مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

قوانین يورو ٥ پیشرفت فناوری موتورسيكلت را به همراه خواهد داشت/ كاهش تنوع محصولات موتورسيكلت از سال آينده

به گزارش موتورسيكلت نيوز، ممكن است توليدكنندگان از اجراى استانداردهاى جديد نگران باشند ولى ارتقاى استانداردها باعث پيشرفت صنعت موتورسيكلت جهان مى شود.

حتى برگزيت انگلیس را از انطباق محروم نمی کند و اين كشور متعهد است که با قوانین اتحادیه اروپا مطابقت داشته باشد و سایر کشورهای غیر اتحادیه اروپا مانند هند و چین استانداردهای مشابهی را اتخاذ می کنند. ژاپن نیز در سال 2017 صنعت خود را با یورو 4 ترسیم کرد.

و حتى آمریکا نيز که قوانین و محدودیت های تولید گازهای گلخانه ای خود را دارد، تحت تأثیر قرار می گیرد. زیرا شرکت های دوچرخ محصولات خود را با استانداردهای اتحادیه اروپا طراحی می کنند و سپس در صورت لزوم آنها را متناسب با قوانین ایالات متحده اصلاح می کنند. البته کالیفرنیا جدا استانداردهای خود را تعیین می کند.

سایر بازارها نيز استانداردهای ملی خود را مطابق با یورو 5 تنظیم کرده اند. هند به عنوان مثال، استاندارد Bharat Stage VI BS VI خود را در تاریخ 1 آوریل 2020، با محدودیت های انتشار مشابه با یورو 5 معرفی می کند.

يورو ٥ چيست؟

همانطور که حدس می زنید، یورو 5 پنجمین مجموعه از استانداردهای اروپایی در زمینه موتورسیکلت ها است که هدف آن کاهش آلاینده های هوا، تولید شده توسط دوچرخ ها و همچنین سه چرخ ها و حتی چهارچرخ ها است. البته استانداردها برای سه و چهارچرخ ها و همچنین برای موتورسیکلت هایی با حجم كمتر نيز متفاوت است.

برگزيت چيست؟

کلمه برگزیت مخفف عبارت «British Exit» و به معنی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپاست.

اتحادیه اروپا چیست؟

اتحادیه اروپا اتحادیه‌ای سیاسی و اقتصادی است که ۲۸ کشور اروپایی عضو آن هستند و مقر بسیاری از نهادهای آن در بروکسل، پایتخت بلژیک است. کشورهای عضو این اتحادیه اجازه تجارت آزادانه با یکدیگر را دارند، قوانین و استانداردهایشان در بسیاری از حوزه‌ها یکی است و شهروندانشان می‌توانند آزادانه و بدون گرفتن ویزا به کشورهای دیگر اتحادیه اروپا مهاجرت کنند.

تاريخچه:

یورو 1 برای موتورسیکلت ها در 17 ژوئن سال 1999 وارد عمل شد و پس از آن یورو 2 در 1 آوریل 2004 و یورو 3 در تاریخ 1 ژانویه 2006. در سال 2013، اتحادیه اروپا کل سیستم را بازسازی کرد و نقشه راه را برای اجرای یورو ٤ و ٥ تعیین کرد.

یورو 4 در تاریخ 1 ژانویه سال 2017 برای همه مدل هاى جدید به بازار آمد، در حالی که مدل های موجود یک سال اضافی فرصت دریافت کردند تا برای دیدار با استانداردهای در حال تغییر به روز شوند.

حال از اول ژانویه سال 2020 برای مدل های جدید يورو ٥ اعمال می شود. اما مانند یورو 4، تولیدکنندگان می توانند مدل های موجود را برای یک سال دیگر داشته باشند. اما همه آنها باید تا 1 ژانویه ٢٠٢١ مطابق با یورو 5 باشند.

آنچه مهم است تغییر در دوام سیستم های کنترل انتشار دوچرخ ها است. در یورو 4، وسایل نقلیه باید برای رعایت استانداردهای انتشار پس از 20،000 کیلومتر مسافت پیموده شده، مجوز داشته باشند. برای یورو 5، این موضوع به عمر تقریبی وسیله نقلیه افزایش یافته است. این امر به یک سیستم تشخیصی جدید فراتر از سیستم یورو 4 نیاز دارد.

در یورو 4، موتورسیکلت ها به یک سیستم OBD مرحله I نیاز داشتند که مدار الکتریکی و خرابی های موجود در سیستم کنترل انتشار را کنترل می کند. اما در یورو 5 مرحله OBD دوم باعث می شود تشخیص بد كار كردن سنسور اکسیژن اضافه شود. یورو 5 همچنین پیشنهاد افزایش نظارت بر مبدل های کاتالیزوری را داده است، اما تا سال 2025 به تعويق افتاده است.

یورو 4 همچنین برای موتورسیکلت هایی با موتورهای بيشتر از 175 سی سی، میزان صدا 80 dB را معرفی کرد. یورو 5 اندازه جدیدی در مورد انتشار سر و صدا ایجاد می کند. اما هنوز میزان صوت مشخص نشده است و در یک قانون جداگانه تنظیم می شود.

در حالی که بسیاری از دوچرخه ها برای مواجه با محدودیت های یورو 5 اصلاح می شوند، در مقررات جدید به ناچار شاهد توقف برخی مدل های قدیمی خواهیم بود. زيرا، تولید این وسایل نقلیه برای دستیابی به قوانین جدید بسیار گران است و درنتيجه آنها متوقف می شوند.

خبرنگار bennetts مى گويد:

شرکت مهندسی جهانی ریکاردو ممکن است نامی نباشد که برای همه آشنا باشد. اما در صنایع خودرو و موتورسیکلت این شرکتی است که دیگران هنگام نیاز به کمک مهندسی به آن روی می آورند. محرمانه بودن بدان معنی است که مشتری اصلی ریکاردو کاملاً پنهانی است. اما پروژه هاى آن در سال هاى اخیر شامل توسعه موتور شش سیلندر BMW K1600 و موتور سوپر جدید 1200 Vorton Norton است. در حالی که در چهار چرخ، اثر انگشت ریکاردو را روی سوپر موتورهای مک لارن و بوگاتی مشاهده خواهید کرد.

ما با پاول اتریج، رئیس استراتژی و توسعه تجارت در موتورسیکلت ریکاردو و مایکل ریلند که پیشرو فنی این شرکت در زمینه انتشار موتورسیکلت ها است به دنبال برنامه های یورو 5 خود هستیم تا بفهمیم چگونه قوانین جدید بر دوچرخ ها در سال 2020 و بعد از آن تأثیر خواهد گذاشت.

مایکل ریلند در مورد چگونگی تغییر استانداردهای یورو 5 گفت:

در مقایسه با یورو 4، میزان تولید گازهای گلخانه ای بسیار کمتر است. بنابراین، برای تولیدکنندگان نيز از نظر برآورده شدن قانون یک چالش قابل توجه است.

در حال حاضر، یورو 4 محدودیت هایی را در میزان منوکسید کربن (CO)، هیدروکربن ها (HC) و اکسیدهای ازت (NOx) ایجاد می کند. یورو 5 نيز با کاهش این عیارها، مقدار هیدروکربن های غیر متان موجود در اگزوز را کاهش می دهد و این یک چالش خاص برای طراحان موتور است.

مایکل ریلند اظهار داشت: هیدروکربن ها اساساً سوخت غیرقابل احتراق هستند که قادر به سوختن کامل در محفظه نیستند یا در اگزوز یا کاتالیزور می سوزند.

اتحادیه اروپا این فرض را دارد که هیدروکربن های غیر متان حدود 68٪ از کل هیدروکربن های شما را تشکیل می دهند. اما در واقعیت، در بیشتر موتورها، هیدروکربن های غیرمتان بیش از 90٪ از کل را تشکیل می دهند. چالش واقعی این است که بتوانید میزان انتشار گازهای هیدروکربن هاى غیرمتان را بدون افزایش NOx خود کاهش دهید. زیرا یکی می خواهد که کاتالیزور غنی شود و دیگری می خواهد که کاتالیزور لاغر باشد. بنابراین، شما باید آن را با دقت بسیار بالایی نزدیک کنید. می توانید شرایط استوکیومتری را در کلیه عملکردهای گذرا در طول چرخه آزمون انجام دهید.

پاول اترید گفت:

کاتالیزورها هزینه زيادى دارند و هر چه بزرگ تر باشند فلز قیمتی که در آنها قرار گرفته است، گران تر هستند. همچنین در موتورسیکلت ها بسته بندی آنها دشوارتر است. بنابراین، شما می خواهید با بهبود احتراق و بهینه سازی همپوشانی سوپاپ، مواردی از این دست را تا حد ممکن بهبود بخشید تا میزان انتشار گازهای حاصل از موتور را به حداقل برساند. این امر همچنین از نظر قابلیت رانندگی و مصرف سوخت سود دارد.

مایکل ریلند با اشاره به اینکه دوچرخه ها نیز به تصفیه بیشتر از اتومبیل احتیاج دارند، اظهار داشت: یکی از چالش های دیگر برای VVT یا VVL این واقعیت است که موتورسیکلت ها نسبت به مسائل رانندگی بسیار حساس تر هستند. از آنجا که عدم تحرک پیشرانه و کل وسیله نقلیه بسیار سبک است و یک نسبت قدرت به وزن بسیار زیاد است، هرگونه مشکل کوچک توسط موتورسوار بسیار راحت احساس می شود، درنتيجه باید خیلی خوب تصفیه شود.

پاول اتريچ گفت:

انواع مختلفی از دوچرخ ها برای دستیابی به محدودیت های یورو 5 از راه حل های مختلف استفاده می کنند و نوع کارهایی که برای تولید کنندگان انجام داده ایم بسیار متفاوت است.

ما حدود 10 پروژه از انواع مختلف موتور را انجام داده ایم، گاهی اوقات فقط به موتور فعلی آنها نگاه می کنیم و به آنها می گوییم برای رسیدن به يورو ٥ چه کارهایی باید انجام دهند و گاهی اوقات از طریق ساختن یک موتور با هر نوع تغییراتی که مناسب است، انجام می شود و یک موتور را به آنها تحویل می دهيم که ویژگی های یورو 5 را در آن داشته باشد. ما در مورد انواع مختلف موتورسیکلت برای تعدادی از تولیدکنندگان مختلف کار کرده ایم. بنابراین، در مورد آنچه برای انواع مختلف مورد نیاز است، یک دسته بسیار خوب را تهیه کرده ایم.

مایکل ریلند می گويد:

هر نوع موتور چالش های خاص خود را دارد. موتورهای با کارایی بالا واقعاً بهینه شده اند و قادر به از دست دادن هرگونه قدرت نیستند. بنابراین، برای دستیابی به پیشرفت در انتشار گازهای گلخانه ای، به دنبال پیشرفت فن آوری های اضافی هستند. در حالی که موتورسیکلت ارزان قيمت، چالش های دیگری دارند؛ آنها می خواهند کم هزینه بمانند. بنابراین، نمی توانند هر چیزی را که قیمت فروش وسیله نقلیه را افزایش می دهد، اضافه کنند. این یعنی استفاده از حداقل تکنولوژی ممکن.

وى اظهار داشت که راه حل برای تولیدکنندگان این خواهد بود که موتورهای مختلف کمتری داشته باشند.

از آنجا که اتومبیل ها با محدودیت های انتشار گازهای گلخانه ای به طور فزاینده ای سازگار شده اند، گسترش سریع هیبریدی ها وجود دارد. با استفاده از ترکیبی از موتورهای احتراقى و قدرت باتری برای دستیابی به اقتصاد، انتشار و عملکرد بهتر. اما در حال حاضر علاقه زیادی به همان فناوری از شرکت هاى دوچرخ وجود ندارد. زیرا آنها می توانند بدون استفاده از فناوری ترکیبی به حد یورو 5 برسند.

پاول اتريچ گفت:

وضعیت در حال تغییر است. ما سالانه یک بار کنفرانس فناوری موتورسیکلت در میلان برگزار می کنیم و امسال برای من کاملاً واضح بود که اکنون همه چیز در حال تغییر و تحول است. صنعت از این به بعد بیدار است. من فکر می کنم در چند سال گذشته OEM های اصلی عقب نشسته بودند و می دیدند که شرکت های نوپا از نظر وسایل نقلیه برقی تولید می کنند و بازار چگونه آنها را پذیرفته است و اینکه آیا آنها باید درگیر شوند یا خیر. اکنون مشخص است که مردم در حال برداشتن این موضوع هستند و شروع به کار جدی روی آن می کنند.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
خبرنگار
فرزانه نژادیان
منبع
RideapartMCNBBCBennetsMotorcycle
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا