آشنايى با مقررات رانندگى موتورسيكلت و دوچرخه

به گزارش موتورسيكلت نيوز، بعد از قانون سال ١٢٨٥ اولین آئین نامه کامل قوانین راهنمایی و رانندگی سال ۱۳۱۸ به تصویب رسید. این آئین نامه در ۱۳ فصل و ۱۰۲ ماده تهیه شد و از آن به عنوان مادر قوانین راهنمایی و رانندگی یاد می شود.
پس از سال ها، این آئین نامه با توجه به تغییرات ایجاد شده در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، مورد بازنگری قرار گرفت و در هشتم تیرماه ۱۳۸۴، آئین نامه جدید در ۲۲۳ ماده و ۲ پیوست در ۱۰ فصل به تصویب رسید.
در ادامه بخش هشتم از مواد فصل نهم آئین نامه راهنمایی و رانندگی را میخوانید:
فصل نهم – مقررات رانندگی
بخش هشتم – مقررات اختصاصی موتورسیکلت و دوچرخه
ماده ۱۶۴- رانندگان و سرنشینان هر نوع موتورسیکلت و دوچرخه موتوردار باید به کلاه ايمنى مجهز باشند و در طول حرکت از آن استفاده نمایند.
ماده ۱۶۵- رانندگان موتورسیکلت نباید در یک خط عبور به موازات و در کنار خودروهاحرکت کنند.
ماده ۱۶۶- رانندگان موتورسیکلت باید هنگام رانندگی تنها روی زین موتورسيكلت بنشينند و حقندارند شخص دیگری را بر ترک سوار کنند، مگر آنکه در ترک نیز یک زینکامل برابر استاندارد ساختموتورسیکلت نصب شده یا موتورسیکلت دارای یدک پهلو
(سایدکار) باشد.
ماده ۱۶۷- عبور موتورسیکلت و موتور گازی و دوچرخه سوار از پیاده رو و وسط دستجات بازار و نقاط شلوغ ممنوع است.
ماده ۱۶۸- موتورسیکلت سواران و دوچرخه سواران حق ندارند هنگام رانندگی بارنامتعارف و اشیایدیگری حمل کنند یا حرکت نمایشی یا اعمالی انجام دهند که نیازمند برداشتن دستهای آنان از روی فرمان باشد.
ماده ۱۶۹- راندن موتورسیکلت، موتور گازی و دوچرخه هنگام لغزنده بودن راهها ممنوع است.
ماده ۱۷۰- رانندگی با دوچرخه فاقد زین ممنوع است.
ماده ۱۷۱- دو ترکه سوار کردن اشخاص روی دوچرخه ممنوع است، مگر آنکه زین اضافى استاندار براى این کار داشته باشد.
ماده ۱۷۲- دوچرخه سواران مکلفند:
الف – هنگام حرکت به طور کامل از طرف راست راه عبور نمایند و برای گذشتن از وسایلنقلیهای که درکنار راه توقف کرده اند منتهای احتیاط را به عمل آورند.
ب – در صورت زیاد بودن تعداد دوچرخه سواران، باید در یک ردیف حرکت کنند، مگر آنکه معبر ويژهای برای آنها اختصاص داده شده باشد. در این صورت حق ندارند بیرون معبر ویژه عبور و مرور نمایند.
انتهای پیام/