سهمیه بنزین موتورسیکلتهای کاربراتوری و پرمصرف حذف میشود

برنامه جامع تأمين و تخصيص حاملهای انرژی شبکه حمل و نقل کشور تصویب شد.
به گزارش موتورسیکلت نیوز به نقل از دفتر هیات دولت، هيئتوزيران در جلسه 1404/06/27 به پيشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاري وزارتخانههاي نفت، کشور، صنعت، معدن و تجارت و سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان ملي استاندارد ايران و به استناد جزء (۱) بند (ب) ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پيشرفت مصوب ۱۴۰۳ تصویب کرد:
برنامه جامع تأمين و تخصيص حامل هاي انرژي شبكه حمل و نقل كشور به شرح پيوست كه تأييدشده به مهر دفتر هيئت دولت است، تعيين مي شود و دستگاه هاي مقرر در برنامه، موظف به اجراي اقدامات مربوط هستند.
معاون اول رئيس جمهور – محمدرضا عارف
برنامه جامع تأمين و تخصيص حاملهاي انرژي شبکه حمل و نقل کشور
۱- مقدمه
این برنامه با تأکيد برکارايي و بهينهسازي مصرف سوخت در اجراي جزء (۱) بند (ب) ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پيشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳، بهمنظور رفع ناترازي بنزين، ايجاد تنوع در سبد سوختي کشور، اجراي تکاليف پدافند غيرعامل و قانون هواي پاک مصوب ۱۳۹۶ و همچنين تأمين امنيت انرژي در بخش حمل و نقل داخلي با رعایت قوانین و مقررات مربوط به همراه سياستهاي مرتبط با آن تهيه شده است.
۲- محورهای کلی
در این برنامه، تأمين پايدار سوخت حمل و نقل کشور منوط به اجرايي شدن مجموعهاي از سياستهاي عمدتاً غيرقيمتي ميباشد. اهم سیاستهای تنظیم شده به شرح زیر است:
۱- ترکيب سبد بهینه حمل و نقل بار و مسافر کشور.
۲- سبد بهینه کمی و کیفی سوخت براي مصارف حمل و نقل بار و مسافر کشور.
۳- توليد و واردات انواع خودروهاي سبک، سنگین، نيمهسنگين و موتور سيکلت.
۴- نوسازي و بازسازي و ارتقای بهرهوری ناوگان حمل و نقل کشور.
۵- کنترل قاچاق سوخت از جمله از طریق توزیع بهینه.
۶- برقيسازي ناوگان.
۷- اصلاح تدریجی قیمت حاملهای انرژی (سوخت).
۸- کاهش آلودگی هوا از طریق توزیع سوخت استاندارد.
۳- راهبردها
راهبرد اول- توسعه استفاده از سوخت گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) با اولویت خودروهای سبک عمومی با استفاده از ظرفیتهای قانونی از جمله ماده (۱۴) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴، بازار بهینهسازی مصرف انرژی و محیط زیست و انتشار گواهیهای صرفهجویی انرژی از طریق:
۱- افزایش تعداد خودروهای دوگانهسوز از طریق بازپرداخت سرمایهگذاریهای مربوط به توسعه تبدیل کارگاهی و تولید کارخانهای.
۲- توسعه و نوسازی زیرساخت توزیع سوخت گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) با اولویت دسترسپذیری بیشتر در شهرهای بزرگ و جادههای پرتردد بینشهری و نیز توسعه شبکه جایگاههای عرضه این سوخت در کشور از طریق بازپرداخت سرمایهگذاریها و نیز افزایش جذابیت اقتصادی جایگاههای عرضه سوخت گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی).
۳- اصلاح فاصله قیمتی بین سوخت گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) و بنزین به گونهای که منجر به حفظ و افزایش تعداد مصرفکنندگان و حجم مصرفی این سوخت به جای بنزین شود.
راهبرد دوم- اسقاط حداکثری وسایل نقلیه فرسوده با اولویت ناوگان حمل و نقل عمومی
از طریق:
۱- بازپرداخت سرمایهگذاری برای جایگزینی وسایل نقلیه عمومی و موتورسیکلتهای فرسوده با اولویت جایگزینی با وسایل نقلیه عمومی و موتورسیکلتهای برقی و نیز با اولویت شهرهای بزرگ.
۲- اعمال مدیریت تردد وسایل نقلیه فرسوده با اولویت شهرهای بزرگ و جادههای پرتردد بین شهری با اولویت ناوگان حمل و نقل عمومی همزمان با ارائه مشوقهای مناسب نوسازی و تدارک و اجرای بسته اطلاع رسانی مردم.
۳- بازنگری سهمیه سوخت وسایل نقلیه فرسوده و آلاینده مطابق مقررات قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ با هدف افزایش انگیزه برای جایگزینی، همزمان با ارائه تسهیلات مناسب نوسازی.
۴- مشروط کردن واردات و تولید وسایل نقلیه جدید به اسقاط وسایل نقلیه فرسوده با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
۵- اولویت دادن در طرحهای تولید و جایگزینی وسایل نقلیه دوگانهسوز، هیبریدی و برقی.
راهبرد سوم- توسعه حمل و نقل ريلي از طریق:
۱- توسعه حمل و نقل ريلي بار و مسافر برونشهري با پرداخت تسهيلات سوخت صرفهجويي به استناد ماده (۱۲) قانون رفع موانع توليد رقابتپذير و ارتقاي نظام مالي کشور موضوع مصوبه شماره ۶۵۴۲۵۲ مورخ ۱۶/۱۲/۱۴۰۰ شوراي اقتصاد و اصلاحات بعدی آن و تأمین مالی خارجی.
۲- توسعه حمل و نقل ريلي مسافر درونشهري (مترو) در تهران و هشت کلانشهر دیگر
با پرداخت تسهيلات سوخت صرفهجويي به استناد ماده (۱۲) قانون رفع موانع توليد رقابتپذير و ارتقاي نظام مالي کشور موضوع مصوبه شماره ۱۱۹۳۵۲۶ مورخ ۸/۳/۱۳۹۶ شوراي اقتصاد و تأمین مالی خارجی.
۳– تعمیرات اساسی و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل ريلي مسافر درونشهري و برونشهری.
۴- توسعه قطار حومه و ریلباس.
۵- توسعه ناوگان و زیرساختهای مرتبط با حمل و نقل ريلي بار و مسافر.
راهبرد چهارم- تخصيص هدفمند سهمیه سوخت به ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر از طریق:
۱- تخصيص سهمیه سوخت نفتگاز به ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر مشروط به سنجش عملکرد، پیمایش، معاینه فنی و بیمه شخص ثالث.
۲- تخصیص سهمیه سوخت بنزین به ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر مشروط به سنجش عملکرد، پیمایش، معاینه فنی و بیمه شخص ثالث.
۳- بهروزرسانی مقررات مربوط به تردد ناوگان حمل و نقل بار و مسافر از جمله شرایط دریافت بارنامه.
۴- توسعه زیرساختهای سنجش عملکرد و پیمایش از جمله پایگاههای داده و اطلاعات پایه مکانمحور، افزایش دوربینهای نظارتی، سامانههای صدور و پایش(کنترل) بارنامه و نیز توسعه ارتباطات برخط سامانههای اطلاعاتی در این زمینه با رعایت بندهای (ت) و (چ) ماده (۱۰۷) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳.
۵- ایجاد سکوهای مدیریت جابجایی بار درون و برون شهری.
۶- فروش سوخت یارانهای به ناوگان در قالب اعتبار ریالی.
راهبرد پنجم – تسهیل دسترسی و ترغیب به استفاده از وسایل نقلیه با سوخت پاک از طریق:
۱- کاهش تعرفه واردات وسایل نقلیه هیبریدی، برقی و پایه گازسوز.
۲- اعمال عوارض بر تولید و واردات وسایل نقلیه پرمصرف مطابق با استانداردهای ملی و قوانین و مقررات مربوط.
۳- بازنگری عوارض تردد برون و درونشهری وسایل نقلیه پرمصرف یا آلاینده و ایجاد معافیتهای ویژه برای تردد وسایل نقلیه کممصرف، هیبریدی، برقی و پایه گازسوز.
۴- اصلاح فاصله قیمتی بین سوخت بنزین، برق و گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) با رعایت قوانین مربوط به گونهای که منجر به حفظ و افزایش تعداد مصرفکنندگان و حجم مصرفی این سوخت به جای بنزین شود.
۵- تکلیف به اجراي استاندارد ملي مصرف سوخت در تولید وسایل نقلیه و ممنوعیت شمارهگذاری تولیدات غیراستاندارد.
۶- اصلاح سهمیه سوخت وسایل نقلیه پرمصرف و آلاینده.
راهبرد ششم- تخصیص بهینه و هدفمند سهمیه سوخت به خودروها و موتورسیکلتهای شخصی از طریق:
۱- ایجاد امکان شناسهدار کردن هر نوع سوختگیری برای خودروها و موتورسیکلتهای شخصی.
۲- ایجاد سقف مشخص برای تخصیص سهمیه سوخت به خودروها و موتورسیکلتهای شخصی.
۳- تفکیک روشن و شفاف هزینههای حمل و حقالعمل جایگاههای عرضه سوخت از قیمت کالا (سوخت) و دریافت مجزای آن از مصرفکنندگان نهایی توسط فروشندگان.
۴- اصلاح فاصله قیمتی بین هزینه سوختگیری برای مصارف بالاتر و پایینتر از سقف سهمیه سوخت.
راهبرد هفتم – تغییر سبد خودروهای تولیدی و وارداتی کشور از طریق:
۱- تکلیف به اجراي استاندارد ملي برچسب مصرف سوخت در تولید خودروها و موتورسیکلتها و ممنوعیت شمارهگذاری تولیدات و واردات غیراستاندارد.
۲- حذف سهمیه سوخت یارانهای خودروهای سبک و موتورسیکلتهای پرمصرف.
۳- حذف سهمیه موتورسیکلتهای کاربراتوری.
۴- صدور مجوز توليد و واردات خودرو با الحاق گواهي اسقاط.
۵- تسهیل صدور مجوز توليد و واردات خودرو با الحاق گواهي اسقاط معادل برای ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری.
راهبرد هشتم – اصلاح قیمت سوخت شبکه حمل و نقل از طریق اصلاح سالانه قيمت بنزين و نفتگاز توسط دولت متناسب با تورم سال قبل (اعلامی مرکز آمار ایران) و با تصویب
هیئت وزیران انجام میگردد.
۴- برنامه اقدامات به همراه تکالیف دستگاههای اجرایی به شرح جدول زیر است:
| ردیف | اقدام | دستگاه متولی | دستگاه همکار |
|---|---|---|---|
| ۱ | – تولید و دوگانهسوز کردن يک ميليون دستگاه خودروی سواري عمومي بنزيني (وانت و تاکسي) و مسافربرهاي شخصي مجاز (درون و برونشهري).- حداقل نيمي از خودروهاي دوگانهسوز باید به کيتهاي نسل ۴ مجهز شود.- بازپرداخت سرمایهگذاری از محل ظرفیتهای آییننامه حساب بهینهسازی مصرف انرژی موضوع ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران.– زمانبندی اقدام: ۲ سال از ابلاغ این تصویبنامه. | وزارت نفت | وزارت صنعت، معدن و تجارتوزارت کشورسازمان ملی استاندارد ایرانپلیس راهور فراجاوزارت راه و شهرسازی |
| ۲ | – احداث (۴۰۰) جایگاه هوشمند مجاز عرضه گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) از طریق جذب سرمایهگذاری.- اولويت احداث در مناطق فاقد جايگاه، مرزي و مناطقی که اخيراً به شبکه گازرساني کشور متصل شده است.- بازپرداخت سرمایهگذاری از محل ظرفیتهای آییننامه حساب بهینهسازی مصرف انرژی موضوع ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران.– زمانبندی اقدام: تا پايان قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳ (سالانه ۱۰۰ جايگاه). | وزارت نفت | – |
| ۳ | – تخصیص زمین مناسب برای احداث جایگاههای عرضه گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) به سرمایهگذاران در چارچوب قوانین و مقررات.– زمانبندی اقدام: تا پایان قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران. | وزارت کشوروزارت راه و شهرسازیوزارت جهادکشاورزی | وزارت نفت |
| ۴ | – هوشمندسازی جایگاههای عرضه سوخت گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی).- اعمال مقررات منع تردد یا وضع جرایم برای خودروهای شناسایی شده فاقد معاینه فنی یا فاقد تجهیزات استاندارد سوخت (مخزن) توسط پلیس راهور فراجا.- ایجاد ارتباطات سامانهای جهت تبادل اطلاعات بین وزارت نفت، کشور و پلیس راهور فراجا.- بازپرداخت سرمایهگذاری از محل ظرفیتهای آییننامه حساب بهینهسازی مصرف انرژی موضوع ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران یا دریافت هزینه مجزا از مصرفکنندگان نهایی.– زمانبندی اقدام: تا پايان سال ۱۴۰۵. | وزارت نفت | وزارت کشورپلیس راهور فراجا |
| ۵ | – تعیین ضوابط لازم برای تولید حداقل پانزده درصد (۱۵ %) از تولیدات خودروهای سواری و وانت به صورت دوگانهسوز.- افزایش سالانه این سهم از تولید به حداقل سی درصد (۳۰ %) در پایان برنامه هفتم پیشرفت.- مشارکت از طریق پرداخت بخشی از هزینه تولید و عرضه به قیمت رقابتی.- بازپرداخت سرمایهگذاری از محل ظرفیتهای آییننامه حساب بهینهسازی مصرف انرژی موضوع ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران.– زمانبندی اقدام: تا پایان قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران . | وزارت صنعت، معدن و تجارت | وزارت نفت |
| ۶ | – اسقاط حداقل (۱۱۹) هزار دستگاه تاکسی (سدان و ون)، (۱۰۳۰۰) دستگاه اتوبوس و (۸۷۰۰) دستگاه مینیبوس فرسوده شهری.- جایگزینی خودروهای اسقاط شده با انواع دوگانهسوز، هیبریدی، برقی و دیزلی (اتوبوس) در چهارچوب مصوبات شورای اقتصاد و قانون هوای پاک.- بازپرداخت سرمایهگذاری از محل ظرفیتهای آییننامه حساب بهینهسازی مصرف انرژی موضوع ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران.– زمانبندی اقدام: تا پایان سال ۱۴۰۶. | وزارت کشور | وزارت صنعت، معدن و تجارتوزارت نفتسازمان حفاظت محیط زیست |
| ۷ | – اسقاط حداقل (۳۰۰) هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده (با اولویت موتورسیکلتهای در خدمت شرکتهای حمل و نقل بار/مسافر).- جایگزینی موارد اسقاط شده با انواع برقی.- ایجاد زیرساخت کافی برای شارژ موتورسیکلتهای برقی یا تعویض باتری.- بازپرداخت سرمایهگذاری از محل ظرفیتهای آییننامه حساب بهینهسازی مصرف انرژی موضوع ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران.– زمانبندی اقدام: تا پایان سال ۱۴۰۶. | وزارت کشور | وزارت صنعت، معدن و تجارتوزارت نفتسازمان حفاظت محیط زیست |
| ۸ | – راهبری اسقاط (۸۵) هزار دستگاه کامیونت، کامیون، کشنده، اتوبوس و مینیبوس فرسوده برونشهری.- جایگزینی موارد اسقاط شده با انواع دیزلی یا گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) یا هیبرید دیزل و گاز طبیعی فشرده (سی.ان.جی) در چهارچوب مصوبات شورای اقتصاد و قانون هوای پاک- بازپرداخت سرمایهگذاری از محل ظرفیتهای آییننامه حساب بهینهسازی مصرف انرژی موضوع ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران.– زمانبندی اقدام: تا پایان قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران | وزارت راه و شهرسازی | وزارت صنعت، معدن و تجارتوزارت نفتسازمان حفاظت محیط زیست |
| ۹ | – تهیه، طرح، تصویب و ابلاغ استانداردهای خودروهای هیبریدی– زمانبندی اقدام: یک سال پس از ابلاغ این تصویبنامه | وزارت صنعت، معدن و تجارتوزارت نفتسازمان ملی استاندارد ایران | وزارت کشورسازمان حفاظت محیط زیست |
| ۱۰ | – استقرار حداقل (۲۲) هزار دستگاه دوچرخه (معمولی و برقی) اشتراکی در کلانشهرها با اولویت رینگ مرکزی یا مناطق طرح شد آمد (ترافیک).- بازپرداخت سرمایهگذاری از محل ظرفیتهای آییننامه حساب بهینهسازی مصرف انرژی موضوع ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران.– زمانبندی اقدام: تا پایان قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران. | وزارت کشور | وزارت نفت وزارت صنعت، معدن و تجارت |
| ۱۱ | – تأمین (۱۶۵۰) دستگاه واگن جدید مترو در تهران و (۸) کلانشهر با اولویت شهرهای دارای مترو در حال بهرهبرداری.- تعمیر اساسی (۴۴۸) دستگاه واگن فرسوده مترو در استان تهران (واگنهای AC با پیمایش بیش از (۷۵۰) هزارکیلومتر، واگنهای (DC) با پیمایش بیش از (۹۰۰) هزار کیلومتر)- بازپرداخت سرمایهگذاری از محل ظرفیتهای آییننامه حساب بهینهسازی مصرف انرژی موضوع ماده (۴۶) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران.– زمانبندی اقدام: تا پایان قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران | وزارت کشور | وزارت نفت |
| ۱۲ | – تدوین، تصویب، ابلاغ و اعمال مقررات محدودکننده تردد خودروهای عمومی غیربرقی و غیردوگانهسوز در کلانشهرها (به استثنای ترددهای مجاز ناوگان برون شهری) با رعایت قوانین و مقررات– زمانبندی اقدام: تا پایان سال ۱۴۰۶ | وزارت کشوروزارت راه و شهرسازی | پلیس فراجا |
| ۱۳ | – تجهیز ناوگان درون و برون شهری دیزلی به سامانههای کنترلی پایش پیمایش– زمانبندی اقدام: تا پایان قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران. | وزارت کشوروزارت راه و شهرسازیپلیس فراجا | وزارت نفت |
| ۱۴ | – توسعه عرضه بنزین ویژه (سوپر) از طریق تسهیل در فرآیندهای اخذ مجوز و تخصیص زمین مناسب- توسعه متوازن جایگاههای عرضه سوخت (نفت گاز و بنزین) از طریق تسهیل در فرآیندهای اخذ مجوز و تخصیص زمین مناسب | وزارت نفت | وزارت امور اقتصادی و داراییوزارت راه و شهرسازیوزارت جهاد کشاورزیوزارت کشور |
| ۱۵ | – ایجاد زیرساخت لازم به منظور احصاء سهمیه سوخت از طریق کارتهای بانکی یا سایر ابزارهای پرداخت مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با رعایت سایر ضوابط قانونی و ملاحظات مربوط.- تدوین برنامه تخصیص سوخت با سهمیه ریالی به جای سهمیه مقداری سوخت با رعایت ضوابط و شرایط مقرر توسط هیئت وزیران.– زمانبندی اقدام: ایجاد زیرساخت تا پایان آذرماه ۱۴۰۴، اعطای سهمیه تا پایان آذرماه ۱۴۰۵. | وزارت نفت | وزارت کشوربانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانپلیس راهور فراجا |
| ۱۶ | – اعمال مدیریت از طریق بازنگری و کاهش سهمیه سوخت یارانهای ناوگان فاقد معاینه فنی معتبر.- اعمال مدیریت از طریق بازنگری و کاهش سهمیه یارانهای بنزین ناوگان مجهز به موتورهای کاربراتوری.- بازنگری و کاهش سهمیه سوخت یارانهای خودروهای سواری، وانت و سایر موتورسیکلتها بر اساس سن.- اعمال مدیریت از طریق بازنگری و کاهش سهمیه یارانهای سوخت خودروهایی که در زمان تعیین شده نسبت به ثبت درخواست اسقاط اقدام نکردهاند.- اتخاذ سیاستهای قیمتی و غیرقیمتی برای کاهش سقف مصرفی سوخت بنزین از طریق کارت اضطراری جایگاهها هر سال به میزان حداقل (۱۰) واحد درصد میزان توزیع سوخت یارانهای.– زمانبندی اقدام: موضوع اول، دوم و سوم تا پایان آذرماه ۱۴۰۴، سایر موضوعات به تدریج تا پایان قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران. | وزارت نفت | وزارت کشوروزارت صنعت، معدن و تجارتسازمان برنامه و بودجه کشوروزارت امور اقتصادی و داراییسازمان حفاظت محیط زیست |
| ۱۷ | – تدوین و پیگیری برای تصویب لایحه بازنگری قانون ساماندهی صنعت خودرو با اولویتدهی به اسقاط نسبت به عوارض نقدی | وزارت صنعت، معدن و تجارت | وزارت کشورسازمان حفاظت محیطزیستسازمان ملی استاندارد ایران |
| ۱۸ | اجازه عرضه گازمایع (ال.پی.جی) صرفاً بصورت غیریارانهای در فرایند رقابتی | وزارت نفت | – |
| ۱۹ | – تدوين برنامه جامع برقيسازي شبکه حمل و نقل تهران و هشت کلانشهر کشور (کرج، تبريز، مشهد، شيراز، اصفهان، اهواز، کرمانشاه و قم) با استفاده از مشاورین ذیصلاح دارای صلاحیت، مشتمل بر تجزيه و تحليل اطلاعات براي شناسايي سامانه (سيستم)هاي حمل و نقل موجود با هدف تعيين بهينه سهم ناوگان الکتريکي در افق بيست ساله، مسيرهاي قابل اختصاص به ناوگان برقي، مطالعات شد آمدی(ترافيکي)، بررسي زيرساختهاي توليد، انتقال و توزيع برق، شناسايي عوامل تاثيرگذار در برقيسازي ناوگان، مکانيابي موقعيت استقرار ايستگاههاي شارژ، امکانسنجي استفاده از موتورسيکلت برقي در ناوگان شهري حمل بار و مسافر، تعيين مسيرهاي ويژه تردد، امکانسنجي برقيسازي ناوگان سنگين، شيوهنامهها و الزامات حمل و نقل برقي، بررسي الزامات زيرساخت شارژ خودروهاي برقي، تحليل الزامات نرمافزاري، تحليل ديماند شبکه برق ناشي از بهکارگيري خودروهاي برقي، بررسي موارد حقوقي، مالکيت و بيمه و تدوين نقشه راه بلندمدت توسعه ناوگان برقي و پیشنهاد این برنامه جامع به شوراي عالي ترافيک جهت تصویب.زمانبندی اقدام: تا پایان سال ۱۴۰۴ | وزارت کشور | وزارت نیرووزارت صنعت، معدن و تجارتسازمان برنامه و بودجه کشور |
| ۲۰ | – احداث ايستگاههاي شارژ برق خودرو و موتورسيکلت توسط شهرداریها و معاوضه (سواپ) باتري موتورسيکلت.- اختصاص فضاي مناسب در تمام کلانشهرها و شهرها جهت احداث پستهاي شارژ/ ايستگاههاي توقف خودروهای عمومی برقی و تعبیه مسيرهاي تردد مناسب.- پیشبینی سازوکار تعيين نرخ اقتصادي برای کرايه خودروهای عمومی برقی.- احداث جايگاههاي شارژ با روشهاي مختلف سرمايهگذاري از جمله مشارکت عمومي- خصوصي.- تشویق به پرداخت هزینهها یا بازپرداخت سرمایهگذاریها از محل منابع داخلی شهرداریهای کشور.– زمانبندی اقدام: در طول قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران. | وزارت کشور | وزارت نیرووزارت صنعت، معدن و تجارتوزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات |
| ۲۱ | – تهیه و ابلاغ ضوابط فني و ايمني بهرهبرداري از ايستگاههاي شارژ.- تأمین برق مورد نياز ايستگاههاي شارژ.- تعیین تعرفه ایستگاههای فروش برق خودروهاي عمومي به صورت مجزا از تعرفه برق خودروهاي شخصي به نحويکه تعرفه در ساعات پيک مصرف حداقل ۵۰ درصد تعرفه برق تجديدپذير، تعرفه در ساعات میان باری معادل هزینه تأمین و تعرفه در ساعات کمباری حداکثر (۱۰ %) ده درصد تعرفه برق تجديدپذير باشد.- نصب شمارشگر(کنتور)هاي برق مستقل براي شارژ باتري خودروهاي برقي و ترکيبي در ساختمانهاي عمومي با درخواست و به هزینه متقاضی.– زمانبندی اقدام: دو ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه. | وزارت نیرو | وزارت کشور |
| ۲۲ | – تدوین و تصویب قوانين و دستورالعملهاي لازم به منظور الزامي نمودن احداث ايستگاههاي شارژ در مجتمعهاي تجاري و اداري جديد و موجود در کلانشهرها.- تدوین و تصویب شیوهنامه سطح خدمات مشتمل بر تعيين حد مطلوب براي حداکثر فاصله بين ايستگاههاي شارژ خودروي برقي برونشهري بر مبناي انواع ناوگان و شرايط راهها، با اولويت مسيرهاي پرتردد.– زمانبندی اقدام: چهار ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه. | وزارت راهوشهرسازي | وزارت کشوروزارت نیرو |
| ۲۳ | – تدوین و تصویب نقشه راه توسعه فناوري و توليد باتري، بازيافت و کاربرد مجدد باتري.- تنظیمگری و تسهیل فضای کسب و کار برای توسعه زنجيره تأمين و شبکه فروش قطعات، سازوکار خدمات پس از فروش و نظارت بر سطح کيفيت ارائه شده براي خودروهاي برقي.– زمانبندی اقدام: شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه. | وزارت صنعت، معدن و تجارت | معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهورسازمان ملی استاندارد ایرانسازمان حفاظت محیطزیستوزارت نیرو |
| ۲۴ | – اتخاذ تمهيدات لازم براي نصب جایگاههای شارژ در هتلها، اقامتگاههاي گردشگري و سایر مراکز ارائه دهنده خدمات عمومی.- صدور پروانه فعاليت مراکز جديد گردشگری مشروط به احداث جایگاههای شارژ.– زمانبندی اقدام: تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۴. | وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات |
| ۲۵ | – اتخاذ تمهيدات لازم براي ايجاد بسترهاي تبادل داده امن و سريع لازم براي اهداف زير برحسب تقاضاي وزارتخانهها و دستگاههاي ذيربط: الف- مديريت و پايش متمرکز ايستگاههاي شارژ برقي. ب- پيادهسازي شبکه شارژ در بستر داده. ج- مديريت مناسب و متوازن توليد و مصرف انرژي الکتريکي. د- اجراي سامانههاي پايش خودروهاي الکتريکي متصل.زمانبندی اقدام: تا پایان سال ۱۴۰۵ | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | وزارت کشور |
| ۲۶ | – تهیه، طرح، تصویب و ابلاغ استانداردهای ناوگان برقی از جمله استانداردهای تأیید نوع خودروهای برقی، استاندارد جایگاههای شارژ و باتریهای قابل شارژ. – زمانبندی اقدام: شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه. | وزارت نیرووزارت صنعت، معدن و تجارتسازمان ملی استاندارد ایرانوزارت راه و شهرسازیسایر وزارتخانهها (حسب مورد) | حسب مورد |
| ۲۷ | – ابلاغ اهداف کمی اقدامات به تفکیک سالهای اجرازمانبندی اقدام: ۲ ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه. | سازمان برنامه و بودجه کشور |
۵- هدفگذاری سهم حاملهاي مختلف انرژی در سبد سوخت بخش حمل و نقل در طول قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران به شرح جداول شماره (۱) و (۲) زیر است:
جدول شماره ۱- حجم سالانه هر حامل انرژی در سبد بهینه سوخت بخش حمل و نقل کشور
| نوع سوخت | واحد/سال | ۱۴۰۴ | ۱۴۰۵ | ۱۴۰۶ | ۱۴۰۷ |
| بنزين | ميليون ليتر | ۴۳۴۲۰ | ۴۴۴۴۲ | ۴۵۲۰۵ | ۴۵۷۴۰ |
| نفت گاز | ميليون ليتر | ۲۳۴۵۳ | ۲۳۸۳۷ | ۲۴۱۷۹ | ۲۴۴۷۸ |
| نفت کوره | ميليون ليتر | ۱۰ | ۱۰ | ۱۰ | ۱۰ |
| نفت سفيد | ميليون ليتر | – | – | – | – |
| گاز مايع | ميليون ليتر | ۵۵/۸ | ۲۵/۱۲ | ۲۴/۱۶ | ۴۶/۲۰ |
| جت | ميليون ليتر | ۱۷۲۳ | ۱۸۷۹ | ۲۰۴۷ | ۲۲۲۶ |
| گاز طبيعي | ميليون مترمکعب | ۹۸۷۰ | ۱۰۸۱۶ | ۱۱۷۷۱ | ۱۲۷۶۵ |
| برق | ميليون کيلووات ساعت | ۲۹۵۱ | ۴۲۲۴ | ۵۵۲۸ | ۶۸۵۹ |
جدول شماره ۲- سهم هر حامل انرژی در سبد بهینه سوخت بخش حمل نقل کشور
| نوع سوخت | واحد | ۱۴۰۴ | ۱۴۰۵ | ۱۴۰۶ | ۱۴۰۷ |
| بنزين | درصد | ۳۴/۵۲ | ۸۳/۵۱ | ۲۱/۵۱ | ۵۰/۵۰ |
| نفت گاز | درصد | ۷۶/۳۱ | ۲۳/۳۱ | ۷۷/۳۰ | ۳۵/۳۰ |
| نفت کوره | درصد | ۰۲/۰ | ۰۲/۰ | ۰۲/۰ | ۰۱/۰ |
| نفت سفيد | درصد | ۰۰/۰ | ۰۰/۰ | ۰۰/۰ | ۰۰/۰ |
| گاز مايع | درصد | ۰۱/۰ | ۰۱/۰ | ۰۱/۰ | ۰۲/۰ |
| جت | درصد | ۱۳/۲ | ۲۵/۲ | ۳۸/۲ | ۵۲/۲ |
| گاز طبيعي | درصد | ۳۶/۱۳ | ۱۳/۱۴ | ۹۴/۱۴ | ۷۹/۱۵ |
| برق | درصد | ۳۸/۰ | ۵۳/۰ | ۶۷/۰ | ۸۱/۰ |
| درصد کل | درصد | ۱۰۰ | ۱۰۰ | ۱۰۰ | ۱۰۰ |
انتهای پیام/



