مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی و تحلیل صنعت موتورسیکلت چین در سال 2020/ معرفی 10 شرکت برتر موتورسیکلت در چین

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در سال 2020 اقتصاد دنیا به‌دلیل فراگیری ویروس کرونا دچار رکود شدیدی گردید، چرخ صنعت و زنجیره تامین مختل شد، تجارت‌های بین‌المللی و سرمایه‌گذاری کاهش یافت، در بازار کار آشفتگی به‌وجود آمد و مصرف داخلی، سرمایه‌گذاری و صادرات در دنیا سیر نزولی شدیدی را طی کرد. در ماه فوریه، تولید و فروش صنعت موتورسیکلت چین بیش از 70 درصد کاهش یافت و بیش از نیمی از شرکت‌ها تولید خود را متوقف کردند.

برای حل این مشکل سازمان‌های بالادستی و پایین‌دستی با تکیه بر پشتیبانی قوی به‌واسطه سیاست‌های ملی توانستند با استقرار یکپارچه و تلاش مشترک از این مشکل عبور کنند. در نتیجه با توجه به بررسی نیاز بازارهای داخلی و خارجی، صنعت موتورسیکلت جزء اولین صنایعی بود که از تاثیر همه‌گیر این اپیدمی جهانی نجات یافت.

در سال 2020، تولید و فروش موتورسیکلت‌های چینی از 17 میلیون دستگاه عبور کرد که در مقایسه با سال گذشته آن حدود 1 درصد کاهش داشت. فروش داخلی به حدود 10 میلیون دستگاه رسید که در مقایسه با سال گذشته آن تنها 0.32 درصد کاهش داشت.

تولید و فروش موتورسیکلت چین در سال 2020

با توجه به کنترل دقیق، موثر و پیشگیرانه اپیدمی کرونا، دولت‌های مرکزی و محلی برای ترویج و از سرگیری کار و تولید، یک‌سری سیاست‌های امدادی صادر کردند و در نتیجه از ماه مارس، بازار داخلی صنعت موتورسیکلت چین با سرعت بهبود پیدا کرد و از ژانویه تا آوریل، حجم فروش با مدت مشابه سال قبل به تساوی رسید. اما در همان دوره، به‌دلیل شیوع در بازارهای خارج از کشور، صادرات به شدت کاهش یافت و در نتیجه  بهبود کلی صنعت رو به نزول پیش رفت. از نیمه دوم سال، با بهبود بازارهای خارجی، صنعت شروع به بهبود کامل کرد. در طول اوج فصل کاری، حدود 3.4 میلیون موتورسیکلت فروخته شد که آمارهای مربوطه 10.29درصد افزایش نسبت به سال 2019 را نشان می‌دهد که بهبود صنعت را تسریع می‌کند.

در سال 2020، طبق آمار اتاق بازرگانی چین، 93 شرکت اصلی فعال در این زمینه  به ترتیب 17،023،500 و 17،066،700 موتورسیکلت تولید و فروخته‌اند که نسبت به سال گذشته 1.98 درصد و 0.38 درصد کاهش داشته است.

بازار بزرگ موتورسیکلت‌های تفریحی با اختلاف زیادی نسبت به سال 2013 رشد سریعی داشته است. پس از 8 سال، گروه‌های مصرف‌کننده به تدریج افزایش یافتند که این امر باعث توسعه صنایع وابسته مانند تورهای گردشگری با موتورسیکلت، صنایع پوشاک مرتبط، تجهیزات مربوط به موتورسیکلت مانند دنده و قطعات جانبی شده است. در سال 2020، تولید و فروش موتورسیکلت‌های بالای 250 سی‌سی حدود 208،800 دستگاه بود که در مقایسه با سال 2013 (13 هزار دستگاه) سالانه 13.32 درصد افزایش و به طور کل به میزان 14 برابر افزایش داشته است.

با نگاهی کلی می‌توان دریافت که  موتورسیکلت‌هایی با حجم بزرگ، تنها حدود 3 درصد از کل بازار را تشکیل می‌دهند که نشان‌دهنده یک رشد بزرگ در این زمینه است.

نکته: اعدادی که به میلیون و 5 یا 6 رقمی است دقیقا طبق منبع خبر چینی درج شده است. برای مشاهده اینجا را کلیک کنید

با افزایش مداوم درآمد ساکنین و گسترش گروه‌های با درآمد متوسط و بالا، انتظار می‌رود موتورسیکلت‌های با حجم بزرگ 10 درصد از کل بازار موتورسیکلت چین را در آینده داشته باشند. در سال 2020، تولید و فروش موتورسیکلت‌های دو چرخ کوچک و متوسط (حجم کمتر از 250 سی‌سی) در چین حدود 12.3474 میلیون دستگاه بود که نسبت به سال گذشته 5.87 درصد کاهش داشته است. همچنین فروش داخلی به 5.7542 میلیون دستگاه رسیده که نسبت به سال گذشته با 10.51 درصد کاهش مواجه بوده است. از طرفی موتورسیکلت‌های برقی با صادرات اندک در بازارهای داخلی به فروش می‌رسند و در سال 2020، فروش موتورسیکلت‌های برقی با رشد سالانه 20.91 درصد به 2.295.400 دستگاه رسیده است.

در سال 2020، از میان 10 شرکت برتر در تولید و فروش موتورسیکلت، 2 شرکت با افزایش فروش و 8  شرکت با کاهش فروش روبرو شده‌اند. 8 شرکت از 20 شرکت برتر، رشد مثبت سالانه را تجربه کرده‌اند و این در حالی است که 12 شرکت شاهد رشد منفی بوده‌اند. این کاهش عمدتا به‌دلیل اپیدمی کرونا به‌وجود آمده است.

رقابت در بازارهای داخلی و خارجی موتورسیکلت‌های کوچک و متوسط پیوسته در حال جا‌به‌جایی است. در سال 2020، میزان فروش 10 شرکت برتر در زمینه فروش موتورسیکلت چنین بوده است:

  1. داچانگجیانگ (Dachangjiang): 1.8873 میلیون دستگاه
  2. زونگشن (Zongshen): 1.1426 میلیون دستگاه
  3. لونسین (Loncin): 1.0742 میلیون دستگاه
  4. لیفان (Lifan): 882،200 دستگاه
  5. ینزیانگ (Yinxiang): 861،600 دستگاه
  6. ویانگ- هوندا (Wuyang-Honda): 810،800 دستگاه
  7. دایانگ (Dayang): 727،300 دستگاه
  8. ساندیرو- هوندا (Sundiro-Honda): 706،800 دستگاه
  9. لویان (Luyuan): 637،600 دستگاه
  10. سونرا (Sunra): 529،500 دستگاه

میزان صادرات موتورسیکلت چین در سال 2020

در سال 2020، صادرات موتورسیکلت‌های چینی بر تأثیر اپیدمی کرونا غلبه کرد و در کل روند صعودی داشت. آمارها نشان می‌دهد مقدار صادرات و ارزش موتورسیکلت‌ها در مقایسه با سال 2019 افزایش یافته است. طبق داده‌های گمرک، در سال 2020، میزان صادرات موتورسیکلت‌های چینی 9.6953 میلیون دستگاه بوده است که این میزان رشد سالانه 5.86 درصد را نشان می‌دهد. 10 کشور برتر به‌عنوان مقصد صادرات در این زمینه مکزیک، میانمار، فیلیپین، توگو، ایالات متحده، نیجریه، مصر، غنا، پرو و ​​عراق بوده‌اند.

صادرات موتورسیکلت به ده کشور برتر در مجموع 4.9562 میلیون دستگاه محاسبه شد که 51.12 درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهد که در مقایسه با سال 2019 کاهش 0.71 درصدی داشته است. در این میان صادرات به ایالات متحده و عراق به ترتیب 105.83 درصد و 82.87 درصد افزایش یافته است. نیجریه و فیلیپین به ترتیب 34.96 درصد و 31.36 درصد کاهش داشتند.

در سال 2020، ارزش صادرات موتورسیکلت چین 5.016 میلیارد دلار بود که رشد سالانه آن 4.22 درصد بود. 10 مقصد برتر از نظر ارزش صادرات مکزیک، توگو، فیلیپین، میانمار، ایالات متحده، پرو، نیجریه، غنا، مصر و کلمبیا با ارزش کلی 2.205 میلیارد دلار بوده‌اند که 43.96 درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهند. این میزان، در مقایسه با سال 2019 با کاهش جزئی 1.33 درصدی مواجه بوده است.

در این میان صادرات به مصر و ایالات متحده به ترتیب 73.65 درصد و 72.20 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. با این حال، نیجریه و فیلیپین به ترتیب 35.19 درصد و 32.36 درصد با کاهش چشمگیری مواجه بوده‌اند.

در سال 2020، میزان صادرات موتورسیکلت با ظرفیت (بین 100 تا 125 سی‌سی) به 4.5013 میلیون دستگاه رسیده و در مقایسه با سال قبل 3.87 درصد کاهش داشته که این میزان 42.09 درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهد. ارزش صادرات این موتورسیکلت‌ها به 2.111 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.91 درصد کاهش داشته و 46.43 درصد از ارزش کل صادرات را تشکیل می‌دهد.

در سال 2020، میزان صادرات موتورسیکلت با ظرفیت ( بین 400 تا 500 سی‌سی) به 17،800 دستگاه رسید و این بدان معناست که رشد سالانه‌ای به اندازه 43.54 درصد داشته اسست. ارزش صادرات این محصولات به 57،342،000 دلار امریکا رسید که رشد سالانه آن معادل 48.67 درصد است.

طبق نظرسنجی اخیر اتاق بازرگانی موتورسیکلت چین، سفارشات شرکت‌ها در سه ماهه اول سال 2021 اساساً اشباع شده است. اگرچه این آمار تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند افزایش حمل‌ونقل و قیمت مواد اولیه قرار دارد، اما اکثر شرکت‌ها هنوز در مورد صادرات امسال خوش بین هستند. پیش‌بینی می‌شود صادرات موتورسیکلت چین در سال 2021 اساساً مشابه سال گذشته یا با اندکی افزایش همراه باشد.

مزایای اقتصادی چین در سال 2020

از ژانویه تا نوامبر، کل ارزش تولیدی تولیدکنندگان موتورسیکلت به 91.178 میلیارد یوان رسید که سالانه 4.40 درصد افزایش داشته است.

ارزش تولیدات فروش صنعتی به 90.423 میلیارد یوان رسید که سالانه 4.05 درصد افزایش داشته است. ارزش افزوده صنعتی به 17.875 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته 13.47درصد رشد داشته است.

از ژانویه تا نوامبر، نسبت تولید به فروش تولیدکنندگان موتورسیکلت 99.17 درصد بود که 0.33 واحد درصد کمتر از سال قبل و 0.26 واحد درصد کمتر از ده ماه اول بوده است.

 از ژانویه تا نوامبر، تولیدکنندگان موتورسیکلت به درآمد عملیاتی 97.653 میلیارد یوان رسیدند که نسبت به سال گذشته 2.30 درصد رشد داشته است.

سود کل به 1.421 میلیارد یوان رسید که 52.43 درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشته است.

کل سود و مالیات به 3،461 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته 31.24 درصد کاهش یافته است.

از ژانویه تا نوامبر، هزینه عملیاتی تولیدکنندگان موتورسیکلت 82/881 میلیارد یوان بود، با افزایش سالانه 1.91 درصد مالیات و هزینه‌های اضافی به مبلغ 777 میلیون یوان، 3.56 درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشت.

هزینه‌های فروش به 3.465 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته 0.79 درصد افزایش داشته است. هزینه مدیریت 4.396 میلیارد یوان بود که نسبت به سال گذشته 3.66 درصد كاهش داشته است.

هزینه تحقیق و توسعه 2.556 میلیارد یوان بود که سالانه 4.50 درصد افزایش داشته است. هزینه‌های مالی به 2.646 میلیارد یوان رسید که نسبت به سال گذشته 215.88 درصد افزایش داشته است. این چهار هزینه در مجموع 13.064 میلیارد یوان بودند که نسبت به سال گذشته 15.76 درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:

مروری بر تاریخچه صنعت موتورسیکلت چین

برای مطالعه اخبار بیشتر از صنعت موتورسیکلت چین اینجا را کلیک کنید.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
سمیه آموت سر
منبع
chinamotorworldMTUOCOM CCCM
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. Hello, I’m Grace form MEGA CHINAMOTOR, I saw some news on your web form us. I want to reprint your news on my website , is it ok? I think we can set up a media partnership, looking forword to your reply.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا