خطر اصلی در درون صنعت موتورسیکلت ایران است

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلی نژادیان گفت: صنعت موتورسیکلت در حال عبور از یک پیچ تاریخی است و اگر فعالان این صنعت به موضوع تغییرات جدید توجه نکنند، دچار ضررهای سنگینی خواهند شد.
مدیرمسئول نشریه صنعت موتورسیکلت اظهار کرد: در گذشته افرادی مانند دریانیها و عظیمزادهها برای پیشرفت از شهرستانها به تهران مهاجرت کردند. اما، امروز مهاجرت اصلی از تفکر سنتی به تفکر علمی است، امروز مهاجرت اصلی از فضای کسبوکار سنتی به فضای کسبوکار جدید است، امروز مهاجرت اصلی از فروشگاههای فیزیکی به فروشگاههای مجازی و اقتصاد دیجیتال است.

وی افزود: طی سالیان گذشته بهدلیل این که حاشیه سود در این صنعت مناسب بود، درنتیجه همه تفکر به افزایش تولید و فروش متمرکز بود. حتی در قبل از دهه 80، شرکتها میتوانستند بدون سرمایه خاصی و فقط با یک خط تولید شروع به کار کنند. زیرا، در قدیم شرکتها بدون داشتن استانداردها و سخت گیریهای امروز یک کارخانه را تاسیس و شروع به فعالیت میکرند و با یک آگهی پیشفروش سرمایه خود را از طریق مردم تامین میکرند. اما، از این به بعد برای صنعت موتورسیکلت ایران معنی فعالیتهای علمی، تحقیقاتی، بازاریابی و تبلیغاتی بیشتر نمایان خواهد شد.
نژادیان ادامه داد: مردم با چیزی که مرتب آن را میبینند، بیشتر ارتباط برقرار میکنند. شاید بعضی شرکتها بگویند ما به اندازه ظرفیت خود فروش داریم ولی چند سال دیگر در اوج ناباوری خواهند دید شرکتهای جدیدی که به اصول بازاریابی، تبلیغات و تحقیق و توسعه توجه بیشتری داشتند، یکدفعه از آنها سبقت میگیرند.

مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت عنوان کرد: یکی دیگر از مشکلات این صنعت رقابتهای منفی است. البته رقابت اگر در چارچوب معنی واقعی آن رخ دهد، قطعا باعث ایجاد انگیزه و پیشرفت میشود، اما اگر بر اساس حسادت و خودبینی باشد نتیجهای جز تخریب و ناامنی در پی نخواهد داشت. البته رقابت منفی فقط مخصوص صنعت موتورسیکلت ایران نیست، از هابیل و قابیل فرزندان حضرت آدم علیه السلام تا به امروز انسان در معرض امتحان انصاف بهواسطه همین رقابتهای به ظاهر ساده بوده است و هر جا که تضاد منافع یا منافع مشترک وجود داشته باشد، احتمال بیانصافیها نیز بیشتر میشود. اما، هیچ گزینه ای در دراز مدت مانند همکاری باعث موفقیت ماندگار نمیشود. یادمان نرود که همه چیز در این دنیا خلاصه نمیشود و معادی در پیش داریم که انصاف ما در ترازوی عدل الهی سنجیده خواهد شد.

نژادیان گفت: بهطور طبیعی افراد و کشورهایی که منافع مشترک دارند، همیشه در طول تاریخ با هم جنگیدهاند و مسلمان، یهودی، مسیحی و لائیک هم ندارد. در واقع کشورهایی که در یک منطقه جغرافیایی هستند یا مرزمشترک دارند، ضمن این که می توانند سود متقابل به هم برسانند، همزمان میتوانند تهدید جدی برای یکدیگر باشند. مانند کره جنوبی و کره شمالی که سالهاست با هم نمیسازند یا یمن و عربستان امروز و عراق و ایران دیروز.

مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت عنوان کرد: نشریه صنعت موتورسیکلت که توانست در مدت کوتاهی از شروع فعالیت خود ضریب کیفی 54 را دریافت کند (بالاترین ضریب کیفی اخذ شده توسط رسانه های خودرویی 70 بوده است)، در واقع برای رشد و پیشرفت این صنعت و تبیین مشکلاتی که عرض کردم تاسیس گردید. اما، در خرداد 1399 به دلیل عدم حمایت صنعت موتورسیکلت ایران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعطیل شد.