آمار جهانی فروش موتورسیکلت در سال 2020/ پیشبینی آینده صنعت موتورسیکلت جهان

بازار جهانی با تکامل «بازارهای جدید» مانند هند، چین، فیلیپین، پاکستان، مکزیک و چندین کشور کوچکتر در آمریکای مرکزی و جنوبی یا آسیای جنوب شرقی رشد کرد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، طی دهه گذشته صنعت موتورسیکلت جهان تحت تاثیر بسیاری از عوامل پیشرفت کرد. همچنین «بازارهای قدیمی» مانند آمریکای شمالی، اروپا، ژاپن، کره، استرالیا، که از دوچرخها برای تحرک شهری یا اوقات فراغت استفاده میکنند، پس ازکاهش بیشتر حجم بازار در مقایسه با 20 سال پیش، بهطور متوسط رو به افول بود.
عواملی که صنعت موتورسیکلت را در کشورهای اصلی اصلاح کرده است:
- معرفی قوانین ایمنی
- استانداردهای جدید انتشار و سیاستهای مربوط به دوچرخهای الکتریکی
در بازارهای نوظهور، سطح متوسط قیمت بسیار کمتر از بازارهای قدیمی است و نسبت به افزایش قیمت بسیار حساس هستند. استانداردهای جدید یعنی بالا رفتن هزینههای تولید که با افزایش قیمت برای مشتریان همراه بود. این افزایش قیمت در اندونزی (2014) و پس از آن در هند (2018) و سایر کشورها… قابل توجه بوده است.
قوانین جدید، بازار چین بزرگترین بازار جهان را دگرگون کرده است. در سال 2015 دولت تصمیم گرفت صنعت را از ICE به EV تبدیل کند و در چندین مرکز مهم شهری دارای ترافیک، دوچرخهای موتوری را ممنوع کرد. البته استانداردهای جدید انتشار و یارانهها پس از سال 2018 بازار را بیشتر تکامل بخشید.

صنعت موتورسیکلت جهان در دوران کوئید19
در محیط جدید ایجاد شده توسط شیوع این ویروس جهانی، صنعت موتورسیکلت تأثیر منفی کوتاه مدت گزارش کرد که عمدتا در نیمه اول سال 2020 و هنگامی که تعطیلی در تولید و توزیع را شاهد بودیم.
با این حال، مزایایی بیش از خسارت با دو روند جدید در جهان وجود دارد:
- تقاضای زیاد برای تحرک شخصی
- افزایش محسوس آگاهی برای محیط زیست در بین دولتها، نهادها و مردم
در نتیجه، با شروع فروش شدید در چندین کشور و با چشم انداز درخشان برای سالهای آینده، از نیمه دوم سال 2020 صنعت جهانی موتورسیکلت راهی جدید را در پیش گرفته است.
فروش جهانی در سال 2020 تعداد 56 میلیون و پانصد هزار دستگاه بوده است که 14 درصد نسبت به سال قبل افت داشت و بیش از 9 میلیون دستگاه از دست داد که عمدتا به دلیل سقوط آمار در چند کشور برتر بود. مانند: هند (-5 میلیون)، اندونزی (-2.9 میلیون) ، فیلیپین (-0.7 میلیون)، ویتنام (-0.5 میلیون).
در این کشورها صنعت موتورسیکلت بسیار مهم است و کارشناسان پیشبینی میکنند 2022-2021 بهبود خوبی ایجاد خواهد شد و سایر کشورهای جهان نیز روند مثبت را حفظ می کنند.
همچنین معرفی قوانین، مشوقها و یارانههای دوچرخ الکتریکی از تحول بازار در بقیه این دهه پشتیبانی میکند.
در واقع بازار به دو نیم شده است، چین دارای دوچرخ الکتریکی (البته بدون در نظر گرفتن دوچرخههای الکترونیکی) در حال حاضر بیش از نیمی از صنعت را نشان میدهد و در بقیه بخشهای دوچرخهای الکتریکی جهان مانند تایوان، با معافیتهای کم همچنان در حاشیه است.
اکنون، ما به راحتی میتوانیم پیشبینی کنیم که نه تنها بازارها از مسیر چینی پیروی میکنند، بلکه حتی تولیدکنندگان چینی وسایلنقلیه برقی نیز رقابت جهانی را متزلزل خواهند کرد. ازاینرو، از نظر دانش، فناوری و سبد محصولات دارای یک مزیت بزرگ هستند. قابل ذکر است که کمپانی Yadea که وسایلنقلیه الکتریکی تولید میکند در سال 2020 مقام دوم را در جهان کسب کرد.

مدیران ارشد در صنعت موتورسیکلت جهان باید امروز سوالات مهم را پاسخ دهند؟
- چه چیزی تولید کنیم؟
- از کدام کشورها تهیه کنیم؟
- با کدام حجمها؟
- چگونه میتوان تولید کوتاه مدت موجود را توزیع کرد؟
- چگونه میتوان از شبکه توزیع در صورت کم بودن پول نقد پشتیبانی کرد؟
- آیا بخش دوچرخهای الکتریکی رونق یا سقوط خواهد داشت؟
- بازیکنان موتورسیکلت در سال 2021 به بعد با چه چالشهایی روبرو میشوند؟
- چه زمانی تقاضا به سطح 2019 باز خواهد گشت؟
- آیا شیوع کرونا، ساختار و پویایی صنعت را برای همیشه تغییر میدهد؟
برای کمک به یافتن بهترین پاسخها، با توجه به تأثیر مخرب کوئید19 و با در نظر گرفتن طیف گستردهای از عوامل و پیشبینی توسعه بازار برای دوره 2025-2020 بر اساس اثرات سه شاخص یعنی شاخص روند پایه (چشمانداز قبل از کوئید19)، شاخص فاجعه کوئید19 (تأثیر اقدامات ضد کوئید19) و شاخص مسیر بازیابی (تأثیر اقتصادی بر بخش صنعت موتورسیکلت) ما در حال بررسی و توضیح روند بازار موتورسیکلتها هستیم.
بیشتر بخوانید:
آمار فروش جهانى موتورسیکلت در سال ٢٠١٩/ وضعیت جهانى صنعت موتورسیکلت در پسا کرونا
آمار تولید موتورسیکلت ایران در سال ۱۳۹۹/ تحلیل صنعت موتورسیکلت کشور
انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا آمار تفصیلی سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد
بررسی صنعت موتورسیکلت اروپا در سال ۲۰۲۰/ کیتیام مثبت درخشید
بررسی وضعیت فروش موتورسیکلت برقی در اروپا طی سال ۲۰۲۰/ فروش از B2B به B2C در حال تغییر است
پایان پیام/