مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تولیدکنندگان به ازای تولید هر یک دستگاه موتورسیکلت باید چه تعداد موتورسیکلت اسقاطی از رده خارج کنند؟

به گزارش موتورسیکلت نیوز، 28 آذر مصاحبه‌ای از آقای مسعود تجریشی در خبرگزاری دولتی ایرنا منتشر شد و از قول ایشان متنی نوشته شد که ابهاماتی را ایجاد کرد. در ادامه ابتدا متن درج شده در خبرگزاری ایرنا را می‌خوانید:

مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست روز جمعه در این باره به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: قانون هوای پاک می گوید از هر ۱۰ موتورسیکلتی که تولید می شود باید یکی برقی باشد و در ازای هر سه موتورسیکلت تولیدی باید یک موتور اسقاط شود. همچنین تاکید شده که اگر این اتفاق نیفتد شماره گذاری نباید انجام شود. اما الان می بینم نه تنها این قانون اجرا نمی شود بلکه شماره گذاری هم می‌شود و انگار نه انگار که قانون هوای پاک داریم. (برای مشاهده ادامه این خبر در ایرنا اینجا را کلیک کنید)

اما، قانون چه می‌گوید؟

آیین‌نامه فنی در زمینه کنترل و کاهش آلودگی ها موضوع ماده (۲) قانون هوای پاک

ماده۱۱ـ شماره‌گذاری موتورسیکلت بنزینی منوط به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت است. موتورسیکلت‌های برقی از شرط اسقاط معاف هستند.

 تبصره ـ پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به اعمال محدودیت‌های قانونی تردد موتورسیکلت‌های بنزینی فرسوده از جمله ماده (۸) قانون و ماده (۱۸) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ـ مصوب۱۳۸۹ ـ اقدام کند.

ماده۱۲ـ تولیدکنندگان و واردکنندگان موتورسیکلت از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه موظفند ده درصد (۱۰%) سبد محصولات هر دوره سه ماهه خود را بر مبنای تعداد تولید، به موتورسیکلت برقی اختصاص دهند و در صورت عدم امکان، به ازای شماره‌گذاری هر دستگاه موتورسیکلت از میزان ده درصد (۱۰% ) مذکور، سه دستگاه موتورسیکلت فرسوده از رده خارج کنند[1].

معاون اول رئیس جمهور- اسحاق جهانگیری


[1] مصوبه هیات وزیران، شماره ابلاغیه : ۱۰۰۶۰۲/ت۵۵۰۷۲هـ، تاریخ ابلاغیه 1397/06/21، تاریخ تصویب 1397/07/30. ر.ک:

https://rc.majlis.ir/fa/law/show/1080003

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا