مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دلایل موتورسواران برای استفاده نکردن از کلاه ایمنی

برابر گزارش‌های پلیس راهور، بیشترین عامل مرگ یا معلولیت موتورسیکلت‌سواران ناشی از آسیب‌هایی است که به سر و گردن آن‌ها وارد می‌شود.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از شهرآرا، ملیحه ابراهیمی در یادداشتی نوشت: شواهد جز این نیست که سالانه تعداد زیادی موتورسیکلت‌سوار در کشورمان بر اثر وارد شدن ضربه به سر جان خود را از دست می‌دهند و بار سنگین عاطفی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را علاوه بر خانواده خود به جامعه نیز وارد می‌کنند. این گروه از کاربران ترافیکی برای استفاده نکردن از کلاه ایمنی همیشه دلایلی در آستین دارند تا خود را از هر ادعایی مبرا کنند.

باور‌های نادرست درباره کلاه ایمنی

1. کلاه ایمنی دید را محدود می‌کند!

واقعیت این است که کلاه‌های ایمنی‌ای همه سر را در بر می‌گیرند، ممکن است هنگام نگاه کردن به پایین قدرت دید شما را کاهش دهند، اما این مسئله اهمیت چندانی ندارد. مهم این است که بتوانید آنچه در اطرافتان، یعنی دید جانبی، رخ می‌دهد ببینید و زمانی که از کلاه ایمنی استفاده می‌کنید، این مسئله تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. کلاه‌های ایمنی شما را قادر می‌سازند آنچه در محیط پیرامونی شما اتفاق می‌افتد ببینید.

2. کلاه‌های ایمنی مانع شنیدن علائم خطر می‌شوند!

این در حالی است که واقعیت بر این اساس است که کلاه‌های ایمنی سروصدا‌ها راکاهش می‌دهد، اما آن‌ها را حذف نمی‌کند. آزمایش‌ها نشان داده‌اند هنگام استفاده از کلاه ایمن همه صدا‌ها به‌وضوح شنیده می‌شوند. نه‌تن‌ها نباید درباره نشنیدن هر گونه علامت خطر نگران باشید، بلکه در واقع، کلاه‌های ایمنی می‌توانند از گوش‌های شما در برابر صدای باد و آسیب پرده گوش که در سرعت‌های بیش از ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رخ می‌دهد، محافظت کنند.

3. در سرعت‌های پایین، استفاده از کلاه ایمنی اهمیتی ندارد!

حتی در سرعت‌های کم، شدت برخورد سر شما با سطح می‌تواند به صدمات شدید منجر شود.

صرفا جهت اطلاع

  • بیشترین تصادف‌های وسایل نقلیه موتوری با موتورسیکلت‌ها به دلیل دیده نشدن موتورسیکلت‌ها گزارش شده است.
  • موتورسیکلت‌سواران باید هنگام رانندگی در منتهی‌الیه سمت راست حرکت کنند.
  • راندن موتورسیکلت در روز‌های برفی و یخ‌بندان ممنوع است.
  • راندن موتورسیکلت در پیاده‌روها، مسیر‌های ویژه مثل مسیر‌های وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه ممنوع و نقض حقوق شهروندی است.

بیشترین علت‌های تصادف موتورسیکلت‌ها

  • بی‌توجهی به جلو
  • تغییر ناگهانی مسیر
  • تخطی از سرعت مجاز
  • حرکت‌های نمایشی
  • عبور از چراغ قرمز
  • رعایت نکردن حق تقدم

موتورسیکلت‌سواران بخوانند

  • کلاه ایمنی باید گوش‌ها را تحت فشار قرار ندهد و سر در آن کاملا راحت و آزاد باشد. البته گشادی بیش‌از‌اندازه هم جایز نیست.
  • در صورت استفاده از عینک، باید کلاه ایمنی را به گونه‌ای انتخاب کنیم که به اندازه عینک جا داشته باشد.
  • لبه پشتی کلاه باید کمی بالا باشد به طوری که وقتی موتورسیکلت‌ران سر را به عقب بر می‌گرداند با مهره‌های گردن تماس پیدا نکند. در واقع، پشت کلاه ایمنی باید به اندازه‌ای جا داشته باشد که فرد دیگری بتواند آن را به‌آسانی و بدون چرخش ستون فقرات، از روی سر مصدوم بردارد.
  • کلاه ایمنی باید یکدست باشد و جوش‌خوردگی نداشته باشد. کلاه جوش‌خورده در تصادف به ۲ نیم تقسیم می‌شود و نمی‌تواند عاملی برای رفع خطر باشد.
  • بند روی چانه باید سالم باشد تا راکب آن را محکم ببندد.

کلاه ایمنی استاندارد بخرید

با این فرضیه که اولین و مهم‌ترین کارایی کلاه ایمنی کاهش صدمات به ناحیه سر و گردن است، رعایت چند نکته ضرور است:
کلاه ایمنی باید رنگ روشن باشد. ۲ علت دید شدن و خنک بودن داخل محفظه به‌ویژه در فصل تابستان بسیار حائز اهمیت است.
تمام‌صورت: دارای قاب صورت و محافظ چانه، صورت و آرواره‌گونه است. حافظ چشم در مقابل باد و نور خورشید و ضربه‌گیری خوب است.
صورت‌باز: حفاظت کمتری در مقابل عناصر مختلف و ضربات دارد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
منبع
شهرآرا نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا