مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

سردار حمیدی: یکی از راهکارهای ساماندهی موتورسیکلت‌ها ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت‌ها است

 رئیس پلیس راهور تهران یکی از راهکارهای ساماندهی موتورسیکلت‌ها را ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت‌ها در معابری که ظرفیت دارند، عنوان کرد و گفت نمی‌توان نسخه واحدی برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها در همه نقاط شهر به کار برد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از پانا، ۳۱ درصد کل موتورسیکلت‌های کشور یعنی ۴ میلیون و ۲۱۸ هزار و ۳۸۸ موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند. سهم موتورسواران از قربانیان تصادفات 46 درصد است و به گفته پلیس بیشترین بی‌انضباطی‌های ترافیکی از سوی موتورسوران انجام می‌شود اما پلیس می‌گوید نگاه احساسی به ساماندهی موتورسیکلت‌ها سبب شده مردم در این ساماندهی همراه پلیس نباشند. به گفته رئیس پلیس راهور تهران هرگاه موتورسیکلت‌های متخلف متوقف می‌شوند مردم در مقابل پلیس قرار می‌گیرند و می‌گویند اینها گناه دارند، معیشت دارند اما به سلامت و ایمنی خود موتورسوار توجهی نمی‌کنند.

سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران از تصادف موتورسواری که به همراه خانمش در خیابان کارگر به زیر چرخ‌های کامیون اداره پست رفته می‌گوید که اگر مقاومت در برابر اعمال قانون برای موتورسوارها نبود این موتورسوار که وارد خط ویژه شده بود متوقف می‌شد این حادثه منجر به مرگ نمی‌شد.

سید جعفر تشکرى هاشمى، عضو شورای شهر تهران هم از بی‌سامانی موتورسیکلت‌ها در شهر گلایه دارد. وی برخی از بی‌قانونی‌های موتورسیکلت‌ها در سطح شهر را از جمله باربری به اندازه خودروهای حمل بار، سرعت مرگ بار در بزرگراه‌ها و … را برمی‌شمرد و می‌گوید که این حضور باعث شده است که خیابان‌ها به سیرک شبیه شوند.

این عضو شورا ادامه می‌دهد: سال‌هاست که در خصوص ساماندهى موتورسیکلت‌ها بهبودى حاصل نشده و متاسفانه هیچ گاه شاهد توقف رشد بى‌انضباطى ترافیکى موتورسیکلت‌ها نبوده‌ایم. بیش از ٣٠ درصد حوادث رانندگى متعلق به موتورسیکلت‌هاست و ٥٠ درصد کشته‌شدگان حوادث رانندگى، راکبان موتورسکلت هستند، بدترین ناهنجارى‌هاى رفتارى و ترافیکى، اعم از حرکت خلاف جهت، عبور از چراغ قرمز، حمل بارهای غیر مجاز و انواع بزهکاری و سرقت را از سوی موتورسیکلت‌ها شاهد هستیم که پذیرای نظم و قانون نیستند.

اما به تازگی برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدتی برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها در شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران پیش‌بینی شده است.

در برنامه‌های کوتاه مدت ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در معابر مستعد و ممانعت از تردد موتورسیکلت‌ها در خطوط ویژه اتوبوس‌ها (راهبند ریموت‌دار) پیش‌بینی شده است. همچنین ممانعت از تردد موتورسیکلت‌ها در پیاده‌رو و مسیرهای تردد عابران پیاده ساماندهی فضای توقف موتورسیکلت‌ها برنامه‌های دیگری است که دنبال می‌شود.

برنامه‌های بلندی که برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها پیش‌بینی شده، شناسایی و رفع مشکلات مالکیت و ثبت تخلف موتورسیکلت است. در این حوزه تعیین تکلیف مالکیت موتورسیکلت‌ها، مشخص بودن جرایم موتور سیکلت جهت شفافیت و احراز مالکیت، اعمال قوانین مربوط به نقل و انتقال و شماره‌گذاری موتورسیکلت مشابه خودروها، ثبت مکانیزه تخلف موتورسیکلت‌ها و ممانعت از تردد و شماره‌گذاری مجدد موتورسیکلت‌های فرسوده رسوبی در پارکینگ‌هاست دنبال می‌شود.

دومین برنامه برای رفع مشکلات مربوط به پلاک دوم موتورسیکلت‌هاست. در بخش رفع موانع فنی و قانونی جهت الزام استفاده از پلاک دوم در قسمت جلو موتورسیکلت و طراحی پلاک استاندارد از نظر شکل و جنس جهت نصب در قسمت جلوی موتورسیکلت‌ها پیگیری می‌شود.

یکی دیگر از برنامه‌ها برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها آسیب‌شناسی و اصلاح قوانین مقررات در راستای افزایش بازدارندگی جرایم است. الزام اخذ معاینه فنی موتورسیکلت‌ها، اجباری شدن گواهینامه جهت مالکیت موتور و افزایش مبلغ جرایم و یا تشدید برخورد با تخلفات حادثه‌ساز و اجرای طرح‌های محدودیت‌های ترافیکی برای موتورسیکلت‌ها و محدودیت تردد در معابر خاص مانند پل‌ها، بزرگراه‌ها و خط ویژه اتوبوس اهدافی است که در این بخش دنبال می‌شود.

ساماندهی موتور‌سیکلت‌های باربر از طریق شرکت‌های مجاز اصناف و ارگان‌های دولتی و عمومی برنامه دیگری است که برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها پیش‌بینی شده است. ساماندهی موتورسیکلت‌های باربر در قالب شرکت‌های مجاز به پیک موتوری، الزام به اخذ پروانه فعالیت برای راکب موتورسیکلت و شرکت‌های پیک موتوری از سامانه بارانه و اعمال سیاست‌های مورد نظر در خصوص استفاده از موتورسیکلت‌های استاندارد از طریق ابزارهایی که در اختیار مانند سوخت و بیمه و الزام ارگان‌های دولتی و عمومی به استفاده از ناوگان مجاز برای فعالیت از دیگر برنامه‌های بلندمدت برای ساماندهی موتورسیکلت‌هاست.

الزام استفاده از موتورسیکلت‌ها و زیرساخت‌هایی مهم برای استاندارد پنجمین برنامه برای ساماندهی موتور سیکلت‌هاست. بازبینی و بالابردن سطح استاندارد از نظر ایمنی و آلایندگی موتورسیکلت‌ها و استفاده از تجربیات کشورهای موفق در این زمینه، عدم شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری فاقد استانداردهای لازم و الزام به تولید و ارائه مشوق برای استفاده از موتورسیکلت برقی و استانداردسازی زیرساخت‌های تردد و کنترل موتورسیکلت در سطح معابر از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده است. همچنین آموزش و ارتقای فرهنگ موتورسواران یکی دیگر از فعالیت‌هایی است که برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها در شهر تهران پیش‌بینی شده است.

پلیس نیز با برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها موافق است. سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران درباره ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت در خیابان‌های پایتخت به پانا می‌گوید:‌ «ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت از جمله پیشنهادات پلیس هم است اما در معابری که امکان‌پذیر است اگر بتوانیم برای موتورسیکلت‌ها خط ویژه ایجاد کنیم هم ایمنی بیشتری تردد کنند و هم مزاحمت کمتری دارند.»

وی ادامه می‌دهد:‌ «بسته ساماندهی موتورسیکلت‌ها در تهران مجموعه‌ای از راهکارها از جمله اصلاح هندسی در سطح شهر که همان ایجاد خطوط ویژه است. همچنین آموزش و اطلاع‌رسانی در این حوزه که رسانه‌ها در این بخش نقش اساسی دارند، موضوع دیگری که در این حوزه باید دنبال شود افزایش بازدارندگی‌هاست.»

سردار حمیدی درخصوص اینکه آیا عرض معابر پایتخت اجازه ایجاد خطوط ویژه موتورسیکلت را می‌دهد، می‌گوید:‌ «در برخی معابر چنین امکانی وجود دارد اما تمام خیابان‌های تهران چنین ظرفیتی ندارند. ما هم قصد نداریم در تمام خیابان‌ها این خطوط را ایجاد کنیم. نمی‌توانیم برای همه شهر یک نسخه واحد را به کار گیریم ممکن است راهکارهایی در یک نقطه تهران جواب دهد و در برخی معابر راهکارهای دیگر را دنبال می‌کنیم.»

وی درخصوص استفاده موتورسواران از خطوط ویژه دوچرخه‌سواران هم می‌گوید: «این خطوط باید بازنگری شود و نیاز به مطالعه دارد.»

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
پانا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا