مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

تنها نشريه اختصاصى صنعت موتورسيكلت ايران تعطيل شد

به گزارش موتورسيكلت نيوز، مديرمسئول نشريه صنعت موتورسيكلت گفت: امروزه رسانه‌ها تار و پود زندگی مردم را تشکیل داده و به همین دلیل دیپلماسی رسانه‌ای می‌‍تواند طی چند ساعت در سیاست‌گذاری‌های خرد و کلان کشورها موثر واقع شوند. ازاین‌رو، در دوران کنونی، قدرت نرم بیش از قدرت سخت، کاربرد دارد.

نژادیان که حدود 21 سال در صنعت موتورسیکلت فعال است، درباره تاسیس مجله صنعت موتورسیکلت بیان کرد: این نشریه را از روی دغدغه و علاقه‌ای که به پیشرفت این صنعت داشتم، تاسیس کردم. زیرا، وقتى رسانه‌ها را مرور مى‌‍كنيم، بيشتر اخبار مربوط به موتورسيكلت درباره سرقت، تصادف، حوادث، الودگى هوا، دزدى… بوده و این یک ظلم بزرگ به این صنعت است.

وی ادامه داد: دلیل مهم دیگر این بود که مسئولان طى چند سال گذشته به‌دلیل عدم اطلاعات کافی از این صنعت، با تصویب مصوبه‌ها و قوانين، آسيب جدى به صنعت موتورسیکلت ایران وارد کرده‌اند و با كمك ابزار تبليغاتى و همیاری بعضی از رسانه‌ها در دوره‌هاى مختلف، با تصویرسازی منفی، پمپاژ خبرى نادرست نسبت به اين صنعت داشته‌اند. مانند خبر اثبات نشده «هرموتورسيكلت، 8 برابر یک خودرو آلودگی دارد» که البته این رقم با اعداد مختلفی نیز در رسانه‌ها بیان شده است. در نتیجه تصمیم گرفتم برای روشنگری، تامین منافع ملی و خنثی‌سازی جریان هجمه تبلیغاتی بر علیه صنعت موتورسیکلت، این مجله را تاسیس کنم. درواقع، این اقدام همان وظیفه‌ و انتظاری است که رهبر معظم انقلاب، از جوانان دانشگاهی و اساتید دارند و به همین دلیل دانشجویان را طی یک دهه قبل «افسران جنگ نرم» و اساتید را «فرمانده‌هان جنگ نرم» نامیدند.

مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت افزود: رسانه‌هاى بزرگ كشور كه يارانه دولتى مى‌گيرند و معمولا نیز منتسب به يك سازمان یا نهادی خاص هستند، با آن همه تشکیلات گسترده‌ای که دارند، روزانه چند خبر در جهت بهبود و اهمیت صنعت موتورسيكلت ایران، طی 50 سال گذشته منتشر کرده‌اند؟ آيا غير از اين است كه اكثر آن‌ها صبح تا شب اخباری مبنی بر بد بودن موتورسیکلت و این صنعت به جامعه پمپاژ می کنند؟ در صورتی که امروز شاید اهمیت این وسیله‌نقلیه دوچرخ برای همگان بیشتر نمایان شود. زیرا، یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از شیوع کرونا استفاده از موتورسیکلت است. در واقع با شرایط فعلی، خودرو که مقرون به صرفه نیست و از طرفی وسایل‌نقلیه عمومی نیز طبق گفته مسئولان باعث شیوع بیشتر این ویروس می‌شود.

نژادیان خاطر نشان کرد: متاسفانه علاوه بر این که دولت از رسانه‌های جدید هیچ حمایتی نمی‌کند، بلکه بعضی از فعالان صنعت موتورسیکلت نیز به‌طور شایسته از این رسانه حمایت نکردند و اگر تا امروز نیز با کمترین امکانات تاب‌آوری داشته‌ایم، به‌دلیل مسائلی بود که بیان کردم. البته بعضی از مسئولان و فعالان صنعت موتورسیکلت از تولد این نشریه خوشحال بودند ولی وقتی در چنین شرایط خاص اقتصادی حمایت نباشد، چطور یک رسانه مستقل با آرمان‌های انقلابی، می‌تواند به حیات خود ادامه دهد؟ البته این مشکل فقط برای عرصه رسانه نیست، بلکه حوزه کتاب و به‌طور کلی حوزه فرهنگی و علمی کشور نیز با مشکل مالی و اقتصادی مواجه است.

مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت افزود: امروزه فعالیت‌های فرهنگی و علمی وقت بسیاری برای تفکر، تحلیل و اقدام لازم دارد و به‌دلیل مقرون به صرفه نبودن اقتصاد فرهنگی، معمولا چنین فعالیت‌هایی نیز کمتر مورد توجه ویژه قرار می‌گیرد. قابل ذکر است، خبری که شاید مخاطب ظرف چند دقیقه بخواند، برای تولید یا ترجمه آن خبر شاید بین 2 تا 4 ساعت زمان لازم باشد تا به مرحله انتشار برسد.

وی در نهایت به اهمیت رسانه و نشريه‌هاى مختلف برای یک کشور اشاره کرد و گفت: توجه به رسانه، بیان‌گر ميزان رشد و توسعه آن جامعه است. رسانه مانند يك نورافكن عمل مى‌كند و سبب روشنگرى مسائل روز و پيش‌بينى بهتر آينده مى‌شود. در واقع رسانه باعث تعالى فرهنگى و علمى شده و حتى می‌تواند تعامل اجتماعى بهتری را بين شهروندان ایجاد کند.

مجله صنعت موتورسیکلت
مجله صنعت موتورسیکلت
نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا