مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

در نبود نظارت دقیق دستگاه ها، موتورسیکلت های چینی را به جای اروپایی و ژاپنی به مردم فروختند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان گفت: چند سال است که برخی افراد موتورسیکلت های چینی وارد ایران کردند و به نام کشورهای اروپایی و ژاپن به مردم فروختند. ازاین‌رو، اعلام می کنم که امروز حق الناس بر گردن سازمان های مربوطه است.

نژادیان تاکید کرد: دستگاه های مرتبط با صنعت موتورسیکلت باید درج نام کشور سازنده را در اسناد و مدارک موتورسیکلت ها و حتی بر روی قوای محرکه جدی بگیرند و ادعاهای اخذ نمایندگی و نام کشور سازنده را استعلام و راستی آزمایی کنند. البته ممکن است فردی برای معرفی محصولات خود در کنار کشور اروپایی نام سازنده چینی را بگوید ولی عموم مردم که با شرکت های چینی آشنا نیستند، اما نام کشورها را همه می شناسند.

نژادیان عنوان کرد: عده ای در صنعت موتورسیکلت به طور سالم در حال بازاریابی و فروش هستند و خود را به قله این صنعت رسانده اند و عده ای نیز برای اینکه خودشان را به این نقطه برسانند، دست به هر کاری می زنند.

وی گفت: شرکت ها باید برندی را که از کشور ثالث وارد می کنند و یا تحت لیسانس است، به طور صادقانه به خریداران و سازمان های مرتبط اعلام کنند.

نژادیان پیشنهاد کرد: مسئولان این موضوع را بررسی کنند و در صورت تایید و حتی عدم تایید، به این رسانه اعلام کنند تا نتیجه را منتشر کنیم. (برای بررسی، می توانند از مصرف کنندگان سوال کنند که موقع خرید به آن ها گفته اند که این موتورسیکلت متعلق به چه کشوری است؟)

مدیر مسئول نشریه صنعت موتورسیکلت اظهار کرد: به نظر بنده باید برای اخذ گواهی نمایندگی خارجی یک روال جدید گذاشته شود و در این خصوص تصمیم های جدی تری اتخاذ گردد. البته تاکید می کنم که صدور این گواهی یک اتفاق مبارکی بود ولی باید درباره راستی آزمایی و استعلام های آن اقدام های بیشتر و بهتری صورت پذیرد.

برای جستجو گواهینامه نمایندگی های خارجی که هنوز دارای اعتبار هستند اینجا را کلیک کنید.

وی گفت: البته اگر به سایت دبیرخانه هیات نظارت بر سازمان های صنفی کشور مراجعه کنیم، نوشته است:

بدینوسیله به اطلاع کلیه متقاضیان واردات به استثنای کالاهای ممنوعه می‌رساند:
به استناد دستور معاون محترم بازرگانی داخلی، گواهی فعالیت نمایندگی شرکت‌ها تا پایان سال 1398 تمدید گردیده است. در خصوص شرکت‌ها و متقاضیان جدید نیز مقرر شد فرایند بررسی خدمات پس از فروش پس از ارائه تاییدیه از دفاتر تخصصی و تاییدیه دفتر خدمات امور بازرگانی صورت پذیرد.

نژادیان گفت: در همین سایت اطلاعیه ای به شرح ذیل نیز درج شده است:

بدینوسیله به اطلاع کلیه شرکت‌ها و موسسات تجاری اقتصادی” متقاضی مجوز نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران” می‌رساند، با توجه به ابلاغیه شماره 187245/60 مورخ 97/07/15 وزیر محترم وقت صنعت، معدن و تجارت (متن در پیوست آمده است)، از تاریخ 97/09/01 صدور و یا تمدید گواهی فعالیت نمایندگی از سوی این مرکز متوقف شده است و ثبت نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران مطابق ضوابط اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری در آن مجموعه به آدرس سایت http://sherkat.ssaa.ir انجام می‌گردد. لذا از آن دسته از متقاضیانی که در دوره گذشته موفق به اخذ مجوز نمایندگی نشده‌اند درخواست می‌گردد، با معرفی‌نامه معتبر جهت دریافت پرونده خود به گروه صدور مجوزها در مرکز اصناف و بازرگانان به آدرس (بلوار کشاورز روبروی بیمارستان پارس ساختمان شهید زمردی) مراجعه نمایند.

مدیر مسئول صنعت موتورسیکلت افزود: وقتی به سایت اداره کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری مراجعه کنید، یک فایل وورد را که در واقع راهنمای ثبت (شعبه یا نمایندگی) شرکت‌های خارجی است، در اختیار شما قرار می دهد که در ذیل مشاهده می کنید.

برای دریافت فایل وورد اینجا را کلیک کنید

نژادیان گفت: پیرو ابلاغ مورخ 1397/07/15 وزیر صنعت، معدن و تجارت، صدور گواهی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی در مرکز اصناف و بازرگان متوقف و فرایند جدید ثبت نمایندگی شرکت‌های خارجی از تاریخ 1397/09/01 اجرایی می‌گردد.

پیرو ابلاغ وزیر صنعت، معدن و تجارت در اجرای ساماندهی فرایند ثبت نمایندگی شرکت‌های  خارجی جلسه‌ای  با حضور روسا و نمایندگان ادارات ذیربط از جمله سازمان حمایت، دفتر امور خدمات بازرگانی، دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه، دفتر مقررات صادرات و واردات و گمرک جمهوری اسلامی ایران و همچنین ادراه کل ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری در محل مرکز اصناف و بازرگانان تشکیل و پیرامون ساز وکار فرایند جدید و چگونگی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی بر اساس مصوبه هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب و کار و مفاد ابلاغ وزیر صنعت، معدن و تجارت  بحث و تبادل نظر شد و در نهایت مقررگردید از تاریخ 1397/09/01 ساز و کار اجرای فرایند ثبت نمایندگی در مرکز اصناف و بازرگان متوقف و بر اساس مفاد ابلاغیه مزبور کلیه واردکنندگان مواد مرتبط  با کالاهای با دوام سرمایه‌ای مشمول ثبت نمایندگی موضوع ماده 4 قانون حمایت از مصرف‌کنندگان  می‌بایستی قبل از ثبت سفارش، تعهدات لازم را به معاونت امور صنایع و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صمت ارائه و پس از طی مراحل تایید و اخذ موافقت، مراتب از طریق سازمان توسعه تجارت پیگیری نمایند.

پیوست:

متن ابلاغیه شماره 60/187245 مورخ 97/07/15 وزیر محترم وقت صنعت، معدن و تجارت به شرح ذیل است:

جناب آقای سینکی

معاون محترم امور اقتصادی و بازرگانی

جناب آقای صالحی‌نیا

معاون محترم امور صنایع

جناب آقای خسروتاج

معاون محترم صادراتی وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت ایران

جناب آقای نوّابی

معاون محترم وزیر و رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان

موضوع: سازوکار جدید واردات کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بادوام

باسلام

در اجرای مصوبه “هيأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار”، ابلاغی طی نامه شماره ۷۶۳۲۱ مورخ 1395/04/30 وزیر محترم وقت امور اقتصادی و دارایی، مبنی بر حذف گواهی فعالیت نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران از فهرست مجوزهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، ساز و کار جدید واردات کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی بادوام که واردات آن‌ها به کشور مستلزم ثبت نمایندگی رسمی شرکت خارجی در ایران است، به شرح زیر ابلاغ می‌گردد:

  1. براساس ماده واحده “قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی”، مصوب 1376/08/21 و آیین‌نامه اجرایی آن، شرکت‌های خارجی که در کشور محل ثبت خود شرکت قانونی شناخته می‌شوند، مشروط به عمل متقابل از سوی کشور متبوع، می‌توانند در زمینه‌هایی که توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌شود، در چارچوب قوانین و مقررات کشور به ثبت شعبه یا نمایندگی اقدام نمایند. لذا لازم است متقاضیان ابتدا به اداره کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیر تجاری مراجعه و نسبت به ثبت نمایندگی اقدام کنند.
  2. اشخاص حقیقی یا حقوقی که نسبت به ثبت نمایندگی در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری اقدام کرده‌اند در صورتی که بخواهند کالاهای سرمایه‌ای یا مصرفی بادوام مشمول ثبت نمایندگی (براساس ماده (۴) قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان) از قبیل خودرو (سبک و سنگین)، ماشین‌آلات صنعتی، کشاورزی، راهسازی، لوازم خانگی، مصنوعات الکتریکی و الکترونیکی، صوتی، تصویری و وسایل ارتباطی را وارد کشور نمایند، قبل از ثبت سفارش باید تعهدات لازم برای ارائه خدمات پس از فروش به مصرف‌کنندگان را به معاونت امور صنایع (در مورد خودرو) و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان (در مورد سایر کالاها) ارائه کنند.
  3. سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و معاونت امور صنایع پس از ابلاغ ضوابط و مقررات مربوط به خدمات پس از فروش و اخذ تعهد از متقاضی مبنی بر ارائه خدمات مطلوب به مصرف‌کنندگان، مراتب را به دفتر مقررات صادرات و واردات برای انجام ثبت سفارش ارسال می‌نمایند.
  4. دفتر مقررات صادرات و واردات پس از دریافت اطلاعات مربوط به نماینده اقدامات لازم برای ثبت سفارش کالاهای مورد نظر را به‌عمل خواهد آورد.
  5. نماینده موظف است اطلاعات مربوط به میزان واردات کالاهای مشمول ثبت نمایندگی خود را در مقاطع سه ماهه برای اعمال نظارت بر فرآیند ارائه خدمات پس از فروش به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و معاونت امور صنایع اعلام نماید.
  6. در هر مرحله از فعالیت نماینده، در صورتی که شاکی خصوصی وجود داشته باشد و یا از سوی مراجع نظارتی فوق الاشاره، عملکرد نمایندگی براساس شاخص‌های نظارتی مورد عمل در ارائه خدمات پس از فروش، مطلوب ارزیابی نشود مراتب به دفتر مقررات صادرات و واردات اعلام، و دفتر مزبور موظف است بلافاصله پس از دریافت نظر مراجع فوق، از ثبت سفارش کالا برای نماینده مدنظر جلوگیری به‌عمل آورد. فعالیت مجدد نماینده منوط به موافقت کمیته‌ای متشکل از سازمان حمایت، معاونت تخصصی و معاونت امور اقتصادی و بازرگانی خواهد بود.
  7. کلیه اقدامات فوق به صورت الکترونیکی و در بستر سامانه‌های پیش‌بینی شده با حداقل نیاز به مراجعه حضوری صورت می‌گیرد و معاونت‌های مختلف مرتبط با موضوع در سطح وزارتخانه موظفند با محوریت معاونت امور اقتصادی و بازرگانی تمهیدات لازم برای عملیاتی شدن این فرآیند از 1397/09/01 را فراهم نمایند. بدیهی است از تاریخ مذکور صدور گواهی فعالیت نمایندگی در مرکز اصناف و بازرگانان متوقف و ساز و کار جدید عملیاتی خواهد شد.[1]

محمد شریعتمداری


[1] سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور. ر.ک:

http://iranianasnaf.ir/System/Upload/docs/vazir.pdf

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
موتورسیکلت نیوز
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا