مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتیو؛ خودروی برقی گوردون موری معرفی شد/ موتیو شبیه به یک موتورسیکلت ۴چرخ عمل می‌کند

به گزارش موتورسيكلت نيوز، گوردون موری با طراحی خودروهای  فرمول يك در اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی مشهور شد. شاهکار او ابرخودروی مکلارن F1 است که هنوز هم یکی از زیباترین محصولات صنعتی حمل‌و‌نقل جهان محسوب می‌شود. موری هم‌اکنون ۷۳ سال دارد و روی پروژه‌ای در کلاس ابرخودروهای جاده‌ای با قیمت بیش از یک میلیون دلار کار می‌کند.

Gordon Murray /  گوردون موری

برخلاف انتظار، گوردون موری طی روزهای آینده از یک خودروی کوچک شهری در لندن رونمایی خواهد کرد. این محصول تک صندلی، موتیو نام دارد و به‌زودی در شرایط واقعی آزمایش خواهد شد. پروفسور موری که زمانی مدیر و طراح تیم فرمول یک  مكلارن بود، از سال ۲۰۰۵ شرکت مستقل خود را تأسیس کرده است. این مؤسسه، GMD مخفف Gordon Murray Design نام دارد و علاوه‌بر ابرخودروی T.50 طی سال‌های اخیر به ساخت مدل‌های کوچک شهری ضمن همکاری با یاماها (Motiv.e) و شرکت نفتی شل (Project M) پرداخت.

Gordon Murray   Motiv

جدیدترین محصول GMD با مشارکت دلتا موتوراسپرت و شرکت آی‌تی مووز (itMoves) تولید شده است تا خودران و تمام برقی باشد. موتیو شبیه به یک موتورسیکلت ۴چرخ عمل می‌کند و می‌تواند برای حمل بار نیز استفاده شود.

گوردون موری در توصیف جدیدترین محصول خود می‌گوید:

موتیو می‌تواند در آینده حمل‌و‌نقل را متحول کند. کاهش وزن با حفظ ایمنی، بهترین راه برای کنترل هزینه‌های تولید و بهره‌مندی از کم‌ترین میزان مصرف انرژی است. برای موتیو، از فناوری iStream (طراحی خودروهای بدون آلایندگی و سبک وزن شرکت گوردون موری) استفاده کردیم تا ضمن برخورداری از شعاع حرکت عالی، بدنه‌ بسیار سبک‌وزن با ایمنی و کارآیی بالا ساخته شود.

موتیو در نقطه مقابل خودروهای بزرگ و آلاینده هوا طبقه‌بندی می‌شود. می‌توان از دو صندلی برای این محصول استفاده کرد؛ اما موتیو برای حمل یک سرنشین و گردش در شهر ساخته شده است. این خودرو برای نصب تجهیزات مرتبط با فناوری خودران در آینده، آمادگی دارد. چرخ‌های ۱۳ اینچ، موتور برقی ۲۰ کیلووات (۲۷ اسب‌بخار)، باتری‌های خنک‌شونده با مایع و نصب شده در کف کابین با ظرفیت ۱۷/۳ کیلووات ساعت، شعاع حرکتی ۱۰۰ کیلومتر و قابلیت شارژ ۸۰ درصد ظرفیت باتری‌ها در زمان ۴۰ دقیقه، مهم‌ترین مشخصات فنی موتیو هستند. موتیو خودرویی برقی با موتور و دیفرانسیل عقب است که ۷/۵ ثانیه بعد از شروع حرکت به سرعت ۶۲ کیلومتربرساعت می‌رسد. نهایت سرعت خودرو ۶۵ کیلومتربرساعت خواهد بود.

Gordon Murray   Motiv

خودروی موتیو با طول ۲,۵۳۸میلی‌متر، عرض ۱,۳۱۰ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱,۶۲۸ میلی‌متر طراحی شده است. به لطف شاسی و فنربندی آلومینیوم در کنار پنل‌های کامپوزیت بدنه، وزن خالص این مدل بدون باتری‌ها ۴۵۰ کیلوگرم خواهد بود. موتیو از یک در ورودی با طرح پروانه‌ای (گال‌وینگ) استفاده می‌کند تا ضمن حفظ سرنشین در مقابل بارش باران و برف، نیازی به فضای جانبی قابل‌توجه نداشته باشد.

در کابین، یک نمایشگر ۲۴ اینچ برای کنترل امکانات مختلف وجود دارد. تهویه مطبوع و محلی برای استفاده از لپ تاپ نیز پیش‌بینی شده است. کابین موتیو برای حمل صندلی چرخ‌دار یا بسته‌های بار مناسب خواهد بود. این خودرو هماهنگ با استانداردهای ایمنی و تصادف اروپای طراحی شده است و از امکاناتی مثل ترمز ABS بهره می‌برد.

Gordon Murray   Motiv

دولت بریتانیا، برنامه‌ای ویژه برای حمایت از پروژه‌های حمل‌و‌نقل شهری با آلایندگی صفر دارد. این طرح که IDP14 نام گرفته، علاقه‌مند همکاری با شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی فناوری خودران است تا نمونه‌های آزمایشی را طی ۲ تا ۵ سال آینده عرضه کند. برنامه‌ی IDP14 هنوز در مراحل اولیه است و نیاز به هماهنگی نهادهای مختلف مرتبط با حمل‌و‌نقل، پس از میلیون‌ها کیلومتر آزمایش در شرایط واقعی دارد.

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا