مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بررسی صنعت موتورسیکلت پاکستان در پایان سال2020/ از داود یاماها و اطلس هوندا تا کسب پنجمین تولیدکننده جهان

به گزارش موتورسیکلت نیوز، پس از تسریع در بهبود فروش در سه ماهه سوم سال جاری (+22٪)، در ماه اکتبر بازار دو و سه چرخ با رشد دو رقمی مواجه شد و تعداد 175.568 دستگاه (+12٪) فروش به پایان رسید و در نوامبر نیز با تعداد 171.122 دستگاه (+17٪) بازار شتاب بیشتری گرفت و در دسامبر با فروش تعداد 157.269 دستگاه (+22.1٪) بالاترین سطح فروش سال را به خود اختصاص داده است.

در نهایت سال 2020 با تعداد 1.52 میلیون فروش (-8.9٪) به پایان رسید و بازار با پیشی گرفتن از تایلند با کسب یک مقام در رتبه بندی جهانی، اکنون در جایگاه پنجم قرار دارد و تایلند ششم است.

از نظر برندهای تجاری، هوندا با تعداد 976 هزار دستگاه (-3.5٪) اول بود و در رتبه بعدی United Auto با 334 هزار دستگاه (-10.0٪) و Road Prince با 135 هزار دستگاه (-23.1٪) دوم وسوم بودند.

تاریخچه صنعت موتورسیکلت پاکستان

قبل از سال 2004، کسی فکر نمی کرد که صنعت موتورسیکلت پاکستان در چنین مقیاسی شکوفا شود. در آن سال ها حجم بازار سالانه زیر 100 هزار دستگاه بود و فقط دو شرکت (اطلس هوندا و داود یاماها) در بازار فعالیت می کردند و سوزوکی و Qingqi سهم جزئی داشتند.

عوامل زیر در این پیشرفت نقش حیاتی داشتند:

1- فناوری ارزان اما قابل اطمینان از چین
2- تأمین مستقل فناوری یعنی قوای محرکه از چین و قطعات بدنه از فروشندگان محلی
3- مونتاژکنندگان مارک های ژاپنی مجبور شدند مبلغ زیادی را به عنوان حق امتیاز به مدیران اصلی خود بپردازند، در حالی که مونتاژ کنندگان جدید به طور مستقل همه چیز را تهیه می کنند و این موضوع هزینه دوچرخ را کاهش داده است
4- هزینه های سربار اندک است زیرا بیشتر شرکت ها در مناطق محدودی فعالیت می کنند
5- تسهیلات تأمین مالی/ لیزینگ در سطح محلی در دسترس است. این امر با وجود منابع محدود، افراد کم درآمد را به خرید دوچرخ ترغیب می کرد.
در سال های اخیر، صنعت موتورسیکلت پاکستانی از سریع‌ترین صنعت ها در جهان بوده است. در واقع، نقطه عطف یک میلیون دستگاه برای اولین بار در سال 2015 بود و اکنون بازار در آستانه فروش 2 میلیون فروش سالانه است. به دنبال بیش از 1.4 میلیون فروش در سال 2017، بازار در سال 2018 با رکورد 1.9 میلیون فروش بیشتر رونق گرفت.

با این حال، افزایش قیمت موتورسیکلت، استهلاک روپیه همراه با افزایش مالیات و پول نقد کمتر موجود، باعث شد تقاضا از پایان سال 2018 کمتر شود و بازار مسیر منفی را در پیش بگیرد.

پایان پیام/

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا