مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

می‌توان انتظار افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی بهای موتورسیکلت و قطعات آن را در بازار داشت!

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از تحلیل بازار، منصوری در 24 فروردین گفت: با توجه به شرایط تولید و افزایش دستمزدها، می‌توان انتظار افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی بهای موتورسیکلت و قطعات آن را در بازار داشت.

موتورسیکلت را به عنوان یک وسیله نقلیه اقتصادی در دنیا می‌شناسیم. متاسفانه این وسیله اقتصادی، به دلیل جبر تحریم‌ها و چالش‌های تولیدی با افزایش قیمت مواجه شده است. این مساله سبب تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت قطعات و کمبود آن‌ها نیز در بازار شده است. از سال گذشته این صنعت با چالش‌های عدیده تولیدی و وارداتی مواجه بوده که ظاهرا آن‌ها را به سال جاری نیز یدک کرده است.

مهم‌ترین دغدغه راکبان موتورسیکلت در سال جاری دسترسی آسان به قطعات است، برای بررسی این موضوع به سراغ «محمد خادم منصوری» رییس اتحادیه دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران رفتیم که در ادامه بخشی از آن گفت‌وگو را از نظر خواهیم گذراند:

* در سال جاری اوضاع بازار موتورسیکلت به چه سمتی خواهد رفت و تیراژ موتورسیکلت‌ها چقدر خواهد بود؟
از ابتدای سال تاکنون تعطیلات و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا وجود داشته است، در صورت فعال شدن واحدهای صنفی در بازار نیز حدود ۱۰ روز زمان برای بررسی وجود رکود یا خروج از آن، نیاز است. تیراژ تولید موتورسیکلت، در مقطعی از زمان سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دستگاه بود. اما اکنون به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار دستگاه تیراژ سالانه تنزل پیدا کرده، این موضوع بیانگر ضعف در خرید از سوی مشتریان است. در حال حاضر نیز افزایش قیمت ایجاد شده و قدرت خرید نیز وجود ندارد که حتی مشتریان موتورسیکلت‌های خود را تبدیل به احسن کنند. بنابراین مشتریان به سمت تعمیر موتورسیکلت‌های خود روی آوردند.

* فعالیت شرکت‌ها در خصوص اقساطی ارائه دادن محصول می‌تواند در قدرت خرید مشتریان تاثیر گذار باشد؟
اکثر شرکت‌ها به صورت اقساط ۲۴ ماهه محصولات و تولیدات خود را به بازار عرضه می‌کنند. به هرحال مشتریان با ترس به سمت خرید پیش رفته و اکثرا منتظر ارزانی هستند.

* به نظر شما عامل اصلی تنزل تیراژ موتورسیکلت از ۵۰۰ هزار به ۱۵۰ هزار چه بود؟
موتورسیکلت‌ها که مونتاژ یا واردات از هند داشتند، درپی تحریم‌های ظالمانه علیه کشور و سهام دار بودن آمریکایی‌ها در آن شرکت‌ها با ممنوعیت ورود به ایران مواجه شدند. موتورسیکلت‌های دیگر هم درپی کاهش فروش با افت تیراژ و تولید مواجه شدند. در حقیقت باید خرید کننده وجود داشته باشد تا تولید صورت گیرد.

 * با توجه به توضیحات شما در خصوص شرایط فعلی بازار و تعطیلات ناشی از عدم شیوع کرونا، اوضاع قطعات و لوازم یدکی موتورسیکلت‌ها در بازار چگونه است؟
لوازم ‌یدکی شرایط بدی ندارد، اما قطعاتی هندی برای محصولات آن کشور با چالش واردات مواجه است. از سویی مسولان اعلام می‌کنند، اگر قطعه‌ای تولید داخل دارد، نباید وارد شود. این تصمیم کاملا منطقی است، ولی این موضوع باید مشروط به داشتن کیفیت و تامین کامل داخلی باشد. همچنین باید اشاره داشت، کیفیت قطعات داخلی نیز افزایش داشته است. اما تصمیم‌گیران بررسی نمی‌کنند که امکان تولید آن قطعه با سود صرف در مقیاس وجود دارد یا خیر، هیچ تولید کننده ای به دنبال تولید قطعات کم مصرف نمی‌رود. بنابراین باید به این مساله واردات بیشتر توجه کنند، زیرا سبب ایجاد کمبود شده است. از کارشناسان این زمینه دعوت کنند تا موضوع واردات و تولید قطعات موتورسیکلت را بهتر بررسی کنند.

* به نظر شما در سال جاری قیمت موتورسیکلت و لوازم یدکی آن چه مقدار افزایش خواهد داشت؟
با توجه به شرایط تولید و افزایش دستمزدها، تولیدکننده یا فروشنده ناگزیر به سمت تعدیل نیرو یا افزایش بهای محصول خود باید پیش برود. بنابراین می‌توان انتظار افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی بهای موتورسیکلت و قطعات آن را در بازار داشت.

بیشتر بخوانید:

تاریخچه صنعت موتورسیکلت ایران

افزایش ۳ برابری قیمت ۶۰ درصد قطعات موتورسیکلت/ دو چالش اساسی در پیش روی صنعت موتورسیکلت ایران

۶۵ درصد موتورسیکلت در داخل تولید می‌شود/ افزایش قیمت موتورسیکلت باید منطقی باشد

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا