مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

شرکت‌ها موفق به دور زدن بخش زیادی از تحریم‌ها شده‌اند

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، صنعت موتورسیکلت‌سازی همچون بسیاری دیگر از صنایع کشور در چند سال گذشته متاثر از تحریم‌های ظالمانه با مشکلات و دشواری‌های زیادی دست و پنجه نرم کرد. در حالی که سابقه این صنعت به بیش از ۵۰ سال پیش و همکاری با برندهای معتبری همچون پژوی فرانسه و یاماهای ژاپن برمی‌گردد و با توجه به مزیت‌های رقابتی، بازارهای صادراتی خوبی در برخی کشورهای همسایه در این صنعت شاهد بودیم، اما در چند سال اخیر مشکلات ناشی از تامین مواد اولیه، اجزا و قطعات، موتورها، لوازم برقی و الکترونیکی و غیره ناشی از تحریم‌ها، همچنین برخی مشکلات داخلی موجب کاهش تولید و تعدیل نیرو در برخی شرکت‌ها شد.

به اعتقاد کارشناسان، در حالی که در سال‌های گذشته داخلی‌سازی موتورسیکلت‌ها به بیش از ۶۰ درصد رسیده بود و افزون بر ۱۰۰ واحد قطعه‌سازی بزرگ و ۵۰۰ واحد قطعه‌سازی کوچک در زنجیره تامین آن حضور داشتند، اما امروز همه قطعه‌سازان کوچک تعطیل شده و کمتر از ۱۰ قطعه‌ساز بزرگ باقی مانده‌اند.

رکود تولید در این صنعت در حالی است که هر روز به تعداد موتورسیکلت‌های فرسوده در کشور و آلودگی هوا ناشی از آن اضافه می‌شود. مطابق آمارها تا پایان سال ۹۸ تعداد هشت میلیون و ۷۸۲ هزار و ۲۵۶ موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود داشته است. به گفته «داریوش گلعلی زاده» معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست، کل این موتورسیکلت‌ها در حال تردد نیستند. در تهران بین ۲.۵ تا سه میلیون موتور شماره‌گذاری شده و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در حال تردد است.

با این حال، این روزها در پس مذاکره‌های دولت با کشورهای ۵+۱ و افزایش امیدها برای برداشته شدن تدریجی تحریم‌ها، خبرهای خوشی از این بخش از صنعت کشور به گوش می‌رسد و برخی شرکت‌های تولیدکننده داخلی از موفقیت در مذاکره با طرف‌های خارجی برای حضور مجدد آنها در عرصه تولید موتورسیکلت، به‌ روزرسانی خطوط تولیدی و عرضه محصولات جدید خبر می‌دهند.

«آرمان موسوی» مدیرعامل یکی از شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز داخلی امروز (سه‌شنبه)‌ در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: به‌زودی شاهد عرضه مدل‌های جدید از موتورسیکلت در داخل کشور خواهیم بود که در حقیقت نویدبخش به ثمر نشستن مذاکره‌ها با دیگر کشورها حتی در شرایط دشوار تحریم است.

وی خاطرنشان‌کرد: تحریم‌ها همچنان یکی از مهمترین چالش‌های اصلی کل صنعت کشور و از جمله صنعت موتورسیکلت‌سازی است، با این حال شرکت‌ها موفق به دور زدن بخش زیادی از تحریم‌ها شده‌اند.

موسوی بیان‌داشت: کمبود نقدینگی، دیگر مشکل فراروی این واحدها است که نوسانات نرخ ارز و تورم در سال‌های اخیر به آن دامن زده است.

وی تاکید کرد:‌ در این زمینه انتظار همراهی بیشتری از سوی شبکه بانکی کشور با صنعتگران می‌رود.

این تولیدکننده موتورسیکلت، همچنین بر لزوم رفع محدودیت‌های ناشی از برخی مقررات، دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه ها و قوانین دست و پاگیر تاکید کرد.

وی درخصوص میزان داخلی‌سازی‌ها در این صنعت تاکید کرد: اکنون ۴۵ درصد داخلی‌سازی در موتورهای تولیدی و ۲۲ درصد داخلی‌سازی در محصولات جدید در فاز نخست انجام شده و به‌جز موتور، در سایر قطعات درصدی از ساخت داخل محقق شده است.

مدیرعامل این شرکت تولیدکننده موتورسیکلت تاکید کرد: تولید موتورسیکلت از مزیت صادراتی در کشور برخوردار است و در سال‌های گذشته حتی سالیانه تا ۱۲ هزار دستگاه صادرات به کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان به ثبت رسیده است.

ساخت موتورهای برقی

موسوی همچنین به برنامه‌ریزی برای طراحی و ساخت موتورهای برقی اشاره کرد که به همت متخصصان داخلی و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان شکل گرفته و حتی از توان شرکت‌های صاحب‌نام خارجی در این عرصه استفاده می‌شود.

وی در عین حال گفت: یک سری مشکلات زیرساختی در تولید و استفاده از این نوع موتورسیکلت‌ها وجود دارد که نیازمند حمایت ارگان‌های دولتی است.

به گزارش ایرنا، موتورسیکلت‌های فرسوده به عنوان یکی از منابع اصلی آلودگی هوای پایتخت و دیگر کلان‌شهرها به شمار می‌روند که برای مقابله با این معضل، استفاده از موتورسیکلت‌های برقی در دستور کار قرار گرفته است، اما با وجود گذشت چند سال، استقبال چندانی از این نوع موتورسیکلت‌ها نشده است.

بیشتر بخوانید:

واردات لوازم یدکی به‌دلیل احتمال وجود قطعاتی با استفاده دوگانه یا کاربری نظامی، با چالش مواجه است

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا