مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

محمدعلی نژادیان: جلوگيرى از انحصار و ايجاد رقابت سالم باعث پیشرفت صنعت موتورسیکلت می‌شود/ فرهنگ عامل بسیار موثری در پیشرفت اقتصاد است

نژادیان: رفتار و فهم ما از (كسب‌وكار خود، منافع كشور و اقتصاد) به آينده تك تك ٨٠ ميليون ایرانی و حتى آينده خود ما و فرزندان ما ارتباط دارد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت در یادداشتی نوشت: در سال 1397 کتابی تالیف کردم با عنوان «موفقیت‌شناسی اقتصادی در راستای حمایت از تولید داخلی» که در آن به‌طور مفصل به بحث تولید داخل و عوامل موثر در رونق آن و همچنین اقتصاد مقاومتی پرداخته‌ام. اما، طی 10 سال گذشته به‌طور عملی سعی کردم با انجام فعالیت‌های فرهنگی ٤ موضوع را در صنعت موتورسیکلت ایران تبیین نمایم.

  • شفافيت كه براى اين كار از تاسیس گروه‌هاى وايبر، تلگرام و واتس‌آپ و عضویت فعالان صنعت موتورسیکلت در آن شروع كردم تا تاسيس پايگاه خبرى موتورسیکلت نیوز و مجله صنعت موتورسیکلت که از ابتدای سال 1400 از فصلنامه به ماهنامه تبدیل شد
  • جلوگيرى از انحصار و ايجاد رقابت سالم
  • نفى رانت و رشوه
  • اهميت موضوع فرهنگ و تاثير آن در اقتصاد

پیگیری این موارد که فعالان صنعت موتورسیکلت خود گواه آن هستند به این دلیل بود که می‌دانستم رانت، رشوه، انحصار، خودخواهى‌ها و عدم توجه به فرهنگ چه بلايى به سر يك كشور و اقتصاد آن مى‌آورد. این موارد فقط نسخه اینجانب برای پیشرفت صنعت و اقتصاد نیست، بلکه اقتصاددان معروفی چون نورث نیز بر همین باور هستند که در ادامه اندیشه او را می‌خوانید.

محمدعلی نژادیان
محمدعلی نژادیان

انديشه و نسخه آقای “داگلاس سیسیل نورث” براى نجات اقتصاد

آقاى نورث برنده جايزه نوبل اقتصاد (١٩٩٣)، دارنده بالاترين كرسى استادى در دانشگاه واشينگتن و پدر مكتب نهادگرايى جديد است.

نورث می‌گوید:

در بسیاری از نسخه‌هایی که برای حل مشکلات اقتصادی ارائه می‌شود شاهد اشتباهات زیادی هستیم.

در سال‌های پایانی قرن بیستم و در زمانی که نسخه‌های اقتصاددانان راست‌گرا و چپ‌گرا در حل مشکلات اقتصادی کشورهای جهان سوم ناکارآمد و اشتباه از آب درمی‌آمد، یک اقتصاددان نوگرا افق‌های جدیدی برای حل این مشکلات ارائه کرد.

تا قبل از نورث اقتصاددانان براى رهايى كشورها از دايره فقر ٢ راه‌حل ارائه مى‌دانند: ١- برنامه ريزى دولتى ٢- سپردن اقتصاد به بازار آزاد

اما، نورث ايده جديدى به علم اقتصاد اضافه كرد و نشان داد به غير از اين دو مورد موضوع فرهنگ، انگيزه كاركنان و قواعد و مقررات موجود در موفقيت يا شكست اقتصاد كشورها موثر است.

داگلاس سیسیل نورث

چرا اقتصاد بعضى كشورها درجا مى‌زند؟

از نگاه نورث پاسخ را بايد در فضاى پرانحصار نهادهاى اقتصادى اين كشورها جستجو كرد. او مى‌گويد با حاكميت رانت‌جويى در سيستم، انحصارگران رشد مى‌كنند. آن‌ها منافع دوستان خود را تضمين و از اين انحصار مراقبت مى‌كنند.

از نگاه نورث عامل اصلى رشد اقتصادى كشورها وجود فضاى رقابتى ايمن و باثبات كسب‌وكار است. او در توضيح اين ادعا مفهوم مهمى را طرح كرد: هزينه مبادله او مى‌گويد در اقتصادهاى بى‌ثبات مردم مجبورند هزينه‌هاى زيادى را در حاشيه معاملات و فعاليت‌هاى اقتصادى خود متحمل شوند. (يعنى پرهزينه بودن كسب‌وكار)

سوال اينجانست كه چنين هزينه‌هايى براى جويندگان كسب‌وكار چگونه ايجاد مى‌شود؟

نورث در كتاب مهم «نهادها، دگرگونى‌هاى اقتصادى» از گروهى نام مى‌برد كه به‌خاطر رانت همه منافع اقتصادى را در انحصار خود مى‌گيرند و به ديگران اجازه ورود به بازار را نمى‌دهند. او نشان مى‌دهد فعاليت انحصارگران چقدر باعث كاهش رشد اقتصادى كشورها مى‌شود.

اقتصاددانان بر اساس آموزه‌هاى نورث نشان داده‌اند كه در كشورهاى مبتلا به رانت و انحصار، انحصارگران و رانت‌خواران به سياستمداران رشوه مى‌دهند تا درهاى باز را به روى داوطلبان جديد بسته نگهدارند و اطلاعات بازار را شفاف نكنند. بر اين اساس شاگردان نورث كه امروزه نهادگرا ناميده مى‌شوند براى حل مشكلات اقتصادى سه راه‌حل ساده و عامه فهم ارائه مى‌دهند:

١- حذف رانت‌ها و انحصارها

٢- حذف قوانين دست و پاگير

٣- حاكميت قانون

از نظر نهادگرايان ايجاد رقابت، شفافيت و تضمين حقوق مالكيت با پليس و دادسراهاى سالم و كارآمد داروهاى معجزه آسا براى كشورهاى فقير از ركود و بى‌كارى است.

پس در نتیجه رقابت، شفافيت، بهبود محيط كسب‌وكار و حاكميت قانون كليدهاى معجزه آساى نجات اقتصاد هستند.

بیشتر بخوانید:

محمدعلی نژادیان: صنعت موتورسیکلت ایران از نبود «تفکر سیستمی» رنج می‌برد

مسیر پیشرفت صنعت موتورسیکلت از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه می‌گذرد/ کاری کنیم با شنیدن نام ایران واژه انصاف به اذهان خطور کند

پیش‌بینی وقوع یک انقلاب جدید در صنعت موتورسیکلت ایران/ رقیب جدید این صنعت «علم و دانش» است

محمدعلی نژادیان: مقاومت برخی فعالان صنعت موتورسیکلت در برابر تدوین استراتژی از عدم آگاهی است/ هر صنعتی در هر جای دنیا پیشرفت کرد دارای برنامه و راهبرد مدون بوده است

روند خودکفایی موتورسیکلت‌های بنزینی در ایران چگونه است؟

آیا ساخت موتورسیکلت برقی آسان است؟/ در طراحی محصولات جدید به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوزشبکه یک سیما
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا