مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

موتورسیکلت چهارچرخ برقی بهترین جایگزین خودروهای بنزینی

به گزارش موتورسيكلت نيوز به نقل از ايسنا، حسین زیارتی، رئیس یک شرکت دانش‌بنیان خودروساز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال ۸۴ در دانشگاه آزاد قزوین مشغول به تحصیل شدم و در سال ۸۷ به همراه تعدادی از دانشجویان تصمیم گرفتیم قبل از ورود به بازار کار تجربه کسب کنیم؛ در همان سال دانشگاه صنعتی شریف مسابقه ملی طراحی خودروی برقی را در دستور کار داشت به همین منظور تصمیم گرفتیم در این مسابقه حضور پیدا کنیم.

وی بابیان اینکه یک تیم ۲۰ نفره از دانشجویان برای شرکت در مسابقه ملی طراحی خودروی برقی تشکیل دادیم، ادامه داد: سال ۸۸ در مسابقه ملی طراحی خودروی برقی دانشگاه صنعتی شریف شرکت کردیم و در عین ناباوری توانستیم مقام اول مسابقات را کسب کنیم که این امر مسیر گروه ما را تغییر داد.

رئیس شرکت دانش‌بنیان پاراک خودرو عنوان کرد: بعد از مسابقه موقعیت‌های شغلی و علمی بسیاری برای ما فراهم شد و حتی پیشنهاد استخدام در مرکز تحقیقات یکی از شرکت‌های خودروسازی داخلی داده شد ولی بنده نپذیرفتم چراکه هدف بالاتری داشتم.

وی عنوان کرد: دانشگاه صنعتی شریف در سال‌های ۹۰ و ۹۲ دو مسابقه خودروی هیبریدی و موتورسیکلت برگزار کرد که در هر دو مسابقه نیز مقام نخست را کسب کردیم.

زیارتی خاطرنشان کرد: اواخر سال ۹۳ تصمیم بر آن شد که به سمت تولید خودرو گام برداریم؛ در آن برهه زمانی شرکت «رنو» نیز موتورسیکلت چهارچرخی را تولید و کپی‌رایت آن را آزاد کرده بود و ما تصمیم گرفتیم نمونه مشابه آن را در داخل بسازیم.

نمونه اولیه موتورسیکلت چهارچرخ برقی سال ۹۳ ساخته شد

وی بیان کرد: سال ۹۳ طی دو تا سه ماه نمونه اولیه مفهومی موتورسیکلت چهارچرخ برقی را ساختیم و استقبال خوبی از آن صورت گرفت.

رئیس شرکت دانش‌بنیان پاراک خودرو یادآور شد: وسیله نقلیه طراحی‌شده مشکل قانونی پلاک شدن داشت و با قول مساعد معاون فناوری رئیس‌جمهور تصمیم بر آن شد تا به سمت تولید آن حرکت کنیم.

وی بابیان اینکه خودروسازی پرهزینه است و ساخت آن نیز تعداد نفرات بیشتری را می‌طلبد، گفت: طراحی محصول را در سال ۹۴ آغاز کردیم و در ابتدای راه تیم کوچک و امکانات بسیار کمی داشتیم درنهایت سال ۹۵ پنج نمونه تولیدی ساخته شد و دراین‌بین ارزیابی اولیه و لحاظ کردن استانداردها کار اداری طولانی را می‌طلبید.

زیارتی اشاره کرد: فرآیند شماره‌گذاری نیز از همان سال شروع شد و به‌دلیل اینکه محصول تولیدشده استانداردهای وزارت کشور و راهنمایی و رانندگی را داشت در جلسه هیئت دولت موتورسیکلت چهارچرخ نیز در ضوابط آیین‌نامه پلیس تعریف شد.

وی با اشاره به اینکه خودرو پیچیدگی‌های بالایی دارد، توضیح داد: موتورسیکلت چهارچرخ برقی حدود ۱۰۰۰ قطعه دارد که هر قطعه نیازمند طراحی، صحه‌گذاری و آزمایشات مختلف است و تقریباً برای هر قطعه ۳۰ فرآیند انجام می‌شود تا قطعه نهایی تولید شود، این روند تیم بزرگی را می‌طلبد ولی تیم ما بزرگ نبود و ما باید کارها را به ترتیب انجام می‌دادیم.

رئیس شرکت دانش‌بنیان پاراک خودرو ابراز کرد: در طراحی قطعات با ۹۰ شرکت در داخل کشور همکاری داشتیم و برخی از قطعات مانند باتری را به‌دلیل عدم صرفه اقتصادی وارد کردیم؛ در حقیقت از ۱۰۰۰ قطعه به‌کاررفته در موتورسیکلت چهارچرخ برقی حدود ۴۰ قطعه از خارج از کشور وارد شد.

وی بیان کرد: اینکه بگوییم یک محصول همه قطعاتش داخلی باشد اشتباه است چون این امر هزینه‌بر خواهد بود؛ در قطعات خودرو گرایشات صنعتی مختلفی دخیل است که بسیاری از آن‌ها مزیت رقابتی و گاهی بهای تمام‌شده بازار را ندارند و به همین دلیل قیمت آن بالاست.

پیش‌بینی تولید ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت تا پایان سال

زیارتی ضمن اشاره به پیش‌بینی تولید ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت تا پایان سال اظهار کرد: اگر سری نخست محصولات خود را با موفقیت بفروشیم استارت‌آپ‌ها را تشویق خواهیم کرد که برخی از قطعات موردنیاز ما را تولید کنند و برای این اتفاق نیازمند مهندسی معکوس هستیم که این امر در دنیای رقابتی امروز نیز مرسوم است.

رئیس شرکت دانش‌بنیان پاراک خودرو اظهار کرد: در پاسخ به این سؤال که بسیاری از افراد عنوان می‌کنند محصول ما کپی است باید بگوییم که چون خودروسازی یک کار پیچیده و هزینه‌بر است از پلتفرم شرکت رنو استفاده کردیم؛ طراحی چنین پلتفرمی علاوه بر هزینه ریالی بیش از ۱۰۰ سال تجربه می‌طلبد که این امر برای ما امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه داد: شرکت تویوتا یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی است و در گذشته از سایر کشورها عقب‌تر بود و باید خود را به آنان می‌رساند به همین دلیل از پلتفرم سایر شرکت‌ها استفاده و حتی کپی آن را موبه‌مو انجام داد.

سرکلاس باتجربه‌ترین مهندسان دنیا نشستیم

زیارتی بیان کرد: در مهندسی معکوس متوجه می‌شویم که خواص قطعه چیست و چرا آن قطعه انتخاب شده است، این‌گونه سرکلاس باتجربه‌ترین مهندسان دنیا نشسته و ضمن کسب دانش، با توجه به نیاز خود قطعات جدید را طراحی می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تصمیم داریم تا ۱۰۰ دستگاه نخست را مانند شرکت‌های خودروسازی دنیا با خصوصیات منحصربه‌فرد به بازار عرضه کنیم تا بتوانیم قدم‌های بعدی خود را محکم‌تر برداریم و به این طریق خریداران نیز به خلق خودروسازی جدید کمک کنند.

رئیس شرکت دانش‌بنیان پاراک خودرو عنوان کرد: قیمت بالای خودرو هزینه تولید را پوشش نخواهد داد و سودی نخواهیم کرد بلکه این فروش زمینه‌ساز فعالیت بعدی این شرکت خواهد بود.

وی ابراز کرد: دنیا به سمت تولید خودرو و موتورسیکلت‌های برقی حرکت کرده است؛ موتورسیکلت چهارچرخ برقی تولیدشده علاوه بر امنیت، پایداری و راحتی خودرو را دارد و در حقیقت ترکیب خودرو و موتورسیکلت است و طول آن به‌اندازه عرض خودرو است و به‌راحتی جای پارک پیدا می‌کند.

زیارتی ضمن اشاره به‌سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعتی این دستگاه در خصوص ایمنی آن نیز عنوان کرد: این دستگاه دارای شاسی محکم بوده و کمربند ایمنی چهار نقطه‌ای دارد و علاوه بر آن خانم‌ها نیز به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی بابیان اینکه امیدواریم این دستگاه به کاهش ترافیک ایران کمک کند، تصریح کرد: این دستگاه مصرف سوخت کمی دارد و به پریز برق معمولی موجود در تمامی خانه‌ها وصل شده و طی سه ساعت شارژ می‌شود و در هر بار شارژ ۱۰۰ کیلومتر می‌پیماید.

رئیس شرکت دانش‌بنیان پاراک خودرو در پایان بابیان اینکه نیروی انسانی سرمایه این شرکت است، یادآور شد: اعضای این گروه باتجربه و حرفه‌ای هستند و تنها دغدغه ما حفظ این تیم است تا شاهد خروجی خوبی از آن باشیم.

انتهای پیام

نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز و درج لینک خبر بلامانع است. در غیر اینصورت حق این رسانه برای پیگرد قانونی محفوظ است.
برای ثبت شکایت از گران‌فروشی‌ها اینجا را کلیک کنید.

پایگاه خبری موتورسیکلت نیوز

اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا