مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت: احتمال ضررهای سنگین به خریداران موتورسیکلت در آینده نزدیک وجود دارد/ وقتی «انجمن صنعت موتورسیکلت ایران» از قطعهسازان حمایت نمیکند باید نام آن تغییر پیدا کند

نژادیان: با توجه به افزایش بیرویه واردات و مونتاژ انواع موتورسیکلتی که بدون هیچ نظارت دقیقی بر تامین قطعات و خدمات پس از فروش آن عرضه میشوند. همچنین با عنایت به وضعیت تحريمها، تغيير سريع استانداردها و معلوم نبودن حضور شركتها در بازار طى چند سال آينده احتمال کمبود قطعات و بازار سیاه لوازم یدکی وجود دارد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان در یادداشتی نوشت: انتقاد مدیرعامل «شرکت البرز موتور» در خصوص تنوع موتورسیکلتها با تیراژ پایین کاملا درست است. زیرا، وقتى محصولات متنوع مىشوند، تامين قطعات آن برای مونتاژکننده سخت شده و البته اندک قطعاتی که در داخل ساخته میشود با مشکل مواجه میگردد. زیرا، به هر حال توليد داخل نياز به قالب دارد و هزينه ساخت آن نیز بالاست.
با توجه به اینکه تامين قطعات موتورسيكلت انژكتورى مانند كاربراتورى نيست و با عنایت به اینکه در حالت عادى هر ثانيه مردم بيشتر به خط فقر نزدیکتر میشوند (به واسطه سوءمدیریتهای 8 سال گذشته و البته سوءاستفاده عدهای از مونتاژکنندگان و واردکنندگان از طريق رانت، چپاول ثروت ملى، سوءاستفاده از خلاءهاى قانونى و…) در نتیجه بیانصافی است که شرکتها فقط امروز و منافع خود را ببینند و صرفا برای تنوع سبد کالای خود و یا تست بازار مردم را در آینده به ضرر بیاندازند. واقعا چه تضمینی هست که مونتاژکنندهای که امروز فعال است تا 2 سال آینده در بازار یا حتی در ایران حضور داشته باشد؟
اين كه امروز بعضی از شركتها مىگويند هر قطعهاى مصرفکننده بخواهد در انبار موجود داریم، کاملا درست مىگويند. زیرا، هنوز تمام نکردهاند ولى اگر از فردا تصميم بگيرند آن محصول خاص را وارد نكنند، بعد از چند ماه قطعات آن تمام مىشود و شركتها چون تعهد قانونى لازمالاجراء بالاى سرشان نيست، در نتیجه انگيزه براى تامين قطعات نخواهند داشت و خریداران در خوشبینانهترین حالت یا باید به سراغ قطعات دست دوم بروند و یا به بازار سیاه با قیمتهای نجومی رجوع کنند.
در نهایت با توجه به اینکه قطعات انژکتور حساس است و نمیتوان یک قطعه را در محصولات مختلف استفاده کرد، در نتیجه به سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت و سایر تشکلها در سراسر ایران پیشنهاد میدهم که از طریق وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرفکنندگان و سایر دستگاههای نظارتی این موضوع مهم را پیگیری کنند. زیرا، از طریق انجمن صنعت موتورسیکلت ایران به نتیجه نخواهید رسید.
همچنین تشکلهای فعال در این صنعت باید بهدنبال تغییر نام انجمن صنعت موتورسیکلت ایران باشند. زیرا، همانطور که دیروز آقای حبیباله محمودان از سندیکای قطعهسازان فرمودند، مونتاژکنندگان که مقر اصلی آنان این انجمن است، هیچ همراهی با آنها نکرده و بر اساس پیشینهای که داشتهاند، پیشبینی میشود که از این به بعد هم حتی برای اندک قطعاتی که توان ساخت داخل آن وجود دارد، همکاری ارزندهای نخواهند کرد.
بیشتر بخوانید:
انجمن صنعت موتورسیکلت ایران ادعای قطعهسازان را رد کرد
بهمن ضیاءمقدم: در حال حاضر تولیدکنندگان موتورسیکلت برای قطعات وارداتی با مشکلاتی مواجه هستند
محمد خادم منصوری: متاسفانه بازار با کمبود برخی از قطعات موتورسیکلت که ساخت داخل ندارند، مواجه است
آیا نیاز بازار به قطعات موتورسیکلتها به موقع تامین میشود؟
آمارهای ضد و نقیض درباره میزان ساخت داخل موتورسیکلت در ایران/ صنعت دوچرخ از نگاه انجمن
واردات لوازم یدکی بهدلیل احتمال وجود قطعاتی با استفاده دوگانه یا کاربری نظامی، با چالش مواجه است
پایان پیام/