مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تقاضای صاحبان موتورسیکلت‌ها برای معاینه فنی نزدیک به صفر است

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران گفت: تقاضای صاحبان موتورسیکلت‌ها برای معاینه فنی نزدیک به صفر است.

به گزارش پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز به نقل از ایلنا، حسین مقدم مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره ورود تهران به فصل آلوده سال و اقدامات ستاد معاینه فنی در نیمه دوم اظهار کرد: در نیمه دوم سال با توجه به شرایط جغرافیایی شهر تهران با وقوع پدیده وارونگی شدت آلاینده‌ها به ویژه ذرات معلق در تهران افزایش می‌یابد. هرساله در نیمه دوم سال تاکید همه مسئولان به کاهش تولید و انتشار آلایندگی بیشتر است و ما نیز به عنوان تنها دستگاهی که مستقیما در حوزه کاهش آلودگی هوا موثر است و با کنترل وضعیت انتشار آلایندگی از خودروها خدمت‌رسانی می‌کند، تاکید بیشتری بر این مسئله داریم و معاینه فنی با هدف کاهش آلودگی هوا و ایمنی در تردد انجام وظیفه می‌کند. 

مقدم با بیان اینکه در شش ماه دوم سال بیشتر بر مساله آلودگی تاکید می‌شود، اما ایمنی در تردد هم حائز اهمیت است و به نحوی مسئله آلایندگی و ایمنی قابل تفکیک نیست، اضافه کرد: قطعا همه می‌دانند آنچه که در آلودگی هوا موثر است جلوگیری از ایجاد آن است، وقتی ایجاد شد اقدام خاصی نمی‌توان برای رفع آن انجام داد و مفروضات قبلی از جمله آب‌پاشی و بارش مصنوعی و غیره در کلانشهری همانند تهران با ایجاد وارونگی و شدت تجمع آلودگی زیر این لایه موثر نیست و دیگر نمی‌توان هیچ کار انجام داد مگر اینکه خداوند لطف کند و باد بیاید یا جابجایی عمودی در جو رخ دهد و این آلودگی کم شود. البته در خصوص غیر قابل تفکیک بودن موضوع ایمنی و آلایندگی در خودرو جهت وضوح این بحث باید به این مسئله اشاره شود که اگر خودرو به دلیل نقص فنی در مسیر تردد متوقف گردد این مسئله موجب تشدید ترافیک و به طبع افزایش آلودگی هوا خواهد شد. 

او با تاکید بر اینکه وظیفه ما کاهش انتشار آلودگی است، گفت: براساس آخرین گزارش سیاهه انتشار شهر تهران سال 1396 شرکت کنترل کیفیت هوا شهرداری تهران خودروها و وسائل نقلیه به عنوان متهم ردیف اول آلودگی در تهران هستند و سهم منابع متحرک در انتشار سالانه آلاینده های گازی 82.9  درصد و در تولید ذرات معلق 60.8 درصد در شهر تهران است. اما با انجام صحیح و مستمر معاینه فنی می‌توان تاثیر بسزایی روی کاهش آلودگی هوا داشته باشد. قطعا عوامل مختلفی همچون از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، بالابردن کیفیت سوخت و ارتقاء استانداردهای خودروهای تولیدی در بحث انتشار آلایندگی در زمینه کاهش آلودگی کمک کننده هستند. برای تحقق کاهش آلودگی هوا  بخشی از این اقدامات مربوط به شهروندان بوده و اجرای بخشی از آن بایستی توسط دستگاه‌های مسئول پیگیری شود.بدون تردید حل این معضل نیازمند مشارکت و مسئولیت پذیری از جانب مسئولان و شهروندان است.

تقاضای صاحبان موتورسیکلت‌ها برای معاینه فنی نزدیک به صفر است

او در واکنش به اینکه با توجه به سهم بالای وسائل نقلیه موتوری در آلودگی هوای تهران و الزام موتورسیکلت‌ها به دریافت معاینه فنی، اما اخذ معاینه فنی توسط صاحبان موتورسیکلت‌ها انجام نمی‌شود، اظهار کرد: در شهر تهران یازده خط مکانیزه معاینه فنی موتورسیکلت داریم اما متاسفانه به رغم اینکه الزامات قانونی هم در این زمینه وجود دارد اما کسی از موتورسیکلت‌ها معاینه فنی طلب نمی‌کند. در نتیجه تقاضای صاحبان موتورسیکلت‌ها برای معاینه فنی نزدیک به صفر است. 

مقدم افزود: تعداد موتورسیکلت‌هایی که در شش ماهه سال جاری معاینه فنی دریافت کردند به هزار دستگاه هم نمی‌رسد در حالی که در حدود ۳ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران داریم. 

مدیر عامل ستاد معاینه فنی شهر تهران درباره جدی شدن الزام موتورسیکلت‌ها به اخذ معاینه فنی گفت: ما متولی انجام معاینه فنی هستیم و هرچقدر تقاضا وجود داشته باشد باید برای آن زیرساخت ایجاد کنیم .مسئولیت برخورد با  موتورسیکلت های فاقد گواهی معاینه فنی و متخلف در این ارتباط طبق قانون بر عهده پلیس است. تا زمانی که به صورت قانونی با موتورسیکلت های فاقد معاینه فنی در سطح شهر برخورد نشود صاحبان موتورسیکلت‌ها خود را ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی و بررسی عیوب موتور خود نمی‌دانند.حل این مشکل  نزد شهرداری تهران نیست و باید موتورسیکلت‌ها ساماندهی شوند و این موضوع باید در برنامه‌های کلان کشور دیده شود. 

۲۱ درصد خودروهای مراجعه کننده، معاینه فنی برتر دارند

مقدم در پاسخ به سوال دیگری درباره آمار مراجعه به مراکز معاینه فنی، تعداد خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند و بیشترین درصد مردودی معاینه خودروها اظهار کرد: شهرداری تهران برای ورود به طرح کاهش برای خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند، ۳۰ درصد کاهش در نظر می‌گیرد.در شش ماهه نخست سال جاری از ۵۸۹ هزار و ۲۱۸ گواهی معاینه فنی صادر شده ۱۲۴ هزار و ۹۶ دستگاه موفق به کسب  معاینه فنی برتر شدند که ۲۱ درصد از خودروهای مراجعه کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران را شامل می شود.

۳۱ درصد خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشدند

او افزود: از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه ۸۱۷ هزار و ۷۰۳ دستگاه خودرو به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده که در مقایسه با سال گذشته میزان مراجعات تغییر چندانی نداشته است. از آمار اعلامی، ۶۱۹ هزار و ۶۲۸ دستگاه خودرو مربوط به مراجعات اول بوده که ۱۴ درصد از آن در آزمون آلایندگی گازهای خروجی از اگزوز، ۹ درصد در آزمون همراستایی چرخ‌ها، ۴ درصد بابت کمک فنر، ۱۱ درصد تست ترمز و ۱۴ درصد بابت عیوب ظاهری مردود گریده‌اند. در مجموع ۳۱ درصد از خودروها به علت نقص فنی موفق به اخذ معاینه فنی در مراجعه اول نشده‌اند. 

مقدم درباره آزمون شدت صوت در مراکز معاینه فنی شهر تهران در شهریور ماه اظهار داشت: در این ماه ۱۰ هزار و ۷۹۱ دستگاه خودرو مورد آزمون قرار گرفتند که ۲۷۷ دستگاه به دلیل شدت صوت بالاتر از حد مجاز مردودگردیده‌اند.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
ایلنا
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا