عبدالله متولی: در سال گذشته فقط ۲۳۰ دستگاه موتورسیکلت گواهی معاینه فنی گرفته‌اند/ بیش از ۷۱ درصد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی فرسوده است

به پویش مردمی «موتورسیکلت من ساخت کجاست؟» ملحق شوید. برای اطلاع از دلیل این حرکت اینجا را کلیک کنید.

متولی با توجه به تردد بیش از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور گفت: در سال گذشته به دلیل عدم اعمال قانون موتورسیکلت های فاقد معاینه فنی فقط ۲۳۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی جهت اخذ گواهی معاینه فنی مراجعه کرده اند و این در حالی است که هر موتورسیکلت به طور میانگین ۶ برابر خودروها آلاینده هستند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، مدیر عامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور گفت: ناوگان حمل و نقل همگانی از بیش از ۲۳۳ هزار خودرو شامل تاکسی، ون، اتوبوس، مینی بوس، وانت، کامیون و کامیونت بهره می برد که به سبب بی توجهی به مقوله نوسازی طی یک دهه گذشته، بیش از ۷۱ درصد این خودروها فرسوده هستند.

عبدالله متولی با بیان اینکه مقوله فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور یک معضل جدی است که باید در اسرع وقت مورد توجه قرار گیرد، افزود: به رغم اینکه در کلان شهرها نیز معضل فرسودگی خودروهای حمل و نقل عمومی و همگانی مشهود است، اما این چالش در شهرهای کم برخوردار زیر صد هزار نفر که از درآمد کمتری برخوردار هستند، فشار مضاعفی را بر رانندگان به سبب استهلاک و هزینه های سنگین تعمیرات وارد می آورد.

وی با بیان اینکه در کلان شهرها از منابع مالی رسوبی شهرداری ها در بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به رانندگان برای نوسازی بهره گرفته می شود، گفت:  بدون تردید باید جهت رفع مشکلات حوزه حمل و نقل همگانی در شهرهای کم بر خوردار به ویژه در زمینه نوسازی خودروهای فرسوده تدبیری اندیشیده و در صورت امکان از منابع مالی رسوبی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها کشور در بانک‌ها  نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل همگانی کشور استفاده شود.

مدیرعامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور، رفع مشکلات معیشتی رانندگان، تلاش در جهت تامین مسائل رفاهی  جامعه حمل و نقل همگانی همچون ارائه تسهیلات کم بهره، تامین قطعات، اخذ تخفیف در تهیه لوازم یدکی، روغن، لاستیک و کاهش هزینه های تعمیرات را از مهمترین دغدغه های مدیران اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی برشمرد و افزود: در راستای سیاست های دولت مردمی مبنی بر کاهش آلام اقشار شریف و زحمتکش جامعه، ارتقاء معیشت و رفاه رانندگان طی یک برنامه منسجم و پژوهش محور اقدامات موثری صورت گرفته که امیدواریم با حمایت دولت مردمی در میان مدت، موفق به رفع ریشه ای بسیاری از مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل همگانی شویم.  

متولی با بیان اینکه اغلب قوانین و مصوبات با تمرکز و اولویت بر مسائل کلان شهرها تهیه و اجرا می شود، افزود : این رویکرد باعث مهاجرت گسترده به کلان شهرها می شود در حالیکه  با توجه و توسعه شهرهای کم برخوردار زیر صد هزار نفر کشور می توان ضمن کاستن از مشکلات کلان شهرها، از تبعات مهاجرت و حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ کم کرد و رونق و پویایی را به شهرهای کمتر توسعه یافته هدیه داد که در همین رابطه توسعه و حمایت از حمل و نقل همگانی می  تواند بستر ساز سایر انواع توسعه در این شهرها باشد.

اهمیت معاینه فنی خودور ها

وی همچنین به تشریح  اهمیت مقوله معاینه فنی  پرداخت و گفت: معاینه فنی می تواند در بهبود و ارتقاء تولید خودرو در کشور، کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی وسائل نقلیه بسیار موثر باشد و اطلاعات سامانه «سیمفا»(سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) و مراکز معاینه فنی می تواند کمک حال صنعت خودروی کشور باشد؛ چنانچه  در فرآیند معاینه فنی به طور صریح ضعف خودروهای مختلف در زمینه آلایندگی و ایمنی به تفکیک قطعات مشخص شده و این مساله می تواند ضمن بهبود وضعیت صنعت خودروی کشور، در کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی تردد نیز بسیار موثر باشد.

مدیر امور اجرایی معاینه فنی با تاکید بر نظارت  آنلاین و مستمر بر مراکز معاینه فنی کشور تصریح کرد: از ظرفیت مراکز  معاینه فنی که  بیش از نود درصد در بهبود عملکرد خودروها، افزایش ایمنی و کاهش الایندگی موثر بوده، بهره گرفته نشده است.

در سال گذشته ۱۱ میلیون گواهی معاینه فنی صادر شد

وی با بیان اینکه همچنان در خارج از محدوده lez (منطقه انتشار کم آلایندگی) کلان شهرها اغلب شهروندان به دلیل عدم ثبت تخلف فقدان گواهی معاینه فنی و اعمال قانون از جانب پلیس راهور، خود را ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی نمی بینند، افزود: با توجه به تردد بیش از ۱۸ میلیون خودروی مشمول معاینه فنی در کشور در سال ۱۳۹۹، فقط برای ۱۱ میلیون گواهی معاینه فنی صادر شده که این البته به معنای حضور ۱۱ میلیون خورو در مراکز معاینه نیست،زیرا بر اساس جدول سن مرز فرسودگی بعضی خودروها  موظف به ۲ تا ۳ بار اخذ گواهی معاینه فنی در سال هستند و بر این اساس تعداد خودروهای مراجعه  کننده برای اخذ معاینه فنی بسیار کمتر از این آمار است.

موتورسیکلت به طور میانگین ۶ برابر خودروها آلاینده هستند

متولی با توجه به تردد بیش از ۱۲ میلیون موتورسیکلت در کشور ادامه داد: در سال گذشته به دلیل عدم اعمال قانون موتورسیکلت های فاقد معاینه فنی فقط ۲۳۰ دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی جهت اخذ گواهی معاینه فنی مراجعه کرده اند و این در حالی است که هر موتورسیکلت به طور میانگین ۶ برابر خودروها آلاینده هستند.

مدیر عامل اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور خواستار افزایش تعرفه استفاده از خدمات مراکز معاینه فنی بر اساس تورم سالیانه و افزایش هزینه های روزافرون شد و افزود: هزینه استفاده از خدمات معاینه فنی به رغم افزایش چشمگیر هزینه ها طی چند سال گذشته به ویژه در زمینه افزایش اجاره بها، حقوق پرسنل، تعمیر و نگهداری خطوط آزمون و سایر هزینه ها؛ همچنان در حدود ۴۷ هزار تومان است و از سال گذشته تا کنون افزایش نیافته و ضروریست افزایش نرخ خدمات مراکز معاینه فنی با توجه به  هزینه های چند میلیاردی احداث، راه اندازی و بهره برداری مراکز و خالی بودن دست کم نیمی از ظرفیت اسمی مراکز معاینه فنی کشور سالیانه صورت پذیرد. بدیهی است  در صورت عدم توجه به این مساله باید شاهد تعطیلی بسیاری از این مراکز و هدر رفتن میلیارد ها تومان هزینه در این زمینه باشیم.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایرنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا