بررسی وضعیت صنعت موتورسیکلت تایلند در سه ماه اول ۲۰۲۱/ وجود ۷ کارخانه تولید موتورسیکلت در این کشور

به گزارش موتورسیکلت نیوز، تایلند از نظر ظرفیت تولید (۲ میلیون)، پس از چین (۲۳ میلیون)، هند (۲۰ میلیون)، اندونزی (۸ میلیون) و ویتنام (۳ میلیون) در رتبه ۵ پایگاه تولید موتورسیکلت قرار دارد.

بازار موتورسیکلت تایلند به آرامی در حال بهبود است. زیرا شاخص‌های اقتصادی با سرعت کم رشد می‌کنند. با این حال انتظار می‌رود از فصل دوم سرعت بیشتر شود.

در همین حال، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ فروش مطابق با انتظارات ۴۳۶٫۸۹۰ بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۰ به میزان ۱٫۴ درصد افزایش داشت و نسبت به سال ۲۰۱۹ به میزان ۲٫۸ درصد کاهش یافت.

رهبر بازار بار دیگر هوندا با فروش ۳۴۴٫۳۲۲ دستگاه (+ ۱٫۴٪) و بعد از آن یاماها با ۶۴٫۷۶۵ دستگاه (+۳٫۱٪) و سپس پیاجیو با ۸٫۲۷۱ دستگاه (+ ۹٫۱٪) بود.

عملکرد برجسته برای سازنده داخلی GPX بود که ۸۷٫۲ درصد افزایش داشت. در حالی که، پیاجیو، بی‌ام‌و، کاواساکی، رویال انقلید و دوکاتی کاهش شدیدی داشتند.

وضعیت صنعت موتورسیکلت تایلند در سال ۲۰۲۰

در سال گذشته بازار دو چرخ ۹٫۷ درصد نسبت به ۲۰۱۹ کاهش داشت. با توجه به محل‌ سازی چندین کارخانه مستقر در این کشور برای تأمین تمام نیازهای ASEAN، این صنعت در تایلند یکی از بزرگ‌ترین صنایع تولید داخلی است. این بازار ششمین بازار بزرگ جهان است.

تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا نسبت به سایر کشورهای برتر کمتر بود. زیرا فروش در نیمه اول سال گذشته فقط ۱۵٫۸ درصد کاهش داشت و پس از فصل سوم فقط ۱٫۱ درصد افزایش یافت. در فروش فصل چهارم نیز دوباره ۵ درصد کاهش یافت و سال ۲۰۲۰ با ۱٫۵ میلیون فروش (-۹٫۷٪) به پایان رسید.

گروه تحت فشار بیشتر موتورسیکلت‌ها هستند (-۳۱٪) در حالی که بخش‌های دیگر و اسکوتر انعطاف‌پذیرتر هستند.

وسایل‌نقلیه الکتریکی رشد گسترده (+۹۳٫۲٪) را گزارش دادند که با اقدامات دولت در جهت توسعه یک مرکز منطقه‌ای برای این نوع وسایل‌نقلیه و با راه‌اندازی چندین مدل جدید ارائه شده توسط مارک‌های محلی و چینی افزایش یافته است.

سال ۲۰۲۰ با نگاه به فضای رقابتی، طبق معمول بازار تحت سلطه هوندا بود که در سال گذشته با فروش ۱٫۱۸ میلیون دو چرخ (-۹٫۷%) بدون رقابت واقعی با سایر تولیدکنندگان سنتی فروش کرد.

یاماها با فروش۲۳۹٫۵۳۱ دستگاه (-۱۰٫۹٪) در رتبه دوم بود. در جایگاه سوم پیاجیو با ۲۸٫۱۰۵ دستگاه (+۱۸٫۹٪) و پس از آن سازنده محلی GPX با ۱۴٫۴۵۷ دستگاه (-۲۵٫۸٪)، کاوازاکی با ۱۲٫۱۵۵ دستگاه (-۱۳٫۴٪) و سوزوکی با ۱۱٫۹۹۶ دستگاه (-۴۴٫۷٪) قرار دارند.

تاریخچه صنعت موتورسیکلت تایلند

تایلند اولین تولید موتورسیکلت را در سال ۱۹۶۷ با سیستم CKD آغاز کرد. در دهه ابتدایی سال ۱۹۹۰، تایلند سرمایه‌گذاری موتورسیکلت چهار زمانه را به جای موتور دو زمانه برای کاهش مشکل انتشار افزایش داد و تولید را به ظرفیت ۱٫۷۵ میلیون دستگاه در سال افزایش داد. در سال‌های بعد، ضمن معرفی توافق‌نامه‌های تجارت آزاد (FTA) که باعث لغو اقدامات حفاظت از صنعت شد، صنعت شروع به صادرات و تکامل مطابق با تقاضای جهانی، یادگیری فن‌آوری‌های جدید و تصویب قوانین پیشرفته برای ایمنی و انتشار کرد.

امروز، ۷ تولیدکننده موتورسیکلت در تایلند با ظرفیت تولید کل ۳ میلیون دستگاه در سال وجود دارد. آن‌ها هوندا، یاماها، سوزوکی، کاوازاکی، بی ام و، هیرو و دوکاتی هستند. بیشتر آن‌ها در مناطق مرکزی و شرقی واقع شده‌اند زیرا خوشه‌های سازنده آنجا قرار دارند و همچنین نزدیک بندر برای صادرات است.

پایان پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا