مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تا زمانى كه وضعيت اقتصادى كشور در بحران باشد توليد و خريدار موتورسيكلت هاى كار وجود دارد/ طرح هوندا كليك چينى هنوز به طور كامل امتحان خود را پس نداده است

به گزارش موتورسيكلت نيوز، محمدعلى نژاديان در يادداشتى نوشت: نبايد از اين موضوع غافل شد كه هنوز موتورسيكلت هاى طرح سى جى مخصوصا ١٢٥ سى سى علاوه بر اينكه قيمت آن تقريبا كف قيمت يك موتورسيكلت بنزينى است، به راحتى با آن بار يا مسافر جابه جا مى كنند و همچنين در بازار داراى قطعات فراوان، ارزان و تعميرات و نگهدارى راحت ترى نسبت به محصولات جديد مانند طرح هوندا كليك دارند.

در ادامه به تاثير دو قطب صنعت موتورسيكلت ايران يعنى گروه نيرو موتور و گروه كوير موتور كه هر كدام به نوعى متفاوت مى توانند در روند اين صنعت تاثير داشته باشند، پرداخته مى شود. با ما همراه باشيد.

محمدعلى نژاديان

نتيجه بازارسازى، بازارسنجى و بازاريابى چند شركت موفق

در حال حاضر واردات محصولات روز دنيا به ايران باعث جايگزينى آنها با محصولات كار نخواهد شد بلكه كم كم بازارسازى جديدى رخ مى دهد كه در آن افرادى كه از موتورسيكلت استفاده نمى كردند يا به موتورسيكلت هايى كه در بازار موجود بود علاقه نداشتند را ترغيب به استفاده از اين محصولات جديد مى كند. همانطور كه در اواخر دهه هفتاد با ورود موتورسيكلت هاى مودناس و هيوسانگ توسط جهانرو اين اتفاق رخ داد و يا در اوايل دهه هشتاد با ورود موتورسيكلت هاى پولسار ١٨٠ توسط همين شركت بازارسازى جديدى را شاهد بوديم.

در خصوص بازاريابى نيز مناسب است شركت ها از تمام ظرفيت هاى تبلیغاتی موجود استفاده كنند. البته امروزه در دنيا كمپانى هاى بزرگ به اين نتيجه رسيده اند كه از بسترهاى تبليغاتى اختصاصى و تخصصى حوزه خود براى فروش و تبليغات استفاده كنند و اين موضوع تا يك دهه آينده در همه صنايع ايران فراگير مى شود.

اين تغيير روند اين پيام را دارد كه بيلبوردهاى خيابانى و تبليغات تلويزيونى و راديويى بنا به دلايلى كه در ادامه ذكر شده است، ديگر مثل گذشته تاثير بلند مدت ندارند و چون هزينه هاى آن بسيار زياد است، در نتيجه شركت ها فقط مى توانند در يك مدت كوتاه بمباران تبليغاتى كنند و بالا بيايند ولى به همان سرعت تاثير اين نوع تبليغات از بين مى رود. در همين صنعت تجربه اين نوع تبليغات را در دهه هفتاد و هشتاد داشتيم ولى امروز آن شركت ها يا نيستند يا در حاشيه قرار گرفته اند، زيرا مجدد نسل جديد وارد حوزه مشتريان جديد شركت ها مى شوند. مخصوصا امروزه كه نسلى را شاهد هستيم كه حتى هنگام رانندگى و در خيابان ها سر بر گوشى هاى خود برده اند و با فضاى مجازى زندگى مى كنند و تلويزيون كمتر مى بينند و بيشتر علاقه به رسانه ها و سايت هاى تخصصى و اختصاصى دارند.

در همين راستا نيز گروه رسانه اى موتورسيكلت نيوز و نشريه صنعت موتورسيكلت تمام بسترهاى تبليغاتى، بازاريابى و فروش را چه در خود و چه در سيكلت بانك و سيكلت كالا آماده كرده است. البته تا زمانى كه شركت ها در حال حاضر به دنبال تاسيس سايت هاى فروش خود هستند و تا زمانى كه سختى ها، مشكلات و هزينه هاى سايت فروش را خود تجربه نكنند، اهميت ماركت پليسى مانند سيكلت كالا كه در واقع فروش مستقيم آنها به مصرف كنندگان است براى آنها ملموس نخواهد شد.

قابل ذكر است كه سيكلت كالا امكاناتى دارد كه هيچ كدام از سايت هاى مطرح در ايران اين امكانات را ندارند كه يكى از مهمترين آن داشتن صفحه اختصاصى هر فروشنده با دسته بندى هاى اختصاصى آنهاست. يعنى خريدار علاوه بر اين كه محصول مورد نظر خود را در بين تمام دسته بندى هاى موجود مى تواند جستجو كند بلكه اگر تمايل به محصولات يك شركت خاص داشته باشد مى تواند فقط در دسته بندى هاى آن شركت جستجو كند و بسيار امكانات ديگر كه تا كسى كار نكند براى وى قابل لمس نخواهد بود.

بومى سازى موتورسيكلت در ايران

 بايد اين واقعيت را پذيرفت كه با شرايط فعلى كشور بومى سازى محصولات بنزينى نمى تواند يك شبه اتفاق بيافتد و بايد همانند برنامه دو شركت مذكور مرحله به مرحله انجام شود.

 البته در خصوص موتورسيكلت هاى برقى نظرم برعكس است و عقيده دارم اگر بحث ايستگاه هاى شارژ، سوآپ و باترى هاى قابل تعويض به نتيجه مثبتى برسند، بومى سازى و تجارى سازى اين دسته از محصولات خيلى سريع اتفاق مى افتد. زيرا فعاليت هاى علمى و عملى خوبى در اين حوزه ها توسط شركت معظم مپنا، دانشگاه ها، معاونت علمى رياست جمهورى و شركت هاى دانش بنيان در حال اجرا است و كاملا علمى و حرفه اى روى بحث تحقيق و توسعه در حال كار هستند.

تغيير پارادايم و تحول جديد در قطعه سازى موتورسيكلت ايران

در ابتدا به اين نكته اشاره مى كنم كه دوران صنعتی را می توان به چهار انقلاب تقسیم‌بندی کرد: 

١- در زمانی که «انقلاب کشاورزی» رخ داد، محور تولید انسان‌ها بودند و آن چیزی که تولید را افزایش می‌داد، سلامتی نیروی انسانی بود.

٢- در زمانی که «انقلاب صنعتی» رخ داد، محور تولید ماشین آلات شد و آن چیزی که تولید را افزایش می‌داد علاوه بر نیروی انسانی سلامت، روش استفاده از ماشین آلات بود و تفكر حاكم بر بازار اين بود كه ما جدا از هم هستيم و بايد رقابت كنيم.

٣- این دوران نیز سپری شد و «انقلاب فراصنعتی» به‌وجود آمد. در این دوران محور تولید فکر انسان شد و آن چیزی که باعث افزایش تولید و فروش شد، خلاقیت بود و البته آن چیزی که خلاقیت را به‌وجود می‌آورد، آزادی تفکر و اندیشه است. در اين دوران تفكر حاكم در بازار اين شد كه ما باهم در ارتباط هستيم و بايد با يكديگر همكارى و كمك كنيم. 

٤- حال ما در دورانی زندگی می‌کنیم که می‌توان آن را عصر فضای مجازی نامید. در واقع بعد از سه دوره تغییرات و پیشرفت‌های بشر که انقلاب کشاورزی، انقلاب صنعتی و انقلاب فراصنعتی نامیده شد، حال با تغییرات و انقلاب جدیدی روبه‌رو هستیم که می‌توان آن را موج چهارم یا «انقلاب فضای مجازی» نیز نام نهاد. در واقع موج چهارم تکامل و توسعه یافته انقلاب فراصنعتی است که عصر اطلاعات و دانش بود. حال چشم انداز بازار در اين دوره اين است كه ما یکی هستیم و باید همکاری خلاقانه را برگزینیم. حال ضمن بررسى جدول ذيل و با اين مقدمه به سراغ بررسى صنعت موتورسيكلت ايران برويم.

طى چند سال گذشته گروه صنعتى نيرو موتور با نگرش جديدى در حوزه قطعه سازى با رويكردى جديد و سرمايه گذارى زياد، قدم اول را برداشت و خط توليد ساخت انجين، باترى و چند قطعه ديگر را برقرار كرد و سپس بعضى از آنها را به توليد انبوه رساند و همچنان بعضى از قطعات ديگر را در برنامه كارى خود قرار داده است و تا آنجا كه اطلاع دارم بعضى از شركت هاى مونتاژكننده موتورسيكلت هم اكنون بعضى از قطعات خود مانند باترى را از گروه توليدى و صنعتى نيرو موتور تامين مى كنند كه اين موضوع را بايد به فال نيك گرفت و در توسعه قطعه سازى بيشتر اميدوار بود.

البته شركت هاى ديگر مانند گروه كوير موتور نيز شروع به توليد قطعات كرده اند كه اين موضوع نيز باعث خرسندى است.

رابطه قطعه سازان و مونتاژ كنندگان در (گذشته، حال و آينده)

در گذشته بعضى شركت ها بر روى قطعه سازى كار مى كردند به فرض گروه صنعتى بنا مخصوصا شركت جهانرو بعضى قالب هاى موتورسيكلت هاى بهمن كه طرح ويو بود را توليد مى كرد و حتى آقاى بنا به دنبال توليد انجين بود كه در نهايت عملياتى نشد و يا شركت نيرو محركه يك زمانى به دنبال چنين استراتژى هايى بود كه آن ها هم نتوانستند توليد انبوه داشته باشند. 

اما فعلا در اين حوزه دو شركت با انگيزه به دنبال عملياتى كردن قطعه سازى هستند تا مونتاژ را كاملا حرفه اى انجام دهند.

در خصوص رابطه انجمن قطعه سازان موتورسيكلت و انجمن صنعت موتورسيكلت نيز بايد عرض كنم تا زمانى كه براى برقرارى رابطه كارى خود نسبت به يكديكر احساسى و خودخواهانه برخورد كنند به نتيجه منطقى نمى رسند. اين موضوع را از نحوه بيان مصاحبه هاى آنها در رسانه ها عرض مى كنم.

در اين خصوص بنده قسمتى را حق به قطعه سازان و قسمتى را حق به مونتاژكنندگان موتورسيكلت مى دهم و اعتقاد دارم كه تنها راه همكارى بيشتر تغيير نگرش نسبت به گذشته و آگاهى به تغيير پارادايم هاى امروز و آينده است.

قطعه سازان نيز بايد آسيب شناسى كنند. به هر حال همه مشكلات آنها به مونتاژكنندگان بر نمى گردد. هر چند هميشه به مونتاژكنندگان اعتراض داشته ام كه بيشتر از قطعه سازان بايد حمايت مى كرديد و الان هم بهتر است حمايت يا حداقل شراكت كنيد تا از ظرفيت هاى آنها استفاده شود تا اين سرمايه عظيم نابود نشود.

در نهايت يادمان باشد كه در قرن جديد گفتگو، كار تيمى، مطالعه، تحقيق و توسعه و همكارى صادقانه باعث پيشرفت همه جانبه اين صنعت خواهد شد.

بيشتر بخوانيد:

سیکلت بانک افتتاح شد/ آگهی‌های موتورسیکلت و دوچرخه خود را رایگان منتشر کنید

پايان پيام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا