مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

دولت سهم خود را برای موتورسیکلت‌های برقی پرداخت نمی‌کند

به گزارش موتورسیکلت نیوز، پورمحمد شریعتی‌نیا در یک برنامه زنده رادیویی با توضیح درباره ساختار کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: شورای اسلامی در هر شهری بر اساس آئین‌نامه‌های داخلی خود، تعداد کمیسیون‌ها را مشخص می‌کند و تعیین تعداد کمیسیون‌ها کشوری نیست، در اصفهان قبل از اینکه دوره پنجم شروع شود، شورای اسلامی شهر اصفهان پنج کمیسیون داشت.

وی افزود: در سال ۹۷ تشکیل کمیسیون اجتماعی و محیط زیست بر اساس ضرورت و نیازی که وجود داشت، در شورا تصویب شد و در سال ۹۸ نیز کمیسیون پایش و پیگیری برای پیگیری اجرای تمام مصوبات شورای شهر و بررسی مشکلات موجود سر راه آن تشکیل شد تا دلایل را به شورا اعلام کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: بررسی مسائلی که کمیسیون‌های تخصصی موفق به پیگیری و حل مشکلات و مسائل مربوط به آن نشده‌اند به کمیسیون تلفیق که متشکل از تمام اعضا و کمیسیون‌های شورا است ارجاع داده می‌شود.

وی با توضیح اینکه علاوه بر کمیسیون‌ها، مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر نیز موضوعات تخصصی و پژوهشی را بررسی کرده و نتایج آن را به کمیسیون مربوطه منعکس می‌کند، اضافه کرد: طرح‌ها و لوایحی که در صحن علنی شورا یا در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود پیش از آن از نظر علمی و تخصصی و مطابقت داشتن با قوانین فرادستی در این مرکز بررسی می‌شود.

شریعتی‌نیا با تاکید بر اینکه در کلانشهرها بر اساس ضرورت کار شورا و یا مدیریت شهری تعداد کمیسیون‌ها کم یا زیاد خواهد شد، ادامه داد: هیئت رئیسه عملکرد ضعیف کمیسیون‌ها را به آن‌ها گوشزد می‌کند و فعالیت بیشتر در زمینه‌های مربوطه را از کمیسیون‌ها می‌خواهد؛ در این زمینه عملکرد اکثر کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر ستودنی است.

رئیس شورای شهرستان اصفهان با بیان اینکه این شورا یک شورای فرادستی است، خاطرنشان کرد: اصفهان به دلیل جمعیت زیاد دو نماینده در شورای شهرستان دارد، در شهرستان اصفهان ۱۴ شهر و شش بخش داریم، شورای شهرستان ۲۱ عضو برای نظارت بر شوراهای شهرها و موضوعات بالا دستی مانند سالک و آب دارد.

وی با اشاره به شروع فصل پاییز و اهمیت بررسی موضوع وارونگی هوا، گفت: در چند روز اخیر هوای اصفهان آلوده نبوده و بیشتر نگرانی‌ها درباره افزایش آلودگی و بروز وارونگی هوا مربوط به ماه‌های آبان و آذر است که بیشتر هم در کلان‌شهرها رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: در اطراف اصفهان منابع آلوده کننده هوا مانند پالایشگاه، ذوب آهن، فولاد مبارکه و نیروگاه‌هایی وجود دارد که به شدت سبب آلوده شدن هوا شده‌اند.

شریعتی‌نیا با اشاره به اینکه یافتن منشأ آلودگی هوا از جمله اقداماتی است که مدیریت شهری بر اساس مصوبات شورای شهر انجام داده، افزود: مسئولان ذی‌ربط با همکاری استانداری در حال انجام اقداماتی برای کنترل منشأ آلودگی هوا هستند.

وی یکی از منشاهای آلودگی هوا را پالایشگاه دانست و افزود: برای جلوگیری از آلایندگی پالایشگاه باید فیلترهای دارای استاندارد جهانی را بکار گرفت تا ایجاد آلودگی به حداقل برسد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: طبق قانون کارخانه‌هایی که آلایندگی دارند باید در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان تأسیس شوند، در این محدوده اجازه ایجاد تأسیسات آلاینده جدید داده نمی‌شود.

وی با اشاره به تأثیر حمل‌ونقل در ایجاد آلودگی هوا، تصریح کرد: عمر مفید اتوبوس‌ها حدود ۱۰ سال است که با ورود حدود ۱۰۰ دستگاه اتوبوس جدید این عدد به ۹ سال رسیده است؛ البته عمر مفید اتوبوس‌ها باید پنج سال باشد. شهروندان می‌توانند آمار و اطلاعات اتوبوس‌هایی که سبب آلایندگی هوا می‌شود را به اتوبوسرانی، شورای شهر، مدیریت شهری و ۱۳۷ منعکس کنند.

شریعتی‌نیا با توضیح اینکه موتورسیکلت‌ها پنج برابر یک خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند، افزود: با تولیدکنندگان موتورسیکلت قراردادی منعقد شده و حدود ۱۰ هزار موتورسیکلت برقی، با ارائه تسهیلات دولتی برای خرید و اختصاص یارانه مدیریت شهری که برای هر موتورسیکلت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، وارد شهر اصفهان خواهد شد؛ البته گران بودن قیمت موتورسیکلت‌های برقی باعث شده شهروندان کمتر به تعویض موتورهای دو زمانه خود روی می‌آورند و دولت نیز سهم خود را در این زمینه پرداخت نمی‌کند.

وی درباره ایستگاه‌های پایش هوا گفت: حدود ۱۱ ایستگاه پایش هوا در اصفهان توسط اداره کل محیط زیست، ۹ ایستگاه نیز توسط شهرداری نصب شده است، دو سیستم به‌روز دیگر نیز شهرداری خریداری کرده است که به زودی نصب می‌شود، این ایستگاه‌ها تمام آلاینده‌های موجود در هوا را نشان می‌دهد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا