مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

بنزیـن آلاینـده نیسـت خودروهای فرسوده آلاینده‌اند

به گزارش موتورسيكلت نيوز به نقل از روزنامه ستاره صبح، پس از آلودگی شدید هوا در پاییز و زمستان امسال که کلان‌شهرهای کشور را تعطیل و سلامت مردم را به خطر انداخت، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور، رئیس سازمان ملی استاندارد و معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد روز گذشته اعلام کردند که «بنزین» تولیدی کشور که آلایندگی آن در آزمایشگاه‌های تخصصی سازمان سنجش شده است نشان داده که شاخص آلایندگی بنزین پایین‌تر از حد استاندارد است. کارشناسان معتقدند که استانداردهای 85 گانه تولید خودرو در کشور رعایت نمی‌شود، خودرو، موتورسیکلت و وسایل حمل‌ونقل عمومی فرسوده، عامل اصلی آلودگی هوا هستند. این در حالی است که کیفیت بنزین در کلان‌شهرها یورو 4 و5 است، اما خودروها با استاندارد یورو 2 و 3 تولید می‌شوند و 70 درصد شبکه حمل‌ونقل کشور فرسوده ولی معلوم نیست چرا این خودروها از رده خارج نمی‌شوند.

نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد روز گذشته در یک نشست خبری بابیان اینکه نتایج بررسی بنزین تولیدی و مصرفی کشور در فصل سرد سال تاکنون نشان می‌دهد که مشکلی ازنظر آلایندگی وجود نداشته است، گفت: «امسال ۸۰ هزار و ۸۱۳ نازل بنزین را در سال جاری بازرسی کردیم که از بین این تعداد ۱۹۱۷ نازل بنزین مشکل فنی و کم‌فروشی داشتند.»پیروز بخت درباره کیفیت بنزین داخلی گفت: «از آغاز فصل سرد سال تاکنون ۱۳۲ نمونه آزمایش از بنزین‌های توزیعی یورو ۴ جایگاه‌های سوخت اخذشده که نتیجه بررسی ۳۸ مورد آنها مشکلی را در موضوع آلایندگی نشان نداده است.»به گفته وی شاخص اکتان این نمونه‌ها ۹۱.۵، آروماتیک‌ها ۱۱.۵، اولفین‌ها چهار، بنزن ۰.۴۸ و گوگرد ۳۲.۸ بوده که همگی پایین‌تر از حد مجاز بوده است.

آلایندگی بنزین در فصل سرد و گرم
پیروز بخت بابیان اینکه در فصل سرد سال فقط اوکتان ۰.۵ از میزان مجاز بیشتر بوده اما مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، ادامه داد: فصل گرم سال درمجموع ۵۵ نمونه از بنزین برداشت‌شده که میانگین پارامترهای آنها خوب است و بر این اساس اکتان بنزین سوپر ۹۵.۴۳، یورو۴ معادل ۹۲ و بنزین معمولی ۸۸ است؛ درحالی‌که حداقل مجاز ۹۱ است.وی درباره نتایج آزمایش بنزین در فصل گرم سال افزود: میزان آروماتیک در بنزین سوپر ۱۶.۵، یورو ۴ معادل ۱۴.۷ و در بنزین معمولی ۱۸.۵ است و میزان مجاز ۳۵ است که اوضاع در این مورد هم نگران‌کننده نیست.به گفته پیروز بخت، میزان الفین در بنزین سوپر ۳.۵، در بنزین یورو ۴ معادل ۳.۱۱ و در بنزین معمولی ۴.۳۶ است که حداکثر مجاز ۱۸ تعریف‌شده است.وی میزان بنزن در بنزین سوپر و یورو ۴ را معادل ۰.۵ عنوان کرد و گفت: میزان بنزن بنزین معمولی ۱.۱ بوده است.

۱۹۱۷ نازل مردود
پیروز بخت بابیان اینکه از اول فروردین امسال تا ۲۶ بهمن، ۸۰ هزار و ۸۱۳ نازل در کشور مورد بازرسی قرارگرفته‌اند، گفت: بر این اساس، ۱۹۱۷ نازل مردود شدند؛ اما این مردودی منجر به قطع فعالیت آن‌ها نمی‌شود و اگر وزارت نفت در مورد اصلاح این نازل‌ها اقدام کند، حتماً به مدارباز خواهند گشت.به گفته وی نازل‌ها به لحاظ فنی مشکل داشته که ازجمله این مشکلات نیز کم‌فروشی است.

تبدیل خودرو بنزینی به گازسوز
پیروز بخت در ادامه با تأکید بر اینکه خودروهایی که در کارخانه دوگانه‌سوز هستند ازنظر استاندارد مشکلی ندارند، تصریح کرد: در دنیا استانداردی برای تبدیل کارگاهی خودروهای بنزینی به گازسوز وجود ندارد بنابراین سازمان ملی استاندارد برای این موضوع کار پژوهشی انجام می‌دهد و استاندارد این بخش در حال تدوین است.وی بابیان اینکه جلسه کمیسیون نهایی این استاندارد هفته پیش برگزارشده، تصریح کرد: نبود استاندارد مشخص در این زمینه موجب نگرانی نیست چراکه تاکنون این تبدیل کارگاهی بر اساس رویه وزارت نفت انجام‌شده اما خطری در این زمینه وجود نداشته و تاکنون شاهد انفجاری نبودیم اما برای سروسامان دادن به این کار تهیه استاندارد در دستور کار قرارگرفته و بعد از اجرای آن دریافت کارت سوخت منوط به ارائه گواهی استاندارد خواهد بود.

خودروهای فرسوده
وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران در نشستی خبری در پاسخ به اینکه چرا باوجوداینکه اعداد و ارقام حاکی از کیفیت مناسب بنزین است در فصل زمستان معضل آلودگی هوا وجود دارد، گفت: «بنزین تنها منبع آلودگی هوا نیست و در این زمینه باید منابع ساکن و متحرک را در نظر گرفت. البته طبق آمارها ۳۰ درصد آلاینده‌ها مربوط به خودروها است. کیفیت بنزین استاندارد است، اما باید به این نکته توجه شود که در تهران چندین میلیون خودروی یورو ۲ و یورو ۳ وجود دارد که در دهه ۸۰ تولید شدند، فرسوده هستند و باید از رده خارج شوند.»وی بابیان اینکه تنها خودرو یورو ۵ می‌تواند از بنزین یورو ۵ استفاده کند و در غیر این صورت کارایی لازم را در کاهش آلایندگی ندارد، تصریح کرد: «تا زمانی که خودروهای یورو ۲ و یورو ۳ در کشور تردد می‌کنند، منابع آلاینده وجود دارد.»او درباره استانداردهای ۸۵ گانه خودرو گفت: «این ۸۵ استاندارد مربوط به همه خودروها نیست، برای مثال استاندارد خودروهای هیبریدی کم‌تر است. به‌طور متوسط همه خودروها باید بیش از ۶۰ استاندارد را پاس کنند.»

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا