بررسی وضعیت صنعت موتورسیکلت تایلند در سه ماه اول 2021/ وجود 7 کارخانه تولید موتورسیکلت در این کشور

به گزارش موتورسیکلت نیوز، تایلند از نظر ظرفیت تولید (2 میلیون)، پس از چین (23 میلیون)، هند (20 میلیون)، اندونزی (8 میلیون) و ویتنام (3 میلیون) در رتبه 5 پایگاه تولید موتورسیکلت قرار دارد.
بازار موتورسیکلت تایلند به آرامی در حال بهبود است. زیرا شاخصهای اقتصادی با سرعت کم رشد میکنند. با این حال انتظار میرود از فصل دوم سرعت بیشتر شود.
در همین حال، در سه ماهه اول سال 2021 فروش مطابق با انتظارات 436.890 بوده است که نسبت به سال 2020 به میزان 1.4 درصد افزایش داشت و نسبت به سال 2019 به میزان 2.8 درصد کاهش یافت.
رهبر بازار بار دیگر هوندا با فروش 344.322 دستگاه (+ 1.4٪) و بعد از آن یاماها با 64.765 دستگاه (+3.1٪) و سپس پیاجیو با 8.271 دستگاه (+ 9.1٪) بود.
عملکرد برجسته برای سازنده داخلی GPX بود که 87.2 درصد افزایش داشت. در حالی که، پیاجیو، بیامو، کاواساکی، رویال انقلید و دوکاتی کاهش شدیدی داشتند.
وضعیت صنعت موتورسیکلت تایلند در سال 2020
در سال گذشته بازار دو چرخ 9.7 درصد نسبت به 2019 کاهش داشت. با توجه به محل سازی چندین کارخانه مستقر در این کشور برای تأمین تمام نیازهای ASEAN، این صنعت در تایلند یکی از بزرگترین صنایع تولید داخلی است. این بازار ششمین بازار بزرگ جهان است.
تأثیر همهگیری ویروس کرونا نسبت به سایر کشورهای برتر کمتر بود. زیرا فروش در نیمه اول سال گذشته فقط 15.8 درصد کاهش داشت و پس از فصل سوم فقط 1.1 درصد افزایش یافت. در فروش فصل چهارم نیز دوباره 5 درصد کاهش یافت و سال 2020 با 1.5 میلیون فروش (-9.7٪) به پایان رسید.
گروه تحت فشار بیشتر موتورسیکلتها هستند (-31٪) در حالی که بخشهای دیگر و اسکوتر انعطافپذیرتر هستند.
وسایلنقلیه الکتریکی رشد گسترده (+93.2٪) را گزارش دادند که با اقدامات دولت در جهت توسعه یک مرکز منطقهای برای این نوع وسایلنقلیه و با راهاندازی چندین مدل جدید ارائه شده توسط مارکهای محلی و چینی افزایش یافته است.
سال 2020 با نگاه به فضای رقابتی، طبق معمول بازار تحت سلطه هوندا بود که در سال گذشته با فروش 1.18 میلیون دو چرخ (-9.7%) بدون رقابت واقعی با سایر تولیدکنندگان سنتی فروش کرد.
یاماها با فروش239.531 دستگاه (-10.9٪) در رتبه دوم بود. در جایگاه سوم پیاجیو با 28.105 دستگاه (+18.9٪) و پس از آن سازنده محلی GPX با 14.457 دستگاه (-25.8٪)، کاوازاکی با 12.155 دستگاه (-13.4٪) و سوزوکی با 11.996 دستگاه (-44.7٪) قرار دارند.
تاریخچه صنعت موتورسیکلت تایلند
تایلند اولین تولید موتورسیکلت را در سال 1967 با سیستم CKD آغاز کرد. در دهه ابتدایی سال 1990، تایلند سرمایهگذاری موتورسیکلت چهار زمانه را به جای موتور دو زمانه برای کاهش مشکل انتشار افزایش داد و تولید را به ظرفیت 1.75 میلیون دستگاه در سال افزایش داد. در سالهای بعد، ضمن معرفی توافقنامههای تجارت آزاد (FTA) که باعث لغو اقدامات حفاظت از صنعت شد، صنعت شروع به صادرات و تکامل مطابق با تقاضای جهانی، یادگیری فنآوریهای جدید و تصویب قوانین پیشرفته برای ایمنی و انتشار کرد.
امروز، 7 تولیدکننده موتورسیکلت در تایلند با ظرفیت تولید کل 3 میلیون دستگاه در سال وجود دارد. آنها هوندا، یاماها، سوزوکی، کاوازاکی، بی ام و، هیرو و دوکاتی هستند. بیشتر آنها در مناطق مرکزی و شرقی واقع شدهاند زیرا خوشههای سازنده آنجا قرار دارند و همچنین نزدیک بندر برای صادرات است.

پایان پیام/