بعد از ۲۰ سال قوانین سازمان ملل متحد برای استاندارد تولید کلاه ایمنی موتورسیکلت تغییرات اساسی می‌کند
بعد از ۲۰ سال قوانین سازمان ملل متحد برای استاندارد تولید کلاه ایمنی موتورسیکلت تغییرات اساسی می‌کند
لوازم جانبی کلاه ایمنی مانند بلوتوث ها، رابط ها و دوربین ها باید با تیپ کلاه آزمایش شوند تا طبق قوانین جدید سازمان ملل که از جولای سال 2023 به مرحله اجرا گذاشته می شوند، قانونی و استاندارد باشند.

به گزارش موتورسیکلت نیوز، به دلیل گستردگی لوازم جانبی کلاه ایمنی، سازمان ملل متحد مجبور شد هنگام انتشار آخرین استانداردهای ۲۲٫۰۶ کمیسیون اقتصادی اروپا (ECE) آنها را مورد توجه قرار دهد. قابل ذکر است که قوانین جدید ایمنی در ۴۷ کشور اعمال می شود و قبل از تغییر آنها تا ژوئیه ۲۰۲۳، مطابق با مقررات فعلی ECE 22.05 خواهد بود.

این تغییرات بخشی از به روزرسانی در استاندارد ۲۲٫۰۵ کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا است که برای استفاده در استرالیا از سال ۲۰۱۶ پذیرفته شده است.

به گزارش خبرنگار موتورسیکلت نیوز، قوانین جدید سازمان ملل متحد (ECE 22.06) همچنین شامل آزمایش چرخش سر در تصادف، دوام شکست و مقاومت در برابر آفتاب و… است. قابل ذکر است که مقررات جدید (ECE 22.06) برای سه سال دیگر با قوانین (ECE 22.05) همگام خواهد شد. این اولین تغییر اساسی در آیین نامه‌ها در مدت دو دهه گذشته است.

طبق قوانین جدید، کلاه ایمنی به همراه لوازم جانبی اختصاصی باید آزمایش تصادف انجام شود. این موارد شامل، دوربین، بلوتوث و دزدگیرها است و آزمایش اثرات سوء بر جذب نیرو، لبه‌های تیز و میدان دید را اندازه گیری می کند.

در مورد لوازم جانبی، پس از فروش، آنها باید مطابق با دستورالعمل سازنده کلاه ایمنی نصب شوند. علاوه‌براین، تمام لوازم جانبی باید با انواع کلاه ایمنی (تمام صورت، صورت باز، مدولار، MX و غیره) آزمایش شوند.

شورای موتورسیکلت استرالیا خاطرنشان کرده است که نباید سوراخ هایی را در کلاه ایمنی ایجاد کنید تا لوازم جانبی را جا دهید. البته پیش بینی می شود با پیشرفت سریع فناوری ارتباطات داخلی و دوربین، بسیاری از کلاه‌های ایمنی ممکن است تا شروع به کار ۲۲٫۰۶ حفره‌های نصب داخلی استاندارد داشته باشند.

تغییرات عبارتند از:

  • کلاه ایمنی مدولار باید در حالت برخورد (با و بدون) محافظ چانه تست شود.
  • آفتاب‌گیر (Visors) باید قادر به مقاومت در برابر ضربه یک توپ فولادی با سرعت ۶۰ متر بر ثانیه باشند تا از شکسته شدن یا تغییر شکل آن جلوگیری کنند. در حالی که محفظه ویزور باید قادر به نگه داشتن آن باشد و نباید شکسته شود.
  • کلاه ایمنی برای نیروهای چرخشی در یک تصادف آزمایش می شود.
  • تمام کلاه‌های ایمنی که دارای سپر خورشید هستند باید با سپر آزمایش شوند
  • و موارد دیگر…

بدون شک، این تغییرات باعث گرانتر شدن کلاه ایمنی خواهد شد. اما ایمن تر می‌شود.

اطلاعات بیشتر را در فایل پی‌دی‌اف ۱۲۷ صفحه ای که در اینجا قرار داده شده است مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

بررسی آیین نامه شماره ۲۲ سازمان ملل متحد درباره قوانین و استانداردهای کلاه ایمنی موتورسیکلت

Economic Commission for Europ: ECE

  • نویسنده : محمدعلی نژادیان
  • منبع خبر : Rideapart & motorbikewriter & unece