صنایع اگر تغییرپذیر نباشند، قربانى تغییر خواهند شد

به گزارش موتورسیکلت نیوز، محمدعلى نژادیان گفت: در سال ١٩٨۵ یکى از مهندسان شرکت کداک دوربین دیجیتال را اختراع کرد، دوربین هایى که امروز تقریبا در دستان بیشتر انسان ها وجود دارد. این دوربین ٠/١مگاپیکسل و چندکیلو وزن داشت و بیست ثانیه طول مى کشید تا یک عکس بگیرد. او این اختراع را در هیات مدیره کداک ارائه کرد. اما مى دانید آنها چه کار کردند؟ به او گفتند: ما همچین چیزى را نیاز نداریم، به سر کار خود برگرد و یک کار جدى انجام دهید. اما امروز آن اختراع همه جا هست ولى آیا کداک وجود دارد؟

وى گفت: امروز تکنیک ها و روش هایى هست که به شرکت هایى که در مرحله بلوغ خود قرار دارند کمک مى کند تا همیشه ستاره و موفق باشند. اما به شرطى که مدیریت از حالت فردى خارج و به حالت سیستماتیک دربیاید.

نمودار چرخه عمر صنعت، محصول و سازمان

نژادیان عنوان کرد: اگر شرکتى متکى به فرد باشد آن شرکت هر چقدر که بزرگ شود، یک روزى با یک بیمارى، با یک حادثه، با یک تصمیم اشتباه از حالت رشد و بلوغ به حالت افول و مرگ نزدیک مى شود. اما اگر متکى به فرد نباشد چرخه عمر آن قطعا طولانى تر خواهد شد.

مدیرمسئول صنعت موتورسیکلت گفت: شرکت هایى در مرحله افول قرار نخواهند گرفت که از تغییر پذیرى فرار نکنند و بر نیروهاى مخالف غلبه کنند. زیرا همیشه هر جا که حرکتى هست نیروهاى مخالف نیز وجود دارد. آیا شما بزرگ تر از نوکیا و کداک در عصر خود سراغ دارید؟ نام هایى که همه دنیا آن را شنیدند. اما امروز در چه وضعیتى هستند؟

وى تاکید کرد: اگر شرکتى بخواهد ستاره باشد باید تغییرپذیر باشد و اگر اینگونه نباشد قربانى تغییر خواهد شد. پس اگر ما بر روى تغییرات تاثیر نگذاریم، قطعا تغییرات بر روى ما تاثیر خواهد گذاشت. همان طور که مى بینید شرکت هایى که امروز جایگزین آن دو شرکت بزرگ شدند و امروز حاضر هستند، دقیقا کسانى بودند که تغییرات را دیدند، تغییرات را در آغوش گرفتند و خود را با شرایط جدید وقف دادند.

نژادیان اظهار داشت: پیشنهاد مى کنم شرکت هاى فعال امروزى چرخه حیات (Life Cycle) شرکت هاى بزرگى که امروز نیستند و یا امروز ستاره هستند را با دقت بررسى کنند. زیرا، خیلى از شرکت ها در مرحله افول قرار گرفتند ولى با یک تصمیم درست شرایط بحرانى را مدیریت کردند و مجدد متولد شدند.

وى در نهایت گفت: هر شرکتى براى موفقیت باید مراقب سه گزینه باشد. تغییرات اقتصاد جهانى، تغییرات اقتصاد ایران و تغییرات درون صنعتى و باید مدنظر داشته باشیم که همیشه بحران ملى و بین المللى در اطراف ما بوده و خواهد بود و مدیرانى موفق مى شوند که بتوانند بحران ها را کنترل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

دکمه بازگشت به بالا