مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بزرگ‌ترین موانع تولید در ایران چیست؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز، در طول دهه ۱۳۹۰ شمسی، تنها یک سال شعاری غیراقتصادی داشته است. «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، «اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی»، «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی، تولید-اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی»، «رونق تولید» و «جهش تولید» ۹ شعاری است که نشان از تأکید رهبری بر حوزه اقتصاد دارد و لزوم انجام اقدامات مؤثرتر در این حوزه را یادآوری می‌کنند. سال جاری نیز با شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» بر ضرورت حذف موانع از سر راه تولید کشور تمرکز کرده است.

حال در این میان نقش بازار سرمایه به‌عنوان نهادی که بخشی از تأمین مالی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی بزرگ را بر عهده دارد، چیست؟

ایرناپلاس در این رابطه با سعید ابراهیمی تحلیلگر و کارشناس مسائل بازار سرمایه گفت‌وگو کرده است. وی درباره شعار امسال گفت: رهبر معظم انقلاب با درایت کامل، شعار امسال را انتخاب کردند. ایشان چند سال است که بر این موضوع تأکید دارند، اما شناسایی نقاط ضعف و موانع تولید یکی از بخش‌هایی است که ضرورت دارد به آن توجه شود. خوشبختانه در انتخاب شعار امسال نیز به این موضوع توجه شده است.

ضرورت ورود دستگاه قضا و مجلس

وی ادامه داد: فارغ از مشکلاتی که اکنون بر سر راه صادرات کالاهای ایرانی وجود دارد، بزرگ‌ترین مانع تولید در کشور، مجوزهای دست‌وپاگیر است. صدور این مجوزها به منبع درآمد بسیاری از سازمان‌ها تبدیل شده است؛ براین اساس ضرورت دارد با توجه به سامانه‌هایی که ایجاد شده، جلوی صدور این مجوزها و الزام تولیدکنندگان به دریافت آن‌ها گرفته شود.

ابراهیمی یادآور شد: اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است افرادی که تمایل به کار تولیدی دارند، به قدری باید در پی دریافت مجوزهای مختلف بروند که در نهایت خسته می‌شوند و بسیاری به همین دلیل قید تولید را می‌زنند. این مساله یکی از مهم‌ترین موانع تولید است و باید سازمان‌های مربوطه جلوی این روند را بگیرند. حتی اگر نیاز است، دستگاه‌های مختلف مانند قوه قضائیه و مجلس نیز باید به این مساله توجه کرده و دریافت برخی مجوزها را حذف کنند.

غفلت از برندسازی تولیدات باکیفیت ایرانی

وی موضوع دیگر را استفاده شرکت‌های تولیدی از ظرفیت‌های داخلی دانست و گفت: متأسفانه به اندازه کافی به نیروی انسانی و دانشی که برای تولید محصولات مختلف دارند، توجه نمی‌شود. بر همین اساس همچنان اولویت بسیاری از مردم استفاده از کالای خارجی است. بحث ضعف در برندسازی نیز واقعیتی است که باید به آن توجه شود. این در حالی است که توان تولیدی کشور قابل توجه بوده و مردم می‌توانند از تولیدات باکیفیت داخلی استفاده کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه به نقش این بازار در پشتیبانی از تولید نیز اشاره کرد و افزود: سازمان بورس باید برخی موارد را برای تسهیل ورود شرکت‌ها به بورس فراهم کند. این موضوع علاوه بر اینکه باعث عمق‌بخشی به بازار می‌شود، می‌تواند موجب افزایش قدرت شرکت‌هایی شود که وارد بورس می‌شوند.

یکی از ضعف‌های عمده‌ای که در این موضوع از سوی سازمان بورس وجود دارد، از بین بردن اعتماد مردم است. در این زمینه ضرورت دارد به جای اینکه قوانین شبانه وضع شود، با استفاده از قوانین درست و ظرفیت‌های موجود، اعتماد را به بازار سرمایه جلب کنیم و مردم را به سمت این بازار سوق دهیم تا در تولیدات داخلی سرمایه‌گذاری کنند.

بورس و حمایت از تولید با سرمایه‌های مردمی

ابراهیمی با یادآوری اینکه هر شرکتی در بازار سرمایه حضور دارد، یعنی در این کشور کار تولیدی انجام می‌دهد، اظهار کرد: هر پولی که وارد بازار سرمایه می‌شود، می‌تواند برای کمک به رشد این شرکت‌ها هزینه شود.
شرکت‌ها وارد بازار سرمایه می‌شوند برای اینکه بتوانند قدرت مضاعفی را با جذب نقدینگی از این بازار، وارد کارخانه‌های خود کنند. در نتیجه بازار سرمایه با ایجاد اعتماد و وضع قوانین درست برای حمایت از صنایع و امنیت‌بخشی به سرمایه مردم، می‌تواند تولید در کشور را تسهیل کند.

وی درباره چشم‌انداز کلی بازار سرمایه در سال جاری گفت: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، با جذب اعتماد مردم و ورود نقدینگی بیشتر، یک روند صعودی متعادل را برای سال ۱۴۰۰ و به‌ویژه نیمه دوم سال می‌توان متصور بود و شاخص کل نیز احتمالاً بتواند سقف قبلی خود را دوباره فتح کند و حتی به برخی از اهداف جدیدی نیز که پیش روی خود دارد، دست یابد.

مستعدترین صنایع برای رشد در سال ۱۴۰۰

این کارشناس مسائل بورسی درباره گروه‌های مستعد رشد در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: گروه‌های فلزی، پالایشی و سیمانی می‌توانند رشد خوبی را تجربه کنند. همچنین این احتمال وجود دارد که گروه دارویی نیز رشد مناسبی داشته باشد. از یک سو بحث افزایش قیمت کامودیتی‌ها را در جهان داریم. اگر ما در این حوزه بیش از پیش روی صادرات خود تمرکز کنیم، سهام شرکت‌هایی که درآمد ارزی دارند، رشد خوبی خواهد داشت.

همچنین اگر با توجه به شعار سال، بحث تولید داخلی بیش از پیش جدی گرفته شود، سهام شرکت‌هایی که درآمد ریالی دارند نیز می‌تواند رشد مناسبی را تجربه کند.

ابراهیمی، اصلی‌ترین چالش بازار سرمایه در سال جاری را خلأ مدیرانی دانست که تفکر روشن‌تر و به‌روزتری داشته باشند. در واقع چالش‌ها در این بازار، تقابل تفکرهای قدیمی و ایده‌های جدید است.

به گفته وی، مدیران کنونی نیز از مشاوران جوان‌تر که ایده‌های به‌روزتری دارند، استفاده نمی‌کنند. اکنون برخی از افرادی که در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کنند، به‌شدت تفکرات جذاب و به‌روزی دارند و لازم است سازمان بورس از چنین افرادی استفاده کند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا