا) ثابت بوده است. یعنی در حدود 0.3 میلیون دستگاه در سال و با اوج شرایط منفی در سال 2015 که به 280 هزار دستگاه رسید.

اروپا همچنان بزرگ‌ترین منطقه است، اما فروش در آسه‌آن (+31.6%)، در شبه قاره هند (+34.8%) و در چین (+64%) به سرعت رشد کرد. حتی در سایر نقاط جهان نیز فروش در سال 2021 بهبود یافته است.

میراث وسپا

پیاجیو یک تولیدکننده وسایل‌نقلیه موتوری ایتالیایی است که طیف وسیعی از وسایل‌نقلیه موتوری دوچرخ و وسایل‌نقلیه تجاری جمع‌و‌جور را تولید می‌کند. این شرکت که در سال 1884 توسط رینالدو پیاجیو تأسیس شد، بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم شروع به تولید خودروهای دوچرخ کرد و در آوریل 1946 وسپا (به ایتالیایی به معنای “زنبور”) را روانه بازار کرد تا تحرک انسان را تغییر دهد و به نمادی برای سبک و سیاق و کارایی تبدیل شود.

موفقیت جهانی وسپا زمانی به‌دست آمد که در سال 1952، آدری هپبورن وسپای «گرگوری‌پک» را در فیلم سینمایی «تعطیلات رومی» برای یک سواری در رم زین کرد. در سال 1956، جان‌ وین از اسب خود به نفع دوچرخ پیاده شد تا در ابتدا بین مجموعه‌ها قرار بگیرد و همچنین مارلون‌ براندو، دین‌ مارتین و ابه‌ لین صاحب وسپا شده بودند. ویلیام وایلر در سال 1959 از «بن هور» در رم فیلمبرداری کرد و به چارلتون‌ هستون اجازه داد تا اسب و ارابه را بین دوچرخ رها کند تا روی وسپا بچرخد.

در سال 1956، با تولید یک میلیون اسکوتر وسپا، ایتالیا اولین وسیله‌نقلیه موتوری خود را به تولید انبوه رساند. با بهره‌گیری از افزایش جریان نقدی به لطف موفقیت وسپا، پیاجیو محصولات دیگری از جمله وسپا 400 (سال 1957)، یک خودروی سواری جمع‌وجور را توسعه داد و در سال 1959 پیاجیو توسط خانواده «آنیلی»، صاحبان خودروساز فیات (SpA)، خریداری شد و در سال 1960 بیش از 4 میلیون وسپا در سراسر جهان تولید شد!

از سال 2003، گروه پیاجیو توسط “IMMSI”، یک شرکت هلدینگ از خانواده «کولانینو» کنترل می‌شود. در واقع پیاجیو و اسپا (SpA)، هفت برند را مدیریت می‌کنند: پیاجیو، گیلرا، آپریلیا، موتو گوزی، دربی و وسپا که پس از آن مالک تصمیم گرفت نسخه فعلی وسپا را به نام خود و در برخی کشورها با یک شبکه توزیع اختصاصی بفروشد.


بیشتر بخوانید:

آمار فروش موتورسیکلت اروپا در سال 2021 منتشر شد

تعداد فروش موتورسیکلت جهان در سال 2021 منتشر شد/ بررسی تأثیرات جنگ روسیه و اوکراین بر صنعت دوچرخ

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
Motorcyclesdata
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا