در صورت تایید هیات دولت به‌زودی تغییراتی در تخصیص برگه‌های اسقاط خودرو برای مونتاژکنندگان موتورسیکلت صورت می‌پذیرد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو: به‌‏ازای یک برگه اسقاط خودرو 7 موتورسیکلت نوشماره پلاک دریافت می‎‌کردند که در صورت قانون جدید به 28 موتورسیکلت می‌رسد.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از صمت، محمود مشهدی‎ شریف، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو درباره چرایی کمبود برگه اسقاط به صمت گفت: براساس قانون جدید که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده ارائه برگه اسقاط برای سازندگان موتورسیکلت تا 25 درصد تقلیل پیدا کرده و به‎این ترتیب، اگر در گذشته برای هر شماره‎گذاری موتورسیکلت باید یک برگه اسقاط تحویل می‎شد. در حال حاضر با یک برگه اسقاط تولیدکنندگان می‎توانند برای 4 موتورسیکلت پلاک دریافت کنند.

وی افزود: در بخش معادل‎سازی با برگه اسقاط خودرو هم به‏ازای یک برگه 7 موتورسیکلت نوشماره پلاک دریافت می‎کردند که براساس این قانون جدید به 28 موتورسیکلت رسیده است.

او ادامه داد: اگر این قانون در هیات دولت تایید و از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شود میزان مورد نیاز برگ اسقاط به یک چهارم کاهش پیدا می‎کند.

رئیس هیات‎مدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو با اشاره به آمار مصرف برگه اسقاط در صنعت موتورسیکلت گفت: سال گذشته 60 هزار برگه اسقاط مورد استفاده قرار گرفت و با توجه به تغییراتی که در قانون رخ داده، امسال به 15 هزار گواهی اسقاط نیاز است. او گفت: این قانون باید هرچه زودتر به تایید هیات‎دولت برسد و برای این امر نمایندگان خانه ملت 3 ماه مهلت داده‎اند که یک ماه آن گذشته و باید دید در زمان باقیمانده بالاخره هیات‎دولت این تغییرات را تایید می‎کند یا خیر.

مشکل چیست؟

مشهدی‎شریف در ادامه سخنان خود درباره کمبود برگه اسقاط برای شماره‎گذاری موتورسیکلت گفت: مشکل در ستاد مدیریت حمل‎ونقل و سوخت کشور است. سال گذشته این برگه‎ها در سامانه ستاد شارژ می‎شد و با تایید پلیس ناجا در صفحه تولیدکنندگان به‌طور اتومات قرار می‎گرفت و آنها به‌راحتی می‎توانستند برای موتورسیکلت‎های خود پلاک دریافت کنند. اما امسال شرکت پیمانکاری که با ستاد همکاری داشته برای شارژ برگه‎های اسقاط تغییر کرده و تیم جدید کار را درست انجام نمی‎دهند؛ از این‎رو تولیدکنندگان با مشکل کمبود برگه اسقاط روبه‎رو شده‎اند در حالی‌که به اندازه کافی برگه اسقاط در کشور موجود است. او گفت: انجمن صنفی اسقاط خودرو مراتب اعتراض خود را به شکل شفاهی و کتبی به ستاد مدیریت حمل‎ونقل و سوخت کشور اعلام کرده و دو هفته است ستاد قرار بر حل این مشکل دارد.

رئیس هیات‎مدیره انجمن صنفی اسقاط خودرو در ادامه سخنان خود عنوان کرد: ستاد سامانه جدید برای شارژ برگه اسقاط راه‎اندازی کرده که مشکلاتی دارد و هنوز به‌طور رسمی شروع به‎کار نکرده است. با راه‎اندازی این سامانه افراد می‎توانند مراجعه و برای اسقاط وسیله نقلیه فرسوده خود اعم از سواری، سنگین و موتورسیکلت اقدام کنند. فقط امیدواریم قیمت برگه‎های اسقاط تا حدودی کاهش پیدا کند تا تولیدکنندگان قادر به خرید بیشتر باشند. به‎این ترتیب، تعداد خودروهای فرسوده بیشتری از چرخه مصرف حذف خواهند شد.

مشهدی‎شریف در پاسخ به این پرسش که اگر نرخ اسقاط کاهش پیدا کند آیا صاحبان خودرو مبادرت به فروش خودرو فرسوده خود برای اسقاط خواهند کرد، گفت: بهترین راهکار برای تشویق صاحبان خودروهای فرسوده طرح کلید به کلید است؛ اینکه فرد خودرو و موتورسیکلت فرسوده خود را تحویل ‌دهد و همزمان خودرو و موتورسیکلت نو را تحویل بگیرد.

سخن پایانی

بنا بر این گزارش پس از حذف «سن فرسودگی» و جایگزین شدن « سن مرز فرسودگی» قرار است با کاهش حجم برگه‎های اسقاط موجود کشور، تغییراتی در برخی الزامات قانونی داده شود. گران شدن خودرو و موتورسیکلت و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده افراد به‎جای اسقاط وسیله نقلیه خود آن را تعمیر و نوسازی کرده و با تعویض قطعات همچنان از خودرو قدیمی خود استفاده کنند. به‎این ترتیب، هر سال با توجه به وضعیت اقتصادی کشور تنها قانون هوای پاک است که قربانی می‎شود. 

پایان پیام/

منبع
صمت

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا