رویدادی فراتر از معرفی موتورسیکلتها؛ بررسی آینده حرکت در شهرهای هوشمند + ویدئو کنفرانس

نمایشگاه ایکما (EICMA) بهعنوان بزرگترین نمایشگاه اروپا برای نوآوریهای دوچرخه و موتورسیکلت، امسال نیز فراتر از معرفی محصولات رفت و آیندهی جابهجایی را بررسی کرد. برای سومین سال پیاپی، «انجمن ملی دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم جانبی» در ایتالیا (ANCMA) با همکاری انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا (ACEM)، کنفرانسی دربارهی جابهجایی شهری با عنوان «تناسببخشی جابهجایی شهری: وسایل نقلیه گروه ال (L) برای شهرهای فردا» برگزار کرد. این رویداد سیاستگذاران، مدیران شهری و رهبران صنعت را گرد هم آورد تا دربارهی نقش این وسایل در کاهش ترافیک، کمکردن آلایندهها و بازپسگیری فضاهای شهری برای مردم گفتوگو کنند.
به گزارش موتورسیکلت نیوز، با نزدیک شدن به سال ۲۰۲۷ ــ سالی که بسیاری از طرحهای پایدار جابهجایی شهری (SUMP) قرار است اجرایی شوند ــ بحثها روی این متمرکز بود که چگونه این برنامهها در حال تغییر شکل حملونقل شهری هستند.
سوفیا پِکین، مشاور جابهجایی شهری در شرکت «Trasporti e Territorio»، توضیح داد که یک تغییر اساسی در حال وقوع است: «حرکت از برنامهریزی سنتی «خودرو-محور» بهسمت رویکردهایی که محورشان مردم، دسترسیپذیری و کارکردگرایی است، تا بتوان با چالشهای روزافزون و قوانین جدید شهری مقابله کرد.»
در پاسخ به این چالشها، صنعت نشان داد که چگونه وسایل نقلیه ردهی ال میتوانند مزایای فوری و قابلاندازهگیری ارائه دهند.
آنتونیو پِرلوت، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا (ACEM)، یافتههای اولیهی مطالعهی دانشگاه آکسفورد دربارهی اهمیت اقتصادی موتورسیکلتها در اروپا را بیان کرد. گزارش کامل در اوایل سال ۲۰۲۶ منتشر خواهد شد. بنا بر این تحقیقات:
- در اتحادیه اروپا و بریتانیا، وسایل نقلیه دوچرخ موتوری سالانه حدود ۲۵٫۶ میلیون روز زمان رفتوآمد را نسبت به خودروها صرفهجویی میکنند. اگر تنها ۵٪ از سفرهای با خودرو به این وسایل منتقل شود، میتوان ۲۸ میلیون روز دیگر صرفهجویی کرد، ۳.۸ میلیارد یورو هزینهها را کاهش داد و به اندازه ۳۰۸ میلیون یورو کاهش انتشار گازهای گلخانهای داشت؛ همچنین فضای شهری آزادشده برابر با وسعت شهر پاریس خواهد بود.
برخی شهرهای اروپایی همین حالا نیز این ظرفیت را شناختهاند و در حال بهرهگیری از آن هستند. نمونههای عملی از بارسلونا و میلان نشان داد که چگونه رده ال بخشی از استراتژیهای جابهجایی محلی شدهاند.
رصدخانهی موتورسیکلت بارسلونا که با همکاری «انجمن ملی شرکتهای بخش دوچرخ» اسپانیا (ANESDOR) راهاندازی شده، یک پلتفرم دائمی دولتی-خصوصی است برای طراحی و پایش اقداماتی که ایمنی، همزیستی و کاهش آلایندگی را بهبود میدهند؛ نمونهای واضح از اینکه همکاری چگونه میتواند پیشرفت واقعی ایجاد کند. در میلان، جایی که دوچرخهها و موتورسیکلتهای موتوری سهم قابلتوجهی از سفرهای روزانه را تشکیل میدهند، شهر بهسمت نوسازی ناوگان و تشویق وسایل نقلیه برقی حرکت کرده و بر تعهد خود به حملونقل پاک و کارآمد تأکید میکند.
در ادامهی این موفقیتهای محلی، پنل پایانی کنفرانس با حضور فرانک هانسن (استراتژیست ارشد جابهجایی پایدار BMW)، کلمان ویله (مدیر جابهجایی زمینی در یاماها اروپا)، ویتو پاریزی (نایبرئیس بخش حملونقل عمومی و ترافیک شهری در ANCI)، پدرو گومز (رهبر گروه وسایل نقلیه پاک در شبکه POLIS)، سوفیا پِکین از TRT، و آنتونیو پرلوت از انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا برگزار شد. این پنل تأکید کرد که مسیر رسیدن به جابهجایی پایدار شهری نیازمند همکاری نزدیکتر میان شهرها، صنعت و شهروندان است.
بیانیه
برگزارکنندگان درباره فضای سازندهی گفتوگوها چنین گفتند:
آنتونیو پرلوت، دبیرکل انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت اروپا، گفت:
- «رویکردی مثبت و امیدوارکننده نسبت به ادغام وسایل نقلیه رده L در حملونقل شهری وجود دارد. هدف ما این است که سیاستگذاران و شهرها بهطور کامل ظرفیت این وسایل را بشناسند و آنها را در طرحهای آیندهی SUMP بگنجانند. این امر نیازمند همکاری نزدیکتر میان نهادهای دولتی و تولیدکنندگان وسایل نقلیه است و فرصتهای بیشتری برای بهبود جابهجایی شهری فراهم میکند.»
ماریانو رومان، رئیس انجمن ملی دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم جانبی» در ایتالیا، افزود:
- «کنفدراسیون ANCMA در ماههای آینده گفتوگوهای خود را با «انجمن ملی شهرداریهای ایتالیا» (ANCI) و اعضایش ادامه خواهد داد تا مطمئن شود که شهرهای ایتالیا نقش و قابلیتهای وسایل نقلیه رده L را در استراتژیهای جابهجایی شهری خود کاملاً به رسمیت بشناسند. چنین ابتکارهایی نشان میدهد که ایکما همچنان پلتفرم اصلی برای پرداختن به موضوعات راهبردی شکلدهندهی آیندهی جابهجایی شهروندان است.»
برای دسترسی به ویدئوی کامل کنفرانس در یوتیوب اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/




