چگونه ریپ زدن موتورسیکلت را برطرف کنیم؟

ریپ زدن موتور اصلا مسئله طبیعی‌ای نیست و می‌تواند ناشی از مشکلات جدی‌ای باشد که در نهایت خطرساز شوند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از آموزشگاه پایتخت فناوری، یکی از رایج ترین مشکلاتی که چه برای انواع خودرو ها و چه انواع موتور سیکلت ها ممکن است پیش آید، ریپ زدن موتور آن هاست. خوب است بدانید این مشکل می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد و عوامل مختلفی می توانند در ریپ زدن موتور تاثیر گذار باشند، از بنزین مصرفی گرفته تا شمع ها و سرعت و بسیاری مسائل دیگر.

بنابراین، کاملا بدیهی است که پیدا کردن علت ریپ زدن موتور، کار نسبتا پیچیده ای باشد، و تا حدی هم می توان گفت زمان بر است. چرا که عوامل مختلفی باید مورد بررسی واقع گردند، تا مشکل اصلی موتور پیدا شود، و سپس بر طرف گردد. طی این متن، می خواهیم به بررسی برخی از رایج ترین علل ریپ زدن موتور سیکلت بپردازیم، و در صورت امکان، راه حل های ساده ای که ممکن است برای حل این مشکل یاری رسان باشند را نیز ارائه دهیم.

قبل از هر چیز بهتر است به تعریف دقیق ریپ زدن بپردازیم و بدانیم دقیقا به چه حالتی در موتور، ریپ زدن گفته می شود. ریپ زدن از اصطلاحاتی است که در حوزه های مختلف کاربرد دارد، و یکی از پررنگ ترین استفاده هایش به حوزه ماشین ها و موتور ها مربوط می شود. این اصطلاح حتی در زندگی روزمره نیز کاربرد خاصی دارد. خوب است بدانید در زبان عموم، به کسی یا چیزی که قادر نباشد کاری را خوب، و آن طور که باید انجام دهد، به اصطلاح می گویند ریپ می زند!

ریپ زدن در لغت نامه ها با تعاریف مختلفی یافت می شود که تمامی این تعاریف نزدیک به هم هستند و مفهوم یکسانی را منتقل می نمایند. یکی از تعاریف ساده و مختصری که برای ریپ زدن در دسترس است، از فرهنگ لغت معین می باشد. فرهنگ معین ریپ زدن را به اسن شکل تعریف می نماید: ریپ زدن یعنی حرکت های مقطع و نا متوازن داشتن، کار کردن به شکل مقطع و نا متوازن، عدم توانایی برای پیش رفتن درست و متوازن.

حال، می خواهیم بدانیم اصطلاحد ریپ زدن در حوزه موتور ها، به چه معنایی به کار برده می شود. همان طور که به احتمال خیلی زیاد خودتان نیز می دانید، هنگامی که موتور وسیله نقلیه، شروع به لرزش کند و شما این لرزش را احساس نمایید، به اصطلاح می گوییم که موتور ریپ می زند. خوب است بدانید ریپ زدن موتور، اصلا مسئله طبیعی ای نیست، چرا که اگر موتور و به طور کلی وسیله نقلیه سالم و عاری از ایراد باشد، هرگز ریپ نمی زند.

بنابراین، می توان گفت ریپ زدن موتور نشان از وجود مشکل و ایراد در سیستم موتور و وسیله نقلیه دارد، و بهترین کار، هنگامی که متوجه ریپ زدن خودرویتان می شوید، این است که هر چه سریع تر به یافتن ایراد و مشکل موتور اقدام نمایید و آن را بر طرف کنید.

چرا که این مشکل می تواند طی زمان به موتور شما آسیب های بیشتر و جبران نا پذیری وارد کند، در حالی که شما می توانستید با هزینه و دردسر خیلی کمتر، در مرحله اول این مشکل را برطرف کنید. در ادامه ما برخی از رایج ترین عواملی که باعث رخ دادن این حالت می شوند را ذکر خواهیم کرد و به بررسی دقیق آن ها خواهیم پرداخت.

ریپ زدن ممکن است در شرایط مختلفی اتفاق بیفتد. فرضا هنگامی که شما خیلی سرعت می گیرید، ناگهان موتور شروع به ریپ زدن می کند. یا وقتی که سعی دارید با سرعتی ثابت حرکت کنید. گاهی نیز پیش می آید که موتور شما، هنگامی که در سر بالایی ها قرار می گیرید شروع به ریپ زدن کند. از دیگر مواقعی که ریپ زدن ممکن است اتفاق بیفتد می توانیم به هنگام تعویض دنده اشاره نماییم.

درست است که ممکن است این موضوع خنده دار به نظر آید، اما حقیقت این است که موتور وسیله نقلیه می تواند در هر شرایطی آغاز به ریپ زدن کند و همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، این امر می تواند هشداری بر وجود مشکلات و ایرادات مهمی در وسیله نقلیه باشد.

چرا موتورسیکلت در سرعت‌های بالا، ریپ می‌زند؟

یکی از رایج ترین شرایطی که موتور سیکلت در آن آغاز به ریپ زدن می کند، سرعت ها و دور های بالا است. هنگامی که موتور وسیله نقلیه شما در سرعت های بالا آغاز به ریپ زدن کردن می توانید در مرحله اول، به خراب بودن شمع ها شک نمایید. در واقع، بهتر است بدانید که شمع ها بخشی پلاتینی دارند، و این بخش با مرور زمان ممکن است دچار آسیب گردد و به اصطلاح بسوزد. وقتی پلاتین شمع ها سوخته باشد، بسیار محتمل است که شما در سرعت های بالا، به ویژه هنگامی که در سر بالایی قرار گیرید، ریپ زدن موتور را احساس نمایید. در این شرایط، لازم است شما ابتدا به بررسی شمع ها بپردازید، و مطمئن شوید که شمع ها سالم هستند، یا خراب شده اند.

سپس، در صورتی که مطمئن شدید مشکل از شمع ها می باشد، می توانید به راحتی اقدام به تعویض شمع ها نمایید و مشکل را بر طرف نمایید. البته، خوب است بدانید در برخی موارد نیز، پلاتین شمع ها در شرایط و مکان نا مناسبی قرار گرفته بوده است، و صرفا با تنظیم کردن درست آن، مشکل حل شده است. نکته دیگری که لازم است در این بخش ذکر کنیم، این است که اگر شما تخصص و مهارت کافی در این زمینه ندارید، پیشنهاد صد در صدی ما این است که حتما از یک متخصص کمک بگیرید، تا بدون پیش آمدن هیچ مشکلی، به راحتی به تعمیر موتور شما بپردازد.

علت دیگری که می تواند باعث ریپ زدن موتور سیکلت شما در سرازیری ها گردد، کثیف شدن وایر ها می باشد. همان طور که احتمالا خودتان نیز می دانید، وایر ها نقش بسیار مهمی در موتور ها را بر عهده دارند، و خرابی و کثیف شدن آن ها می تواند سبب بروز آمدن مشکلات قابل توجهی در موتور گردد. به زبان ساده اگر بخواهیم بگوییم، وظیفه وایر شمع، این است که برق خروجی از سیستم جرقی زنی را دریافت نماید و مجددا این برق را به شمع های موتور هدایت نماید. البته، وایر ها، در سیستم های جرقی زنی مدرن دیگر موجود نیستند، و از این سیستم حذف شده اند و به جای آن ها، کوئل مستقیما بر شمع ها واقع شده است.

علت حذف شدن وایر ها، جلوگیری از افت ولتاژ بوده است. در هر صورت، اگر موتور شما به وایر شمع مجهز می باشد، در صورتی که در سرعت های بالا و یا سر بالایی ها متوجه ریپ زدن موتور می شوید، خوب است که نیم نگاهی به وایر نیز داشته باشید، در صورت نیاز آن را تمیز کنید و یا به تعویض آن بپردازید.

از علل دیگری که می تواند باعث ریپ زدن موتور سیکلت در سرعت های بالا گردد، نا مناسب بودن وضعیت دلکو ها می باشد. دلکو ها ممکن بر سر جایشان شل شوند و جا به جا گردند و باعث بروز مشکل شوند که می توان به راحتی با سفت کردن آن سر جایشان به رفع این مشکل پرداخت. به علاوه، دلکو ها نیز درست مثل وایر شمع ها، ممکن است کثیف شوند و کثیف شدنشان باعث می شود به خوبی به انجام وظیفه شان نپردازند. بنابراین، تمیز کردن دلکو ها و سپس محکم کردن آن ها بر سر جایشان، می تواند یک راه حل خیلی ساده و در عین حال مفید برای این مشکل باشد.

علت ریپ زدن موتورسیکلت وقتی مشغول به کار است

موتور های احتراقی در موتور واقع هستند که وظیفه اصلی آن ها فراهم کردن شرایطی است که طی آن احتراق صورت بگیرد، و در محفظه ای که محفظه احتراق نام دارد، هوا و سوخت با یک دیگر ترکیب گردند. این عمل می تواند باعث حرکت پیستون ها گردد، و آن ها را به سوی جلو عقب به حرکت وا دارد. محفظه های احتراق، اهمیتی زیادی دارند، و کثیف بودن آن ها می تواند مشکلات قابل توجهی برای موتور ایجاد نماید، که از جمله این مشکلات می توانیم به ریپ زدن موتور اشاره نماییم. چرا که آلوده بودن محفظه احتراق، می تواند باعث شود ترکیب اکسیژن و سوخت انجام نشود، یا در مقادیر و اندازه های اشتباه انجام شود که در هر دو صورت بسیار برای موتور آسیب رسان است.

بنابراین، در صورتی که متوجه شدید موتور وسیله نقلیه شما در هر شرایطی و تمامی مدتی که مشغول به کار است ریپ می زند، نگاهی به محفظه احتراق بیندازید و آن را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز، به نظافت و تمیز کردن آن بپردازید و تمامی آلودگی ها را از آن بزدایید.

یکی دیگر از عواملی که می تواند باعث ریپ زدن موتور در تمامی مدت کار کردن آن شود، وجود مشکل های متفاوت در مسیر بنزین رسانی موتور است. ممکن است مشکلات متفاوتی برای این مسیر ایجاد شود، و در نهایت این مشکلات باعث می شوند سوخت نتواند آن طور که باید از باک به محفظه احتراق برسد. بدیهی است که این شرایط باعث می شود عملکرد موتور تا حد قابل توجهی دچار افت کیفیت گردد و در نهایت به ریپ زدن دچار گردد.

خوب است بدانید، خالی بودن بیش از حد باک (کم بودن بنزین موجود در باک)، می تواند باعث رخ دادن اتفاق مشابهی گردد، یعنی با اینکه مسیر سوخت رسانی به درستی کار می کند، اما سوخت آن طور که باید به موتور نرسد و در نهایت موجب ریپ زدن موتور گردد.

نکته دیگری که خوب است بدانید، این است که بیش از حد داغ شدن و بالا رفتن دمای موتور نیز قادر است شرایط مشابهی ایجاد نماید و موتور را وادار به ریپ زدن کند. بالا رفتن دمای موتور می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد که از جمله آن ها می توانیم به مدام روشن خاموش شدن موتور اشاره کنیم که حالتی شبیه به ریپ زدن ایجاد می کند.

برای جلوگیری از بالا رفتن دمای موتور، و بیش از حد داغ شدن آن، سیستم خنک کننده موتور را بررسی نمایید، و در صورت وجود مشکلی در آن، به رفع آن اقدام نمایید. سیستم خنک کننده موتور، جز بسیار پر اهمیتی در موتور است، که هرگز نباید از آن غافل شد، چرا که خرابی آن می تواند موجب وارد شدن آسیب های جدی به موتور وسیله نقلیه گردد.

جز دیگری در موتور سیکلت وجود دارد که انژکتور نام دارد. این بخش وظایف زیادی دارد و از همین جهت نیز از اهمیت قابل توجه ای برخوردار است. از جمله اهمیت های انژکتور می توانیم به کاهش مصرف سوخت و ایجاد آلودگی موتور سیکلت اشاره نماییم. به علاوه این بخش، وظیفه دارد سوخت را مدیریت نماید. یعنی میزان دقیقی از سوخت را در زمان معینی هدایت نماید. البته، لازم به ذکر است که تمامی موتور سیکلت ها انژکتوری نیستند، و برخی به جای انژکتور از جزئی به نام کاربراتور برخوردار هستند.

این دو نوع موتور تفاوت های قابل توجهی با هم دارد. در هر صورت، انژکتور، در صورتی که سالم و تمیز باشد مزایای زیادی برای موتور ایجاد می کند، و به همان اندازه، کثیف بودن و آلوده بودن آن می تواند برای موتور مشکل زا باشد و حتی مانع احتراق درست سوخت گردد. بنابراین، اگر موتور سیکلت شما انژکتوری است و دائما ریپ می زند، حتما به بررسی انژکتور نیز اقدام نمایید و در صورت نیاز آلودگی های آن را به طور کامل، بزدایید.

برخی اوقات نیز، مشکل اصلی این اغست که اصلا هوا قادر نیست به موتور و محل احتراق برسد، بنابراین سوخت و اکسیژن به خوبی با یک دیگر ترکیب نمی شوند و در نهایت، موتور ریپ می زند. این مشکل، می تواند ناشی از خوب کار نکردن سنسور های ورودی هوا باشد. با تعمیر این سنسور ها می توان به راحتی به حل این مشکل پرداخت، و موتور مجددا قادر خواهد بود روند احتراق را انجام دهد، و ریپ زدن موتور متوقف خواهد شد.

اکنون می خواهیم به شما بگوییم هنگامی که با ریپ زدن موتور مواجه شدید، چه واکنشی نشان دهید و چه اقداماتی انجام دهید، تا از هر خطری دور بمانید.

واکنش مناسب هنگام ریپ زدن موتور چیست؟

همان طور که ما پیش تر نیز ذکر کردیم، ریپ زدن موتور اصلا مسئله طبیعی ای نیست و می تواند ناشی از مشکلات جدی ای باشد که در نهایت خطر ساز شوند. بنابراین، لازم است هنگامی که شما با ریپ زدن موتور سیکلت مواجه شدید، از حرکت با سرعت خیلی بالا جلوگیری نمایید، و با سرعت مناسب به راهتان ادامه دهید، و در پی یافتن تعمیرگاه باشید. اگر متوجه شدید که توان موتور شما خیلی کم شده است، نیم کلاژ کنید و آهسته حرکن کنید تا به محل توقف برسید. شما باید در اولین تعمیرگاهی که به آن رسیدید توقف نمایید، و از یک تعمیرکار بخواهید به بررسی موتور سیکلت شما بپردازد و عیب یابی کند و سپس عیب را بر طرف نماید. تعمیر کار ها قادرند با دیاگ زدن، خیلی سریع مشکل موتور شما را شناسایی کنند و مشکل را بر طرف کنند.

پایان پیام/

زودتر از دیگران از اخبار کارآفرینی باخبر شوید
منبع
آموزشگاه پایتخت فناوری
برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا