ژست کارآفرینی با رانت‌های ارزی و سوءاستفاده از روابط اجتماعی | محمدعلی نژادیان: باید جلوی افرادی را که ژست کارآفرینی می‌گیرند و با رانت‌های ارزی و سوءاستفاده از روابط اجتماعی آینده و اعتقادات جوانان کشور را نابود می‌کنند و به آن‌ها نسخه می‌دهند که اگر نمی‌توانی مقصر خودت هستی را گرفت. صدا و سیما، دانشگاه‌ها و مراکز دولتی و حکومتی مراقب باشند چه کسانی را چهره معروف می‌کنند و از چه چهره‌های معروفی استفاده می‌کنند. مردم نیز فراموش نکنند که کارآفرین‌نماها؛ طلای بدلی در ویترین اقتصاد هستند.

سهم وسایل‌نقلیه مختلف در جابه‌جایی شهروندان تبریزی

موتورسیکلت‌نیوز طرفدار جان جوانان کشور و مخالف هدر دادن منابع ارزی است | برای شکایت از وضعیت قیمت‌ها و خدمات پس از فروش شرکت‌ها به سامانه samt.124.ir مراجعه فرمایید.

اعلام آمار استفاده شهروندان تبریزی از وسایل نقلیه نشان می‌دهد که خودروی شخصی در مقام نخست و قطار شهری و موتورسیکلت در جایگاه آخر قرار دارند، ضمن اینکه مرکز پژوهش های شورای شهر تبریز می گوید که ۶۰ تا ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر ناشی از تردد وسایل نقلیه است.

به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از ایرنا، مدیرعامل سازمان مدیریت مهندسی و شبکه حمل‌ونقل شهرداری تبریز امروز دوشنبه با ارایه آماری از سفرهای درون‌شهری در این کلان شهر، از روند رو به رشد استفاده شهروندان از اتوبوس و مترو خبر داد و گفت: زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، آینده روشنی را برای مدیریت ترافیک تبریز ترسیم می‌کند.

محبوب عبدالله‌پور، با بیان اینکه روزانه سه میلیون و ۴۰۰ هزار جابجایی در سطح شهر تبریز انجام می‌شود، درباره تقسیم‌بندی سفر بر اساس نوع وسیله نقلیه مورد استفاده توسط مردم توضیح داد: ۲۵ درصد از سفرهای درون‌شهری به‌صورت پیاده و ۷۵ درصد با استفاده از وسایل نقلیه صورت می‌گیرد.

وی تشریح کرد: سهم قطار شهری از جابجایی تبریزی ها ۲ درصد، اتوبوس ۱۲ درصد، خودروی شخصی ۵۵ درصد، موتورسیکلت ۲ درصد، تاکسی سنتی ۱۱ درصد و تاکسی اینترنتی ۱۷.۵ درصد است. نیم درصد باقی‌مانده نیز مربوط به سایر وسایل نقلیه است.

عبدالله‌پور با مقایسه سهم تاکسی‌های اینترنتی از جابجایی مردم در تبریز و تهران گفت: نکته جالب‌توجه، سهم بالاتر بکارگیری تاکسی اینترنتی برای جابجایی شهروندان در تبریز نسبت به پایتخت است. این آمار نشان می‌دهد که مردم تبریز از فناوری‌های نوین استقبال می‌کنند، اما تاکسی‌های سنتی شهر نتوانسته‌اند همپای تاکسی‌های اینترنتی عمل کنند.

مدیرعامل سازمان مدیریت مهندسی و حمل‌ونقل شهرداری تبریز، پیاده‌روی را یکی از شاخص‌های مثبت در جابجایی ساکنان این شهر دانست و افزود: یک‌چهارم سفرهای درون شهری تبریز به‌صورت پیاده انجام می‌شود که عمدتاً شامل خریدهای محلی، خریدهای صبحگاهی و تردد دانش‌آموزان است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه فرهنگ پیاده‌روی به‌ویژه در زمینه خرید در تبریز از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

عبدالله‌پور با بیان اینکه بین ۹۵۰ هزار تا یک میلیون پلاک خودرو در تبریز تردد می‌کنند، یادآوری کرد: این آمارها و استقبال مردم از اتوبوس و مترو ثابت می‌کند اگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود، شهروندان علاقه‌مند به استفاده از حمل‌ونقل عمومی هستند. بدون شک آینده تبریز در حوزه ترافیک و مدیریت آن بسیار امیدوارکننده است.

سهم ۶۰ تا ۷۰ درصدی وسایل نقلیه در آلودگی هوای تبریز

در همین حال رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر تبریز تاکید دارد که ۶۰ تا ۷۰ درصد آلودگی این کلان شهر ناشی از خودروهای شخصی و سایر منابع متحرک است و تا زمانی که سیستم حمل و نقل عمومی گسترش نیابد و دسترسی آن برای همه فراهم نشود، تلاش برای کاهش آلودگی ناکافی خواهد بود. 

روح‌الله رشیدی با بیان اینکه موضوع آلودگی شوخی بردار نیست و هیچ موضوعی تا این حد ما را به چالش نکشیده است، اضافه کرد: معتقدم دولت ها و شهرداری ها در دهه گذشته، حمل و نقل عمومی را از الویت خارج کرده اند و این مسئله، زمینه سودجویی شرکت‌های تولید خودرو و سایر مسائل مربوط به اقتصاد سیاسی و سرمایه‌ای شدن خودرو را فراهم کرده است. 

 وی با اشاره به فرسودگی تاکسی ها گفت: زمانی که ما شورا را تحویل گرفتیم، از حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ تاکسی موجود در تبریز، ۵۰ درصد آن فرسوده بود؛ ما تا امروز حدود ۲۵۰ اتوبوس جدید آورده ایم و این آمار خیلی بیشتر از دوره‌های قبل است اما در مقابل بیش از ۴۰۰ دستگاه به دلیل فرسودگی، از خط خارج شده‌اند. نو سازی کرده‌ایم اما تعداد همچنان کم است. کیفیت خودروهای شخصی و کیفیت سوخت هم جای خود دارد.

رشیدی، کاهش استفاده از خودروهای شخصی را در کاهش آلودگی موثر دانست و افزود: مطمئناً هرچه میزان اتکا به خودروهای شخصی در این شهر کم شود، تاثیر محسوس آن را در پاکی هوای شهر می‌بینیم؛ اگر بتوانیم ۶۰۰ دستگاه اتوبوس نو بیاوریم و خط دوم مترو را راه بیندازیم، می‌توانیم مشکل آلودگی را حل کنیم.

وی در پایان تاکید کرد: میزان ترافیک ناشی از خودروهای شخصی باید کاهش یابد و مطمئناً حمل و نقل عمومی و طرح‌های ویژه مانند زوج و فرد در کنترل آلودگی موثر هستند. 

انتهای پیام/

موتورسیکلت‌نیوز طرفدار جان جوانان کشور و مخالف هدر دادن منابع ارزی است | برای شکایت از وضعیت قیمت‌ها و خدمات پس از فروش شرکت‌ها به سامانه samt.124.ir مراجعه فرمایید.
موتورسیکلت‌نیوز طرفدار جان جوانان کشور و مخالف هدر دادن منابع ارزی است | برای شکایت از وضعیت قیمت‌ها و خدمات پس از فروش شرکت‌ها به سامانه samt.124.ir مراجعه فرمایید.

موسس و مدیرمسئول: دکتر محمدعلی نژادیان

پایگاه خبری موتورسیکلت‌نیوز | اولین و تنها رسانه برخط اختصاصی موتورسیکلت در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا