مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسوار و مجرم را با یک دید نگاه می‌کنند/ سن موتورسواری باید به هفت سال کاهش پیدا کند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، ساسان اکبری گفت: من به کمک کمیته آموزش دوره‌های موتورسواری را برگزار کردم که دوره بعدی ما هم چند روز پیش آغاز شده است. تا به امروز 6 نفر در دوره‌های ما ثبت‌نام کردند که هم خانم و هم آقا هستند. تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. همه بچه‌ها از تجهیزات ایمنی فوق حرفه‌ای برخوردار هستند و موتورهایشان خیلی خوب و حرفه‌ای است. حراست مجموعه ورزشی آزادی هم خیلی با ما همکاری دارد.

موتورسواری می‌تواند درآمدزایی زیادی داشته باشد

من حدودا 10 سال است در رشته موتورسواری حضور دارم و 50 عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی در کشور دارم. در مدرسه موتورسواری کالیفرنیا درس خواندم. متاسفانه با کلی کم لطفی مواجه شدیم و هزار تومان پول هم دریافت نکردیم. من خیلی دوست دارم با آقای وزیر یا مشاورین ایشان جلسه‌ای بگذارم و در خصوص ورزش موتورسواری شفاف‌سازی انجام دهم. مبالغ و اسپانسر و درآمدزایی زیادی می‌تواند در این ورزش وجود داشته باشد. ما اگر در ایران مسابقات جهانی برگزار کنیم از تمام دنیا به اینجا می‌آیند و بخشی از آن مربط به مبحث توریسم می‌شود و بخشی از آن درآمدزایی است که این قضیه در کشور ما بومی‌سازی می‌شود و بخش‌های خیلی حرفه‌ای و مفیدی خواهید داشت.

بلیت موتورسواری را به دلار حساب می‌کنیم

در خارج از ایران بلیتی که برای تماشای موتورسواری تهیه می‌کنند 500 دلار است؛ شما فکر کنید اگر در کشور  ما مسابقات برگزار شود ما دیگر تومانی پول نمی‌گیریم و به دلار حساب می‌کنیم زیرا بحث بین‌المللی است. ما در بخش آموزش موتورسواری واقعا صفر هستیم. سالیانه 50 هزار یورو از فدراسیون جهانی موتورسواری دریافت می‌کنیم که مبلغی حدود یک میلیارد و پانصد هزار تومان می‌شود. متاسفانه ما نمی‌دانیم برای این پول‌ها چه اتفاقی می‌افتد.

می‌توانیم افراد دارای پتانسیل را حمایت کنیم

من خودم بخش آموزش را شروع کردم چون به اعتقاد من یک ثواب است و ما با آموزش صحیح می‌توانیم به جان جوان‌ها کمک کنیم. می‌توانیم استعدادیابی کنیم و می‌توانیم از افرادی که پتانسل دارند دعوت و آن‌ها را حمایت کنیم تا به ورزش ما ورود کنند البته از نظر مادی نه بلکه معنوی کمک کنیم. من بارها اعلام آمادگی کرده‌ام به عنوان فردی که رایگان تدریس می‌کند، در خدمت مردم هستم و واقعا کمک‌شان می‌کنم چه در بحث آقایان و چه بانوان. 

سن موتورسواری باید به هفت سال کاهش پیدا کند

سن موتورسواری در ایران بالاست و از سی سال تازه شروع می‌شود و دیدگاه به موتورسواری حرفه‌ای نیست و از پایه‌ها به این ورزش نگاه نمی‌کنند. اگر من یک روزی مسئول آموزش کشور شوم قطعا اولین کاری که می‌کنم این است که مکاتباتی را با آموزش و پرورش انجام می‌دهم و دوست دارم سن موتور سواری را تا هفت سالگی پائین بیاورم چون واقعا داریم می‌بینیم در تمام دنیا موتورسواری از هفت سالگی شروع شده و خانواده‌ها این را می‌بینند که بچه آن‌ها در خیابان نیست و از آن‌ها حمایت می‌شود و تمام استانداردها رعایت می‌شود و هیچ خطری خانواده‌ها را تهدید نمی‌کند.

خانواده‌ها فکر می‌کنند موتورسواری خطرناک است

الان شما با هر خانواده‌ای صحبت و در مورد موتورسیکلت سوال کنی سریع جواب می‌دهد خطر دارد. من با قدرت می‌توانم بگویم با تجهیزات ایمنی حرفه‌ای که کلاه کاسکتی که 12 تن وزن را در حین حادثه تحمل می‌کند هیچ خطری موتورسواران را تهدید نمی‌کند ولی این درصورتی است که تجهیزات کامل باشد و  استانداردهای جهانی را داشته باشد.

موتورسواری در کشور ما در جایگاه واقعی‌اش نیست

موضوع خیلی مهم‌تر بحث آموزش است که در آن همکاری وجود ندارد. از آموزش باید حمایت بیشتری شود. من و یکی از دوستانم آقای زارع به مدرسه موتورسواری کالیفرنیا رفتیم و دوره دیدیم ولی ما دو نفر کافی نیستیم. ما به مربیان بیشتری نیاز داریم و باید کلاس‌های بیشتری برگزار شود و این موضوع نباید مختص به تهران باشد و ما باید سراسر کشور را تامین کنیم. خوشبختانه الان داریم کارهای آموزش در تهران را انجام می‌دهیم. سه دوره برگزار کردیم که یک دوره به‌صورت رایگان بود. در آکادمی بین‌المللی موتورسواری و اتومبیل‌رانی برای خانم‌ها و آقایان دوره برگزار کردیم که آقای مازیار ناظمی واقعا به ورزش موتورسواری لطف داشت و این کار را انجام داد که قدم خیلی خوبی برای فدراسیون بود. امیدواریم این قدم‌های خوب باز هم تکرار شود. موتورسواری در کشور ما در جایگاه واقعی‌اش نیست.

دوست دارم پرچم ایران را به بالاترین قله ببرم

کشورهای همسایه ما مثل قطر و ترکیه دارند در مسابقات موتو جی‌پی شرکت می‌کنند و قراردادهای خیلی خوبی دارند. کشور ترکیه خیلی خوب رشد و افتخارآفرینی کرده است. فدراسیون  جهانی هم وقتی دید کشور ترکیه قابلیت‌های خیلی خوبی دارد از این کشور راننده برای مسابقات جهانی دعوت می‌کنند. من یقین دارم اگر کشور ما بخواهد ورود کند می‌تواند در مسابقات سوپروایک شرکت کند البته این درصورتی است که مسئولان ما بخواهند هزینه‌هایش را انجام دهند و برخی نامه‌نگاری‌ها باید انجام شود و شورای برون مرزی درباره این مساله تصمیم بگیرد چون مسابقات سوپروایک داخل یک کشور نیست و شما باید در تمام دنیا حتی کشور آمریکا مسابقه بدهید. ما ایرانی‌ها می‌توانیم در خارج از کشور مثل خیلی از ورزش‌ها همانند کشتی شکوفا شویم. ما هم دوست داریم مسئولین ما را به آرزوی‌مان برسانند چون آرزو دارم پرچم ایران را در هرجا که هستم به دوش بکشم و به بالاترین قله ببرم.

منتظر انتخابات فدراسون موتورسواری هستیم

در بخش موتوجی پی شاهد هستید شبکه ورزش مسابقاتش را  پخش و حمایت می‌کند. امیدواریم در بحث موتورسواری از افراد باسوادی مثل آقای صباغ استفاده شود. ما منتظریم انتخابات فدراسیون موتورسواری انجام شود. سرپرست موتورسواری آقای ناظمی بود که بعد از هفت ماه فعالیت مفید رفت و الان هم آقای کیانی آمده است. صحبت‌هایی که در مجمع در خصوص فدراسیون موتورسواری دیدم این بود که آقای علی‌نژاد گفت منتظر هستند شرایط کرونا بهتر و بعد انتخابات برگزار شود و ما بی‌صبرانه منتظر این هستیم که انتخابات خوبی برگزار شود. ما بی‌طرف هستیم و طرف کسی نیستیم.

می‌توانند مسابقات ما را هم پخش کنند

رسانه ملی در زمینه موتورسواری ضعیف عمل می‌کند و همین‌طور که می‌بینید شبکه ورزش همان‌طور که مسابقات موتو جی یی را پخش می‌کند می‌تواند مسابقات داخلی خودمان را هم پخش کند. اسپانسرها وقتی ببینند رسانه به یک ورزشی ورود کرده به سراغ آن می‌آیند و تبلیغات می‌کنند و ثمره آن برای ورزشکاران بسیار مثبت خواهد بود.

قید خیابان را زدم و به پیست آمدم

سال 88 من یک تصادف در خیابان داشتم که ترک موتورسیکلت بودم و حتی کلاه هم نداشتم و زمین خوردم و به کما رفتم و 15 روز بیهوش بودم. این اتفاق برای من افتاد و خانواده‌ام خیلی ناراحت بودند و مادرم خیلی اذیت شد. مادرم خیلی از کارهایم را می‌کرد و مدیونش هستم ولی وقتی به داخل پیست آمدم شرایط کلا فرق کرد. تجهیزات حرفه‌ای بود و اورژانس دور پیست وجود داشت و پیست آسفالت و هیجان وجود داشت و درون پیست رقابت و چالش وجود داشت و همه این‌ها باعث شد من قید خیابان را بزنم. از همه مهم‌تر اینکه معروفیت و محبوبیت وجود دارد. آنقدر درگیر این ورزش شدم که یادمان رفت درخواستی از فدراسیون داشته باشیم خانه و ماشین‌مان را فروختیم و خرج این ورزش کردیم و هزار تومان هم بازگشت نداشت.

موتورسوار آموزش ببیند دچار حادثه نمی‌شود

روزانه خیلی از جوان‌ها به خاطر موتورسواری در خیابان و جاده‌ها جان‌شان را از دست می‌دهند و خانواده‌های زیادی داغدار می‌شوند. موتورسوار موتور سنگین می‌خواهد 20 دقیقه لذت ببرد و به‌خاطر این قضیه یک خانواده را داغدار می‌کند. چون دانشش را ندارد. اگر از موتورسوار حمایت شود و به داخل پیست بیاید و فضا برایش فراهم باشد می‌تواند آموزش‌های لازم را ببیند تا دچار حادثه نشود. من واقعا حاضرم هر کاری برای مردم بکنم تا از مرگ و میر مردم جلوگیری کنم.

موتورسوار و مجرم را با یک دید می‌بینند

طرح ساماندهی موتورها یکی از مهم‌ترین اقدامات فدراسیون موتورسواری است که باید انجام دهند. تا چه زمانی ما باید شاهد باشیم پلیس دنبال موتورسوار باشد و موتورسوار از دستش فرار کند؟ ما مجرم را باید از علاقه‌مند به موتورسواری جدا کنیم ولی وقتی کسی با موتور سنگین به خیابان می‌آید که پلاک ندارد جریمه می‌شود. طبق فرمایشات رئیس پلیس هر وسیله نقلیه‌ای که روی آسفالت راه برود و پلاک نداشته باشد تخلف است؛ این حرف درست است و من هم قبول دارم اما باید اقداماتی انجام شود و به موتورسوارها پلاک داده شود. من در یک جلسه‌ای بودم که یکی از مسئولین گفت ما کیف قاپ هم در خیابان می‌گیریم  کارت فدراسون دارد؛ چرا باید اینقدر راحت کارت فدراسیون داده شود؟ بحث این است که ورزشکار و مجرم را به یک چشم دارند نگاه می‌کنند. مسئولان ما باید پیگیر این مسئله باشند.

هیجان در پیست، آرامش در خیابان

من همیشه یک جمله معروف دارم که می‌گویم هیجان در پیست و آرامش در خیابان. البته اگر آرامش در پیست هم وجود داشته باشد خیلی خوب است. من دیدم اقای ناظمی در ورود به استان‌ها  برای بازدید اولین اقدامی که انجام می‌داد این بود که با فرماندهان انتظامی آن استان ملاقات می‌کرد که اتفاق خیلی خوبی بود. امیدوارم فرد خوبی بالا سر این ورزش بیاید که برای خانواده‌ها دل بسوزاند. من نمی‌گویم شخص موتورسوار زیرا یک موتورسوار خانواده دارد و اگر برای یک جوان اتفاقی بیفتد اولین کسی که ناراحت می‌شود خانواده‌اش است.

هشتگ می‌زنند موتورسواری جرم نیست

اکثر صفحات اینستاگرام که برای ورزش موتورسواری پست می‌گذارند هشتگ می‌زنند موتورسواری جرم نیست! واقعا این برای حرفه ما زشت است. ان‌شاءالله همه کارها به خوبی انجام شود تا ما هم بتوانیم بهره ببریم.

بعد از جراحی مسابقه دادم و همه را شوکه کردم

در موتورسواری مارکز اسپانیایی را دوست دارم. او هر موقع زمین می‌خورد اصلا برایش مهم نیست و موتورش را بر می‌دارد و به مسابقه ادامه می‌دهد و واقعا جنگنده است و فقط هدفش برایش مهم است. او کتفش را جراحی کرده بود و بعد از 10 روز رفت مسابقه داد درحالی که دکترش گفته بود حق نداری مسابقه بدهی! واقعا  این موضوع جسارت می‌خواهد. سال قبل من خودم این کار را کردم؛ کتفم از دو ناحیه آسیب دید و جراحی شد و دکتر تبریزی، که در کارش فوق‌العاده است، برایم پلاتین گذاشت و من بعد 10 روز رفتم مسابقه دادم و سوم شدم و همه شوکه شده بودند. من حتی بخیه‌هایم را نکشیده بودم.

موتورسواری دومین ورزش جهان است

ورزش موتورسواری از لحاظ امتیازبندی دومین ورزش جهان است و فرمول یک در رده اول قرار دارد. این ورزش جز ایران، یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها جهان است. البته در ایران هم طرفدار دارد اما حمایت نمی‌شود.

نحوه ورود به ورزش موتورسواری

کسی که می‌خواهد به ورزش موتورسواری رو بیاورد باید چه کار کند؟ فدراسیون موتورسواری به‌صورت آنلاین ثبت‌نام گذاشته و علاقه‌مندان می‌توانند از پیست استفاده کنند و هزینه کلاس‌ها هم به آن صورت بالا نیست. کسانی که موتور 125 معمولی هم دارند می‌توانند شرکت کنند. فقط داشتن تجهیزات و بیمه ورزشی خیلی مهم است. از هر استانی می‌توانی به موتورسواری ورود کنی و فقط هیات آن استان باید به فدراسیون موتورسواری نامه بزند.

تا به حال جایزه نگرفته‌ام

باورتان می‌شود تا به حال هیچ جایزه‌ای به من اهدا نشده است؟ کاپ گرفته اما جایزه محسوب نمی‌شود. دوست من وقتی کاپ‌های اهدایی به من را دید از شکل و شمایلش خنده‌اش گرفت. امیدوارم مشکلات ما زودتر برطرف شود.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا