مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

آمار و اطلاعات پلیس درباره موتورسیکلت‌ها و موتورسواران

به گزارش موتورسیکلت نیوز، سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود که در محل سالن‌ همایش‌های پلیس راهور ناجا برگزار شد به تشریح گزارشی از ماموریت پلیس پرداخت و گفت: در سال ۹۹ نسبت به سال ۸۵ تعداد موتورسیکلت، خودروهای سبک و سنگین و افراد دارای گواهینامه به ترتیب ۲۶۰، ۳۰۲ و ۲۰۹ درصد افزایش داشت. بطوریکه در حال حاضر ۴۴ میلیون نفر در کشور دارای گواهینامه بوده و ۳۶ میلیون وسیله نقلیه نیز شماره گذاری شده است.

اعمال بیش از ۱۰۰ جریمه با رصد خودروها بوسیله پهبادها

وی با اشاره به هوشمندسازی پلیس اظهار کرد: در طرح نوروزی امسال از پهبادها نیز برای جریمه و اعمال قانون کمک گرفتیم و در همین راستا بیش از ۱۰۰ جریمه که از سوی پهبادها در محورهای خراسان رضوی و کرمان گزارش شده بود به ثبت رسیده. تخلفاتی نظیر سرعت و سبقت غیر مجاز، توقف در محل ممنوع و … از جمله این موارد است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به آمار ترددها نیز اشاره کرد و گفت: حدود ۱۱ درصد ترددهای روزانه مربوط به وسایل حمل ونقل عمومی، ۱۲ درصد مربوط به موتورسیکلت و مابقی مربوط به خودروهای شخصی است.

هادیانفر به طرح ترخیص موتورسیکلت های رسوبی اشاره کرد و افزود: این طرح همچنان ادامه دارد و تا کنون ۲۲۰ هزار دستگاه موتورسیکلت به صاحبان آنان بازگردانده شده است. اما از موتورسیکلت سواران گله داریم که چرا قوانین را رعایت نکرده و اقدام به تردد در خط ویژه، عدم استفاده از کلاه، انجام حرکات نمایشی، حمل بار غیر متعارف و … با موتورسیکلت خود می کنند. اینها به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

هادیانفر با بیان اینکه پلیس مسئول تصادف نیست گفت: ۳۰ سازمان و دستگاه به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه ترافیک مسئولیت دارند و نقش راهور در این میان تنها ۱۹ درصد است. واقعیت این است که ۹۲ درصد تصادفات ناشی از عامل انسانی است و اینها مواردی است که باید به آن توجه شود.

۵۱ درصد جانباختگان حوادث رانندگی در صحنه تصادف جان خود را از دست می دهند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در ادامه به آمار تصادفات نیز اشاره و اظهار کرد: ۵۱ درصد از جانباختگان حوادث رانندگی در صحنه تصادف جان خود را از دست می دهند که همه دستگاه ها در برابر آن مسئولند از دستگاه های فرهنگ ساز گرفته تا دستگاه های اجرایی و امدادی و … ۶ درصد در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می دهند که مسئولیت آن با اورژانس و هلال احمر و … است. ۴۳ درصد نیز در بیمارستان ها و به دلیل تروما فوت می کنند که مسئولیت آن نیز با بیمارستان ها و مراکز درمانی است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹، یک میلیون و ۴۳۹ هزار فقره تصادف رخ داده است گفت: این تصادف در مقایسه با سال ۹۸، ۶۹۹ فقره و معادل ۳۲ درصد کاهش داشته است؛ اگر بخواهیم بر اساس آمار فوتی ها نیز بررسی کنیم علی رغم افزایش تعداد خودروها و رانندگان در سال ۹۹، ۱۹۰۰ نفر کمتر از سال ۹۸ جان خود را از دست داده اند.

۶۰ درصد موتورسیکلت سواران بدلیل نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست می دهند

وی افزود: در سال ۹۹، ۳۱ درصد از فوت شدگان راننده، حدود ۲۵ درصد از فوت شدگان سرنشین و مسافر، ۲۳.۵ درصد موتورسیکلت سواران و مابقی عابران پیاده بودند. متاسفانه در بحث موتورسیکلت سواران نیز حدود ۶۰ درصد به دلیل نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست دادند. همچنین ۲۶ درصد مرگ ها نیز ناشی از واژگونی وسیله نقلیه بود که واژگونی به دلایلی نظیر عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی راننده و … رخ می دهد.

به گفته هادیانفر، به طور میانگین در سال ۹۹ روزانه حدود ۴۱ نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند همچنین در بررسی تصادفات مشخص شد ۴۴۲۵ راننده متخلف عامل مرگ بیش از ۱۱ هزار نفر در تصادفات شده اند.

وی اضافه کرد: طبق آمار، ۳۴ درصد از کل تصادفات رانندگی در جاده ها رخ داده اما ۷۰ درصد موارد فوتی مربوط به جاده هاست.

شماره گذاری بیش از یک میلیون خودروی جدید در سال ۹۹

هادیانفر درباره آمار شماره گذاری خودروهای جدید نیز گفت: در سال ۹۹ یک میلیون و ۱۴ هزار و ۳۸۴ خودروی نوشماره، شماره گذاری شدند که از این تعداد ۹۸۸۵ دستگاه آن جزو خودروهای وارداتی بودند که با مصوبه هیات وزیران شماره گذاری شده و مابقی خودروهای تولید داخل بودند. همچنین چهار میلیون و ۱۴۱ هزار دستگاه نیز در فرآیند نقل و انتقال جابجا شده اند. این در حالیست که متاسفانه تنها ۱۵ هزار دستگاه خودرو در این سال اسقاط شده است.

وی درباره تعداد آمار نقل و انتقال موتورسیکلت ها اظهار کرد: ۲۱۲ هزار دستگاه موتورسیکلت نیز نقل و انتقال داده شده و آمار موتورسیکلت های نوشماره نیز افزایشی ۸۲ درصدی داشته است. همچنین بیش از دو میلیون نفر نیز از نوبت دهی اینترنتی برای شماره گذاری استفاده کردند.

روند صدور پلاک‌های قدیمی برای افراد جدید

هادیانفر در بخش دیگری از نشست خبری با بیان اینکه روند صدور پلاک‌های قدیمی برای افراد جدید اعلام شده است گفت: پلاک‌های ملی خودروها و حفظ سوابق گذشته‌شان و در صورتیکه بیش از یک سال از نگهداری آنان در انبار پلیس گذشته باشد برای افراد جدید صادر خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی توزیع این پلاک ها با ارقام ایران ۱۱، ۲۲ و … گفت: عامل انسانی در توزیع این پلاک‌ها نقشی نداشته و به صورت رندمی توزیع می‌شود.

هادیانفر با بیان اینکه پلیس راهور در سال ۹۹ بیش از ۳۶ میلیون خدمت به شهروندان ارائه کرده است ادامه داد: از این تعداد ۹۹۵ هزار و ۸۳۰ خدمت در بحث گواهینامه رانندگی بوده که ۷۱۵ هزار و ۶۵۴ مورد آن برای گواهینامه‌های جدید و مابقی مربوط به تعویض یا گواهینامه المثنی بوده است. خدمات مربوط به گواهینامه در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، منفی ۳۶ درصد کاهش داشته است که کرونا از جمله عوامل تاثیرگذار بر آن بوده است.

هادیانفر از نظارت بر آموزشگاه های رانندگی نیز خبر داد و گفت: در سال ۹۹ بیش از ۱۲ هزار بازدید از آموزشگاه‌های رانندگی داشتیم که در جریان آن مجوز مدیریت ۱۰۲ آموزشگاه باطل شد.

شرکت در کلاس‌های تئوری آموزشگاه های رانندگی اجباری نیست

وی درباره شرکت در کلاس‌های تئوری آموزشگاه های رانندگی نیز اظهار کرد: شرکت در کلاس‌های تئوری اجباری نیست و طبیعتا برای آن هزینه‌ای نیز نباید پرداخت شود اما اگر فردی علاقمند به شرکت در این کلاس‌هاست می تواند با حضور در آموزشگاه و پرداخت هزینه در آن شرکت کند.

هادیانفر در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه اگر آموزشگاهی مرتکب تخلف شده اقدام به دریافت وجه بابت کلاس‌های تئوری کند به کجا می‌توان گزارش داد؟ گفت: هر نوع تخلفی را شهروندان می‌توانند به مراکز صدور گواهینامه در شهر خود اعلام کنند. این موارد از سوی پلیس بررسی شده و با متخلف برخورد می‌شود. همانطور که گفتیم پلیس به دو صورت نظارت بر آموزشگاه های رانندگی دارد. یکی نظارت سیستمی و بازرسی از آموزشگاه‌هاست و دیگری رسیدگی به گزارش‌های مردمی است.

وی از تاسیس آموزشگاه رانندگی بانوان نیز خبر داد و گفت: در سالی که گذشت چند آموزشگاه رانندگی ویژه بانوان نیز افتتاح شد که در آنها تمامی پرسنل اعم از مدیران و مربیان خانم بوده و تمام هنرجویان نیز خانم هستند.

پیشنهادی به دولت برای صدور گواهینامه رانندگی در سه رنگ

هادیانفر از پیشنهاد جدید در بحث گواهینامه به هیات دولت نیز خبر داد و افزود: پیشنهاد دادیم که گواهینامه های جدید در سه رنگ و سه سطح شامل سفید، نقره ای و طلایی صادر شود. این موضوع را به هیات دولت مطرح کردیم و در کمیسیون امور زیربنایی نیز تصویب شده، بر این اساس افراد دارای گواهینامه می توانند از یک سری امتیازها استفاده کنند یعنی اگر قانونمندتر شده و به حق تقدم احترام گذاشته و خوب رانندگی کنند روزانه امتیازی را از سوی پلیس کسب کرده و با توجه به همین امتیازها نیز نسبت به کاهش جرایم گذشته و همچنین در مرحله بعد حذف نمرات منفی‌شان اقدام خواهد شد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی تاکید کرد که نه پلیس و نه دولت به دنبال درآمدزایی از جریمه نبوده و هدفشان از اعمال قانون بازدارندگی و کاهش تخلفات رانندگی است.

هادیانفر با بیان اینکه بیش از ۸۰۰۰ دست افزار الکترونیکی برای اعمال قانون به کار گرفته شده است گفت: اما همچنان ۴۰ درصد اعمال قانون‌ها با قبض جریمه است. درخواست ما همانطور که بارها نیز گفته‌ایم این است که شهروندان در پرداخت قبض‌های جریمه عجله نکنند و صبر کنند تا پیامک حاوی شناسه پرداخت برایشان ارسال شود و سپس نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

وی درباره ترسیم کروکی الکترونیک نیز گفت: این طرح به شکل پایلوت در شهر قم در حال اجراست و ان شا الله با کمک بیمه‌ها و دیگر دستگاه ها آن را در سراسر کشور اجرایی می‌کنیم. با این طرح سالانه بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان از هزینه بیمه ها کاسته می‌شود.

هادیانفر درباره نمرات منفی گواهینامه‌ها بیان کرد: ۷۰ هزار نفر مشمول ۳۰ نمره منفی بوده و سه ماه گواهینامه شان توقیف می شود. ۶۰۰۰ نفر شش ماه گواهینامه شان توقیف شده و ۱۴۷۹ نفر نیز در آستانه ابطال گواهینامه قرار دارند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۹، ۲۴.۵ درصد تحرک عملیاتی پلیس راهور افزایش داشته است درباره اولویت‌های پلیس در سال جاری گفت: تحول سیستمی در حوزه عملیاتی، تاکید بر طرح هوشمندسازی در ارائه خدمات و معیشت کارکنان، استفاده از سیاست‌های تشویقی، حمایت از معیشت و صیانت از کارکنان و … از جمله اولویت‌های امسال پلیس راهنمایی و رانندگی است.

سردار سیدکمال هادیانفر گفت: امسال شرایط روشن و شفافی برای سفرهای نوروزی وجود نداشت با این وجود پلیس پیش‌بینی افزایش سفرها را داشت و در همین راستا نیز به همراه دیگر دستگاه‌ها نظیر هلال احمر، اورژانس، راهداری و … در آماده‌باش کامل بود.

وی با بیان اینکه تا ۱۳ فروردین ماه شاهد افزایش ۸۹ درصدی تردد در جاده‌های کشور نسبت به سال ۹۹ بودیم، اظهار کرد: ۴۴۰ میلیون تردد در طرح نوروزی سال ۱۴۰۰ به ثبت رسید و این درحالی است که در سال ۹۹ تعداد ترددهای ثبت شده ۲۴۶ میلیون بود. در نوروز ۱۳۹۸ هم که خبری از کرونا نبود ۵۰۶ میلیون تردد ثبت شده بود.

به گفته وی چهار محور منتهی به استان‌های شمالی، محور قم و جاده مشهد دارای بیشترین تردد در این ایام بودند.

رییس پلیس راهور ناجا از افزایش چشمگیر تصادفات در نوروز ۱۴۰۰ نیز خبر داد و گفت: در نوروز امسال به طور متوسط روزانه ۳۴ نفر در حوادث ترافیکی جان خود را در صحنه تصادفات از دست دادند؛ آماری که در مقایسه با سال قبل از افزایش ۴۹ درصدی مجموع تصادفات جرحی، فوتی و خسارتی حکایت دارد. تصادفات فوتی نیز ۲۶ درصد رشد داشت.

هادیانفر ادامه داد: البته تصادفات فوتی در نوروز ۱۴۰۰ در مقایسه با نوروز سال ۹۸ کاهشی ۱۶ درصدی داشته است.

درآمد دولت از جرائم رانندگی در سال ۹۹

رییس پلیس راهور ناجا همچنین درباره میزان جرایم رانندگی در سال ۹۹ نیز گفت: در سالی که گذشت مجموعا ۱۰۹ میلیون اعمال قانون انجام شد که در جریان آن ۷۰ میلیون پیامک تخلف صادر شد. مبلغ کل این جرائم ۵۸۰۰ میلیارد تومان بود که ۴۴۸۰ میلیارد تومان آن (معادل ۷۸ درصد) وصول شده است.


به گفته هادیانفر، این مبالغ شامل جریمه‌های کرونایی و تخلفات رانندگی است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا به آمار جرایم کرونایی در سال ۹۹ نیز اشاره کرد و گفت: شش میلیون و ۳۰۰ هزار فقره اعمال قانون بر اساس ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۹۹ انجام شد که از این تعداد حدود ۵۵ درصد مربوط به تردد شبانه، حدود ۳۰ درصد مربوط به شهرهای نارنجی و مابقی مربوط به شهرهای قرمز بود.

هادیانفر با تاکید بر اینکه پلیس در کنار کادر درمان و وزارت بهداشت است افزود: در نوروز امسال ۴۴ هزار و ۷۷۴ نفر ساعت نیروی ما در بحث تمهیدات مربوط به کرونا مشغول به کار بود. بطور کلی ۸۰۰۰ نیروی راهور به همراه ۳۰۰۰ نیروی انتظامی که به ما کمک می کنند مجموعا به میزان ۴۴۰ هزار نفر ساعت در سال ۹۹ در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا حضور فعال داشتند.

وی افزود: در مجموع موارد مربوط به کرونا حدود ۳۰ درصد از توان پلیس را به خود اختصاص داده است.

وضعیت فعلی محدودیت های کرونایی

هادیانفر درباره وضعیت فعلی محدودیت های کرونایی نیز گفت: تا پایان سال ۹۹، ۴۴ شهر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار داشتند که امروز متاسفانه با افزایش سفرها و موارد دیگر تعداد شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی به ۲۲۷ شهر شامل ۸۸ شهر قرمز و ۱۳۹ شهر نارنجی رسید. رانندگان و شهروندان باید توجه داشته باشند که محدودیت منع تردد شبانه از ساعت ۲۲ تا سه بامداد در تمام شهرهای کشور اعم از شهرهای دارای وضعیت قرمز، نارنجی، زرد و آبی اجرا خواهد شد.

رئیس پلیس راهور ناجا همچنین ادامه داد: ورود پلاک های غیر بومی به داخل شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی و خروج پلاک های بومی از آنها نیز ممنوع بوده و در شهرهای قرمز یک میلیون و در شهرهای نارنجی نیم میلیون تومان جریمه برای متخلفان صادر خواهد شد.

هادیانفر افزود: بنابر آنچه که وزارت بهداشت نیز آن را تایید کرده، اعمال محدودیت های کرونایی در ورود به شهرهای قرمز و نارنجی سبب کاهش ۸۳ درصدی مرگ های ناشی از کرونا و نیز کاهش ۵۴ درصدی ابتلا به کرونا شده است.

انتهای پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا